|
|
|
|---|---|
|
Hej! Till att börja med så vet jag att en bussning på vänster bärarm är dålig så denna ska bytas och jag trodde att missljudet jag hörde berodde på detta. Ljudet har blivit mycket värre den senaste veckan, det gnisslar och skriker om vänster framhjul så fort jag rullar ratten åt vänster men också när jag kör på kullersten eller farthinder och också när jag accelererar från stillastående. Igår la jag mig vid däcket medans en annan snurrade på ratten och hörde då att ljudet inte alls kom från bussningen utan det kommer någonstans vid dämparen. Plockade av hjulet och snurrade ratten då va de knäpptyst. Satte på hjulet igen och då lät det lika högt som tidigare. Det är ett gällt skrikande gnisslande läte och det låter HÖGT. Folk vänder sig om när man kör förbi och svänger. Har googlat lite och möjligtvis kan de vara fjäderbenslager? Kan det låta så högt? Jag öppnade huven och tog bort den lilla plastlock som gömmer toppen av dämparen. Där ligger en tallriksformad bricka som är fäst med en mutter. Testade spruta i lite 5-56 vid tallriken i hopp om att det skulle rinna ner till lagringen men ljudet kvarstår. Kan man lossa denna muttern och plocka bort tallriken för att komma åt? Eller kan dämparen åka upp då eller förstöras på annat vis? Finns det något annat som kan tänkas orsaka detta oljud? Det låter precis bakom vänster framhjul och när man lägger sig och tittar så kommer de nånstans från dämparen/fjädern men det går inte lokalisera exakt var. Jag ser även att det är en spricka på 2cm i stötdämpardamasken, kan det ha kommit in något där som orsakat detta eller tror ni det är fjäderbanslagringen? Här är ett filmklipp där man hör ljudet: Länk om länken inte funkar så är här en länk till samma klipp: Länk Tack sålänge! | |
|
Hej! Måste bara fråga om du rådde bot på problemet och vad det var för någonting? Har nämligen samma symptom fast på höger fram. |
|
| Yes det gjorde jag. Det var en spindelled som spökade. Där sitter två bärarmar, den ena har en spindelled som man enkelt kan montera loss, den andra har en spindelled som sitter fast i bärarmen. I mitt fall så var det den spindelleden som satt fast i bärarmen så jag bytte hela armen och det blev tyst. Ett tips om du vill felsöka är att skaffa en spruta med tunn nål, helst en riktig spruta, tex insulinspruta som du fyller med WD-40 och sticker in sprutan i gummit runt spindelleden och sprutar in WD-40. Kör sen en runda så de smörjs. Tystnar det sen så har du hittat felet:) | |
|
Kanon! Trodde att det skulle vara någon av spindellederna, men då ska jag prova som du säger! Tackar så mycket för hjälpen! =) |
|
| Ja testa det om du lyckas få tag i en spruta, jag fick en gammal insulinspruta av en kompis och de funkade perfekt:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.