|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nån som vet hur/om det går att rikta dörren så att när den är stängd så den går in djupare? Står man bakom bilen och tittar längs med sidorna ser man att passagerardörren livar fint med karossen men förardörren sticker ut 2-3 kanske 4mm. Kan man lossa skruvarna till låsmekanismen och skjuta denna fram eller tillbaka lite så dörren går igen och livar fint med karossen? Bilen i fråga är svensksåld och ej rapporterad krockad/lagad och i övrigt är den fin och livar fint mot krossdetaljerna runt om. | |
| Så där såg det INTE ut från fabrik kan jag lova. Dörren har sannolikt varit demonterad/utbytt/whatever. Min gissning är att när dörren demonterades så "glömde man bort" att återmontera shimsen mellan dörr/gångjärn. Hur många, eller om, man behöver shims kan variera från bil till bil. Shimsen finns i 0.5mm tjocklek, du behöver minst 2 (en till över, en till undre gångjärnet). Att shimsa in dörren är inte helt enkelt, står in för samma dilemma att shimsa in dörrarna på min ena E36 då lackeraren behagade att INTE sätta tillbaka några shims alls efter lack (dörrar mm demonterades för att kunna lacka in & utvändigt), före omlack var allt 100%, så jag borde lyckas... | |
|
Tack för svar, Jag förstår dock inte hur shimsen inne vid gångjärnet påverkar om dörren går tillräckligt djupt in på handtagssidan? Jag har inte sett konstruktionen, så jag kan inte riktigt visualisera mig det. Googlade lite och hittade liknande frågor på utländska forum och där beskrev man lösningen som att lossa lås eller bygel och flytta in denna 2mm och sen dra åt skruvarna igen, så går dörren ihop fint igen på ICKE gångjärnssida. Är ditt problem på gångjärnssidan? |
|
|
Förmodligen så ligger dörrens "framkant" inte heller 100% mot framskärmen. Shimsen jag pratar om är nr 5 i länken Länk , o mycket riktigt står det "X" under "quantity" då antalet varierar mellan bilarna, men min gissning att det är ytterst sällan det behövs fler än 4 st, mer normalt är nog 1-2 st per gångjärn. När dörren inte stänger korrekt som i ditt fall är det gissningsvis som så att den är inte tillräckligt parallell med karossen. Shimsar man ut dörren säg 1 mm så kan det mycket väl räcka till att den stänger precis som den skall, detta beror på att dörren trycker för hårt mot karossen närmre gångjärnet. Mitt problem ligger garanterat i att lackverkstaden slarvat bort eller glömt att sätta tillbaka shimsen, det sitter inga shims alls nu. Kolla nog vid gångjärnen, saknar du shims så har du högst sannolikt hittat problemet, det går att se/ana shimsen mellan gångjärn/dörr. Det är ytterst ovanligt att en dörr inte shimsas från fabrik, det är liksom en inbyggd "marginal åt rätt håll". Hade ju varit bra mycket svårare att fixa om dörren sticker ut för mycket i framkant när BMW sätter ihop bilen. Så med 99.9% sannolikhet så skall de sitta shims. Mitt problem måste vara vid gångjärnen eftersom man kunde se "märken" efter hur "bygeln" i karossen satt, så de sitter i exakt som från fabrik. Låskistan har jag testat att flytta "så mycket det går", men det blir INTE bra, dörren hamnar då i "spänn". Du kan mer eller mindre verifiera gångjärns problematiken genom att jämföra passagerardörren med förardörren. Du kommer förmodligen märka att förardörren "tar emot mer" när den är så gott som helt parallell med karossen, dvs ungefär "stängd på första säkerhets-klicket". Om du inte ser spår efter att man flyttat kistan och/eller bygeln så skulle jag INTE flytta på dessa. Jag tycker att 4 mm fel låter ap-mycket, i mitt fall är det max 1.5mm det rör sig om, men det märks o känns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.