|
|
|
|---|---|
| Har tagit ut 335:an från garaget där den stått sedan i november. Har startat den under vintern vid 5 olika tillfällen och låtit den gå varm minst 40 min så oljan har kommit upp i temp. När jag nu använder bilen står den inte i garage varje dag och jag har ca 20 min bilfärd till jobbet. Oljan kommer inte upp i temp. Vad ska jag leta efter? Är det andra saker som påverkas? | |
|
Hej! Vad menar du med upp i temp? 70-80-90-100-110-120 grader? När du kör så har du ju fartvinden som kyler. (för jag antar du stått på tomgång då du "varmkört" de gånger na du haft ute den på vintern) Det tar mer än 20 minuter för oljan att komma upp i normal arbetstemperatur, dvs runt 100-110 grader. // Jonas |
|
|
Hej Jonas! Mätaren börjar på 70 grader och visaren rör sig inte över 70 grader.. Har ägt bilen i 2 år och det har aldrig varit såhär innan.. |
|
| Hur är det, har du vattentempgivare på den? Om så, visar den normal vattentemp? | |
|
Hej Min 335i tar också lång tid på sej att komma upp i temp. Har 2 mil landsväg till jobbet, och kommer ungefär halvvägs innan 70 grader uppnås. Sitter JB4 i min bil, så en lampa blinkar till när den tempen uppnås, svårt att missa. Trodde detta var normalt, men jag kanske är lyckligt ovetande om att jag har ett problem... Följer med spänning lösningen på detta, om det nu är ett problem. |
|
| Min är likadan. Det sitter väl oljekyl på dessa och utetempen är ju trots allt fortfarande rätt låg, min är precis över 70 grader efter sträckan till mitt jobb med 8km stadstrafik. Tror också detta är normalt, men det sitter väl nån typ av termostatstyrning av detta, har för mig det finns nån plugg eller rör eller liknande för de som bor på varmare breddgrader och alltid vill ha olja genom kylaren, men det är det ju inte fråga om här. | |
|
Jonas: Vattentempmätare är inget som jag ser i instrumentpanelen någonstans, möjligen i inställningar eller?? Låter ganska troligt detta med stor oljekylare för oljan har aldrig varit över 135 även när jag riktigt pressat. (vilket inte är så svårt med denna bil...) Ska ta en långtur imorgon och kolla om det är förändrat. Något annat man ska tänka på när man tar ut från idet (vinterförvaringen)? Tacksam för era tankar. |
|
| Om jag är ute och snurrar imorgon ska jag sätta i min OBD2-adapter och se om vattentempen är lika långsam, vilket jag inte tror men det kan ju vara intressant att se. | |
|
Min är likadan, tar minst 15min körning innan oljan är uppe i hyfsad temp |
|
|
Jag har också en 335i. Jag har runt 5 mil till jobbet med stor delen utav sträckan på motorväg. Det är först efter den senare delen utav sträckan alltså efter ca 20-25 minuter som jag ser att det blir lite temp i oljan, alltså runt 80-85 grader i rådande klimat. Ska göra en mer noggrannare koll på måndag. Tag även i beaktning det som @tompathepilot skriver att utetemperaturen är fortfarande låg, oljekyl men också en hyfsat generös oljemängd på 6,5 liter som ska värmas upp. Kylvattentemperaturen finns ingen mätare för i panelen. Min uppfattning är att det sitter en givare i termostathuset som berättar för bilen när det blir något galet med denna. Edit: Sen så finns det ju lite man kan säga om varmkörning vid vinterförvaring. Det kan ju göra mer skada än nytta iom att det bildas mer kondens i oljan om den blir varm och inte får komma upp i riktigt arbetstemperatur en längre tid. (ventilera ut fukt, bränna ur slaggprodukter, oförbränd bensin tex) Det man istället skall göra om man är petig är att byta till ny olja och filter (inga gamla slaggprodukter kvar) innan fordonet ställs in för vinterförvaring och istället lägger mer tid på att fuktsäkra kupén, trycka ut beläggen från skivorna etc. Mina 2 cent :) |
|
|
God morgon! Nu ska vi se om vi blir lite klokare. Körde kisandes hem från jobbet med morgonkaffet i strupen nu på morgonen och höll god koll på tid, utetemp och så självklart hur oljan tenderar komma upp i temperatur. Jag måste börja med att dementera några av mina tidigare uppgifter ang tid och temperatur på oljan men det tar vi nedan: -Utetemp under färdens gång varierade mellan 1+ och 4+ -Efter 12 minuter kom oljan över 70 grader C -Efter 20 minuter var oljetempen ca 91 grader C -Efter 23 minuter var oljetempen ca 100 grader C och där förblev den. De sista graderna som behövdes för att nå 100 grader C på oljan kom snabbt efter hastighetsändring ifrån motorvägsfart till 80 km/h så just fartvinden verkar ha stor inverkan på oljetempen. Sträckan innefattar från början till slut 70-110-80-100-50 km/h under sammanlagt ca 35 minuter. Kan det vara så att TS oljetempgivare helt enkelt gett upp men inte genererar någon eller synlig felkod? God natt // Jonas |
|
| Låter typ som min, fast inte kontrollerat så noga. Hoppas det är normalt :p | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.