AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.101

Halvljusautomatik utan p-ljus dagtid?

Visa användare
31
Shadowline
325i -07
Gött då var man BMW ägare igen.
Jag köpte en 325i -07 (E90) och ställde in ljusautomatiken på dayrunninglights off. Till min stora förvåning så slocknar all belysning dagtid. Finns det något knep så att p - ljuset ska vara tänt dagtid? Jag vill inte låta Xenon ljuset brinna i onödan plus att det är så mycket snyggare med bara angeleyes tänt.

Shadowline
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Innan faceliften (-09) så fanns inte godkända DRL på E90 så det finns inget sätt att bara köra runt på angel eyes, om du inte kör P-ljuset. Men det är för svagt, så det räknas inte som godkänt. Alternativet är P-ljus + dimljus som väl fortfarande är en godkänd kombination dagtid.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Blir det inte som du önskar om du sätter ljusomkopplarvredet i läge auto - dvs vrid förbi nollan och ett snäpp åt vänster?
Då är det väl ringarna så länge det är ljust och sedan även xenon då det är mörkt ute?
Men hur detta påverkas av om du härjar i bilens dator vet jag inte.

Sen bör man vara medveten om i fall bakljus är tända eller släkta då man bara kör med ringarna tända fram. På nyare bilar verkar släckt bak dagtid vara ett tillåtet sätt att spara någon milliliter bränsle.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
31
Shadowline
325i -07
Wiberg: Tack för svaret då vet jag vad som gäller. Ja, p-ljus/dimljus är godkänt.
Jag får vrida på manuellt då.

325cabrio: Jag trodde åxå att ringarna skulle vara tända i auto läget, men tyvärr slocknar allt dagtid i auto läget.
Vad det gäller bakljusen så har du alldeles rätt. Den lagen kom från EU för nått år sedan. Mindre bra kan jag tycka.

Shadowline
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Shadowline: I ditt första inlägg skriver du:

"ställde in ljusautomatiken på dayrunninglights off".

På min bil betyder det att inget ljus lyser på dagen i autoläge.

Och sedan i senare inlägg skriver du "Jag trodde åxå att ringarna skulle vara tända i auto läget"

Jag blir förvirrad.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
31
Shadowline
325i -07
Waterlily: Hehe, jag tänkte så här. Om jag bockar ur dayrunninglight och ljusvredet står på auto så trodde jag att ringarna skulle vara tända dagtid och halvljuset gå igång vid skymning.

Shadowline
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det är väl så att avbockningen är till för de marknader där man inte kör med ljus på dagen men vill ha automatik att ljusen går igång då det skymmer.

Trevlig helg på er.

Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.