|
|
|
|---|---|
| Idag efter ca 25 min körning började tempen gå upp till nästan rött. Slog då på full värme och fläkt så gick tempen ner till nästan normal temp. Var tvungen att fortsätta så jag körde ca 1 timme till med full värme och fläkt och tempen gick aldrig upp förutom när jag sänkte tempen å fläkten. Lät bilen stå en timme när jag gjorde ett ärende sen körde jag hem igen då gick tempen upp efter ca 5 min slog då på full värme och fläkt då gick den ner igen. Å varje gång jag sänkte värmen steg tempen i motorn. Körde ca 1 1/2 timme och allt var stabilt tills jag kom hem om jag körde full värme och fläkt. Kan det vara vattenpumpen som gett upp eller wisco kopplingen till fläkten | |
| Det är en 2002 | |
|
Hade farten någon inverkan på temperaturen? Blir den varm när man står stilla och sjunker i landsvägsfart kan man misstänka fläktkopplingen. //Magnus |
|
| Ne de tyckar jag inte den hade vart bara 10 min körning i 50-70 sen resterande tid 100-140. Har inte testat på tomgång dock | |
|
Skulle gissa på vattenpumpen eller en termostat som inte öppnar. Ligger du i hastighet ska fartvinden kyla tillräckligt, det är ju ingen tropisk värme nu direkt. Vattenpumpen brukar hålla cirka 20k mil. Har varit med om fall där impellern lossnat från axeln, åldern har även den inverkan. Jag skulle bytt vattenpump och termostat. I samma veva är det smidigt att byta multiremmarna och känna på samt sannolikt smörja upp (eller byta) spännrullar. Gjorde den manöver för nån vecka sen på min 525d 2009 och för några år sen på min 530d från 2001, men där börjar det nog vara dags igen..... |
|
|
Termostat eller fläkten till kylaren som inte fungerar. om vattenpumpen är trasig så cirkulerar det hellre inget vatten till kupè elementet nu sänks din värme när du kör fläkten på fullt. så det lutar åt dom externa kylelementen som inte fungerar. Termostaten öppnar till Kylaren så det Kan även vara den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.