|
|
|
|---|---|
|
På min 97 520i så lyser den RÖDA varningslampan som ser ut så här ((!)). Det är otydligt i instruktionsboken vad detta innebär, förstår det som att det kan vara både bromsvätskenivå och/eller slitna belägg... Ser också ut som om det är olika lampor för detta beroende på om bilen har alfanumerisk display eller ej. Det har inte jag, ej heller gul varningslampa för slitna belägg. Bromsvätskenivån är ok, så jag undrar om detta då betyder slitna belägg? Någon som har erfarenhet med detta? | |
|
Bromshydralikslampan ser ut som du beskriver (om jag tolkade ditt tecken rätt). Lampan för bromsbelägg har inget utropstecken i mitten. Skumt att vätskan är på rätt nivå isf... -------------------------------------------- Länk |
|
| Det skumma är att jag har ingen gul lampa för beläggen, den skulle i så fall lysa när tändingen slås på. Den enda gula jag har är för ABS. Och så har jag naturligtvis en röd för P-bromsen. Så frågan är då om min bil inte har varning för belägg, eller om det är den som nu lyser... Det verkar inte som om de vet detta på BMW heller. | |
|
Har du kollat hur slitna beläggen är i verkligheten? Man brukar ganska lätt se om det börja närma sig ett byte om man kollar noga vid bromsoket. Du ser hur tjock friktionsyta (själva delen som skapar friktion mot skivan) det är kvar av de yttre beläggen om du tittar på rätt ställe. Hur långt har bilen gått? Mvh |
|
|
Hej, Jag har tänkt att ta av hjulen och kolla. Bilen har gått 15800 mil. Jag har inte märkt nån skillnad på bromsverkan eller pedalvandring sen lampan började lysa, men man kanske inte märker att beläggen är slitna? Är det i så fall svårt att byta själv? |
|
|
Bromsbeläggen är relativt lätt att byta själv. Kolla i en gör det själv bok om du är osäker. Annars kan du kika här: Länk Har din bil originalbeläggen kvar är det nog dags att byta snart mht körsträckan. Mvh |
|
|
Tack för tipset! Jag ska kolla beläggen och byta om nödvändigt. Nollar lampan ut av sig själv, eller måste man sitta med tändingen på och en arm upp genom taklukan och foten i handskfacket i 40 sek :-) ? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
FredrikG:Självklart när det är "nollning" på gång. foten i hanskfacket var en uppgraderad variant,säkert bara en kortare produktionsserie. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.