|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag vill gärna göra en motortvätt på bilen. Men våga inte lämna in det till vem som helst. Rädd för nåt som bli kass efter motortvätten och firman kanske inte våga erkänna det är deras fel. Finns det nån som Ha bra erfarenheter av nån firma som man kan lita på dem gör ett bra jobb? Ha också funderat på fråga BMW Malmö om dem gör motortvätt. I med det kanske känns säkrare där? | |
|
Lär väl inte finnas någon som motortvättar som tar ansvar för problem som kan uppstå? Problemen behöver ju inte komma på en gång utan mer troligt efter en bra stund då vattnet ärgat något där det kröp in. För mig är valet mellan ren motor och fungerande motor lätt ;) |
|
|
"Vanlig" motortvätt är ngt som man skall undvika. Brukar ta en dammsugare och en pensel för att få bort det värsta dammet. Sedan tar jag en hink med ljummet vatten och (ev lite avfettning) en wettexduk och torkar rent i motorrummet. Med vänlig hälsning Hkan |
|
|
Jag har sagt det förut och jag säger det igen - det finns ingen anledning till oro vid motortvätt av en modern bil. Min Z3 har jag motortvättat ett par gånger om året sen den var ny, skulle det ha kommit in vatten någonstans borde jag ha märkt det vid det här laget... En firma i Malmö-området som har mycket gott renommé är väl annars Vonne. /Masten |
|
|
@Masten: Två exempel: Länk Länk Elektronik och vatten är ingen bra kombo. |
|
| Vonne är bra (men lite dyra!). Ditec i Malmö är ett annat vettigt alternativ som jag vet att Audi Malmö anlitar för bla motortvätt och rekonditionering. | |
|
Finns inte en kontakt eller sensor i bilen som är klassad för att spolas på med en vanlig vattenslang och då än mindre högtryckstvätt. Det mesta ska klara av strilande vatten men ska och gör är inte samma sak. Kanske var tätt när det var helt nytt men tidens tand gör sällan saker bättre. Wettexduk och dammsugare låter ju riskfritt men skiten syns inte när man stänger huven och under huven på mina bilar har ingen annan än jag själv något att göra iaf ;) Som sagt, ingen som utför motortvätt lär ta något ansvar för fel som uppkommer efter en stund. Möjligen om dom är seriösa och ett fel som uppträder direkt på plats efter motortvätt men det är nog tveksamt. |
|
|
Högtrycksspolning med snabba och långa svepande rörelser över motorrummet är "the way to do it". Jag har hobbyrekondat bilar i ett par år och gjort motortvätt på allt från Clios till XC90s, men ingen har fått problem. /Masten |
|
|
Jag har oljeläckage från filterhuset. Men ha fixat packningen nu. Men vilken ändå tvätta rent så man kan se om det läcker från annat ställe samt få vårt oljan som läckte ut. Ubbe: så enligt din resonemang ska man inte motortvättas alls? Men Hur gör alla som fått deras motorrum rena och fräscha?? Masten: var ligger vonne? |
|
| Vonne ligger i Vellinge, ca 10km söder om Malmö. | |
|
De flesta(inkl. jag själv) kör faktiskt bara med avfettning och högtryck... Är det riktig grisigt så brukar jag ta en diskborste och gnugga. Har under 10 års tid varav några som rekare aldrig stött på trubbbel, inte ens på någon amerikanare från det glada 80-talet... Alltså; +1 på allt som Masten sagt. |
|
| Brukar egentligen inte motortvätta själv men det gjordes så sent som för två månader sedan på vår A4 pga brand i värmesystemet. Under förutsättning att det görs av en auktoriserad firma som vet vad de håller på med torde riskerna bli väldigt små. Det är dock ingenting jag skulle ge mig in på att göra själv... | |
| har fortfarande inte fått fler tips om bra ställe runt Malmö området :-) | |
|
Ni som på hobbynivå recondar och kör med högtryckstvätt vet alltså att ingen av bilarna fått något fel orsakat inom t.ex det närmaste året som kan ha orsakats av er behandling? Lite nyfiken på HUR ni kan veta det? Det jag gissar att ni vet är att ingen hört av sig och klagat? Själv har jag inte motortvättat på 15år. Hade då en E36 M3 som motortvättades i samband med recond av en hobbyrekondare och det blev en väldigt dyr historia för mig. Akuta problemet var vatten tändstiftshålen, fick byta några spolar, felet började visa sig dagen efter tvätten. Sen var spöken i bilen under kommande år där felet konsekvent var ärgade kontakter/glapp. Slutade med att jag bytte bil. Jag klagade aldrig till min rekondare då det förståss inte var rimligt att tänka sig att han skulle ta något ansvar. |
|
|
Ubbe_530d: De blar jag hobbyrekondat har jag bra koll på då samtliga ägs av bekanta. Och som sagt, mina egna bilar motortvättar jag regelbundet - min äldsta C5 har jag haft i över sex år och har motortvättat den flera gånger om året sedan dess, men fransk elektronik kanske är bättre än tysk? /Masten |
|
| BMW 580: Du har fått tips på både Ditec Malmö (Cypressvägen) och Vonne i Vellinge som är erkänt duktiga... | |
|
Ja men dem va dyra. Tänkte mer på ställe där det inte kostar 500 spenn för motortvätt. Men efter Ubbes inlägg våga jag inte lämna in det för motortvätt längre.. Vill ju inget ska hända bilen efter motortvätt. |
|
| De flesta tvättfirmor runt malmö erbjuder ju motortvätt - men som du säger så får man var man betalar för :-) | |
| Ja fundera snart på själv ta en våtservetter och trosa va lite hörnor där bara. anledningen för motortvätt är ju för att jag vill motorska vara ren så jag kan se om det läcker olja eller ej. | |
| Jävla autocorrect :-) | |
|
Var hos Ditec cypressvägen idag. Dem sa till mig att dem inte är så glada över att ta emot motortvättar. Och att dem inte lämna garanti osv... För mig lätt det inte alls som dem är säker att lämna in till dem. Så jag hoppar över dem. Va hos Bilproffsen efter. Dem däremot vill ta ansvar ifall det är nåt som händer med motorn om det visar sig att det är pga av vattnet som kommit in. Att vi skulle gå igenom motornrummet först och se att allt funkar som det ska innan tvätt. Så dem lätt mer seriösa. Men dem skulle ta 300kr för jobbet. Men det tycker jag är ok om det ge mig en trygghet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.