AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.034

Klämskyddet aktiveras, elhiss E81

Si
765
Simon01
120dM -08
Hej!
Elhissen på förarsidan har börjat strula. När jag hissar upp rutan via "läge 2" på knappen så backar rutan ner ett antal centimeter efter att den nått toppen. Jag kan tvinga upp den genom att bara dra knappen till "första läget", då kan jag få den att stanna i helstängt läge. Känns som att det är klämskyddet som aktiveras vid fel position? Passagerarsidan fungerar som den ska. Jag har kört med rutan några millimeter från översta läget periodvis under vintern för att inte frostvakten ska låsa rutorna.

Jag får inte ut några felkoder och jag har provat att låta minuskabeln vara bortkopplad en längre stund, utan resultat.

Nån som varit med om liknande fenomen? Bilen är en 120d -08
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Min e81 va sån i våras fick byta motorn nu funkar den fint. Tror det är nån sensor i motorn som ger sig. Lätt att byta!
Si
765
Simon01
120dM -08
OK, minns du vad det kostade? Går det byta enbart sensorn?
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
nånstans mellan 1000 och 1600kr tror jag. Inte så farligt för en funktion man ej vill vara utan :) Har inte kollat om den finns att köpa lös på typ ebay men den finns ej att köpa lös från bmw.

Motorn är en enhet.
Si
765
Simon01
120dM -08
OK, tack för svaret! Såg att det fanns på mister-auto för runt femhundringen, ska skruva isär grejerna och se hur det ser ut.
Jag hade själv problem med detta på min 118d -12
I mitt fall påstod BMW i Göteborg ( undviker den i Varberg) att referenserna i rutan var tappade ( vid krossad ruta mm) det avhjälptes via telefon och fungerar utmärkt.
Gör så här: hissa ner rutan i bottenläge BEHÅLL KNAPPEN I DETTA LÄGE I 5-10sec
Hissa upp rutan i toppläge och behåll knappen i detta läge på samma sätt.
Så skall referenserna vara klara och rutan elhissen fungera som den skall.

Si
765
Simon01
120dM -08
Att återställa referenserna fungerade (som du beskrev) ända fram tills att detta hände, jag provade åtskilliga gånger att återställa utan framgång. Problemet "självläkte" dock den sista ordentliga frostnatten förra våren då rutan återigen frusit fast, provade då att återställa med knappen och efter detta fungerade elhissen felfritt så länge jag hade kvar bilen.

Dåligt att BMW inte fått ordning på sina "ramfria" sidorutor, det är inte direkt första modellen som detta strular på. Vi har haft totalt fyra olika coupé-modeller inom familjen och samtliga har det varit strul med (E36, E46 och E81).
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Vi har problem med detta på vår -08 135:a. Fungerar inte att nollställa rutorna enl. ovan beskrivningar. Först var det bara förardörren men nu är det så även på passagerardörren.
Vi får låta en verkstad återställa rutorna så fungerar det i en vecka eller två. Sedan är samma problem ett faktum igen.

Vi hissar helt enkelt upp rutorna så att de ligger emot listen precis så mycket så att man kan stänga dörren. Nackdelen = vindbrus om man kör i mer än 120-130 km/h cirka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.