|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har nu lagt upp min bil till salu på blocket i några månader nu utan att ha fått sålt på bilen. Bilen är prissänkt från 187.000kr till 159.000kr. Den billigaste facelift cupen UTAN m-paket med samma årsmodell ligger runt 190.000kr+ Ta en titt på min annons och kommentera gärna varför den inte säljs. Undrar om bilmarknaden verkligen är kass i dagsläget eller är bilen för billig? Länk | |
|
Det jag spontant reagerar på är att bilen är importerad, men inget omnämns i annonsen. Kanske får det folk att tro att det ligger en gravad hund i bagaget. Kanske kan nämna att den är importerad, att den köptes av handlare, verifierad historik etc och inge ett förtroende att den är en bra import. Sen kanske folk drar öronen åt sig när du bara ägt fordonet i 3 månader, det kan få folk att undra varför du avyttrar den så snabbt. Kanske kan nämna att du fått tillökning i familjen eller att du ute efter en motorstarkare bil. Vilket kanske bringar klarhet i varför den är till salu så snabbt. Sen är en kombination av båda ovan, bilen är nyimporterad och skall avyttras. Eftersom du själv säger att den vart på annons ett par månader så ger det en indikering om att bilen importerats till sverige för att snabbt avyttras. Det får väl folk att undra om det verkligen är rent mjöl i påsen. Jag menar ingenting, försöker ge dig konstruktiv kritik om hur jag uppfattar situationen när jag kollar på annonsen och gör grundläggande research. |
|
|
Jag fyller på lite till. Att använda ett registrerat telefonnummer inger förtroende. Jag känner inte många vuxna som har kontantkort eller hemligt nummer på mobilen. Att ange Gabriel i annonsen, men det är en Elias som står reggad på bilen tycker jag personligen ringer fel. Speciellt i kombination med oreggat nummer där jag inte kan se vem man verkligen ringer. Med dom grejorna jag nämnt, och om jag skulle leta efter en liknande bil så skulle jag kolla vidare efter andra alternativ. I övrigt tror jag du får ha is i magen, säsongen för dessa har precis börjat. |
|
|
Gabriel är min brors namn, jag kan inte svara på samtal under dagtid då jag jobbar. Jag körde bilen med tyska skyltar i 3 månader innan jag registrerade bilen. Ska försöka ändra annonsen. Inget att dölja, inga fel alls på bilen. Jag vill heller inte att min annons väcker mistankar om något. |
|
|
En god tumregel är att om det är stendött så är priset helt fel. Den bästa jämförelse jag har är en 325 coupe -07 som gått 12,000mi som en granne sålde för två år sedan. Ej M-pkt men sv-såld, skinn, dynamicpkt, hifi mm. Den fick han 140kkr för och det var för två år sedan och den sprang inte heller iväg direkt. Så du kan få vara beredd att gå ned ytterligare.... Håller med angående namnet, du bör ha samma namn i annonsen som ägaren till bilen - annars väcker det bara misstankar. Bilderna kan bli bättre tycker jag, tror det är viktigt att första bilden som dyker upp på Blocket "säljer". Dvs ta en bil snett framifrån höger på bilen som bilhandlare brukar göra. Tvättade du bilen innan fotograferingen? Den ser lite dammig ut men det kan också bero på kameran. Just 320i är ju lite speciell modell, 4-cyl bensin, gissar att en 325i eller 320d kan vara lättare sälja då de tilltalar fler spekulanter. Därför måste annonsen+bilder sticka ut lite... |
|
|
Hapsuno. Tror inte bilen är "för billig"- då vore den såld! Om jag vore spekulant så vill jag veta en massa saker. Attt bilen är importerad bör nog talas om, också varifrån och hur ägarbilden sett ut, inte minst i utlandet. Det är sådana saker många vill veta innan man över huvud taget tar kontakt. Om man inte tar med sådana saker så kan det tolkas som om det är något "skumt" med bilen / säljaren och så tittar spekulanten på andra objekt. |
|
|
Vad säger bilpriser.se? Har inte sett vad de minskar "värderingen" med importerad.. :) Tycker ditt pris är vad en 325 borde kosta, svensk sådan. Sen har du ju stora datorn o lite så på det dock. Kanske finns dåligt med intresse att köpa en "sportig" coupé som inte innehåller 6 cyclindrar..? Men annat namn på annonsen vs telenr osv är det värsta som finns, och oreggade nummer. Det skrämmer iaf iväg mig. |
|
|
Bil för så pass mycket pengar men ändå smutsig på bilderna (ger intryck av att den inte är väl omhändertagen även om den kanske är det), ta bilder med sommardäck på om dom är snyggare, automatlåda i kombination med förhållandevis liten motor i en sportig coupé kaross är mindre intressant för den stora skaran köpare. Ser ut som det sitter ett hemmasnickrat avgassystem på bilen, de flesta köpare föredrar originalbilar. Om den är importerad från ett "seriöst" EU-land och man inte har något att dölja, tala om bakgrunden i annonsen, 99,9% undviker att köpa import om den t.ex. kommer från USA via Baltikum. Jag kan inte heller svara under dagtid på mitt jobb, men jag använder ändå mitt eget namn och telefonnummer i annons trots det när jag ska sälja något, jag själv köper aldrig en bil där man inte varit 100% ärlig med allt från början. |
|
|
Själv måste jag säga att jag inte bryr mig särskilt mycket om varför bilen är till salu - att hitta på något om att "behov av större familjebil" - väcker bara mina misstankar och då undrar jag vad det är han vill dölja. Men det är bara jag. Vissa kanske tilltalas av det. Däremot är jag väldigt intresserad av att veta om senaste servicen är gjord och hur långt det är kvar till nästa. Jag är inte speciellt intresserad av utrustningsnivån heller, de flesta BMW är ju ganska normalutrustade, dvs 318 är ofta rätt snikutrustad, 320 i allmänhet lite mer och 325-330 osv ganska välutrustade. Men återigen - det är bara jag. Däremot skulle jag lägga tid och energi på snygga bilder - de här bilderna är lite sådär, lite halvsuddiga och fotograferade i dåligt ljus. Det är ju väldigt mycket ljus på bilderna och det gör ju att bilderna blir rätt dåliga eftersom det blir skarpa kontraster. Observera att en BMW-handlare aldrig fotograferar bilen utomhus, utan inomhus där ljusflödet är jämnt från alla håll. Sen skulle jag sno ihop någon lite trevlig beskrivning och dessutom vara noga med att inte skriva "endast svensktalare, däcksparkare undanbedes" med mera, för det är bara hostilt, tycker jag - men återigen så är det bara jag och många verkar ju tilltalas av att skriva "prutare och testpiloter undanbedes". Ibland brukar folk fråga mig varför en viss lägenhet är till salu. Då brukar jag svara att "jo, det är för att ägaren/arna har bestämt sig för att bo någon annanstans i framtiden". - Jaha, ja, det är ju klart. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.