AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.508

e36 problem med byte utav tändlås och rattlås

Mitt tändlås på min bruksbil sitter helt fast och går inte att vrida på eller att ta ut.
Har en reservdelsbil som jag tänkte ta låset ifrån och på den fick jag ut låset utan problem.

Så hur gör jag nu för att få ut låset på min bruksbil?

På reservdelsbilen har jag plockat ner ratten och allt jag kunnat komma åt för att komma åt klumpen som håller i tändlåset (rattlås/tändlås?) Men här hittar jag varken några skruvar, bultar eller klips som man kan plocka väck den med.
Varken min haynesbok eller mina googlesökningar har gjort mig klokare.

Om någon kan tipsa om en bra metod att få ut tändlåset utan att behöva montera ner eller skada rattlåset/klumpen så skulle jag vara evigt tacksam.

Alternativt förklara hur man monterar ner hela rattlåset då jag inte hittar något mer att skruva bort för att få loss den

Bilder:
Länk
Länk
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Tändlåset snurrar bara runt va?

När mitt tändlås snurrade runt så hade jag isär hela rattlåset, jag har för mig att jag inte bytte det dock. Men när rattlåset väl var isär var det lätt att få bort tändlåset, sen skruvade jag ihop allt med vanliga skruvar, istället för grispittarna som sitter standard.

Du kan nog få lite bättre vägledning här:

Länk
Nummer 11 var bökig att få bort men det är inte omöjligt.
På bild 2 ser du en "C-ring" kring ratt-axeln. Denna "C-ring" måste bort, sedan kan man slajda av rattlåset lätt. Du bör även demontera "den vita kabelrännan"på vänster sida (syns på din ena bild).
Jag har för övrigt både rattlås samt låscylinder (inkl 1 nyckel) att sälja. Rattlås/cylinder kunde snurra nån gång (typ var 50:e gång), men det greppade alltid efter att man tagit ur & satt i nyckeln igen. Problemet kan reproduceras med grejerna nu när de är lösa men det är inte helt enkelt. Vissa säger att det är cylindern som är på G, andra både cylinder & rattlås, därav att jag bytte båda. Problemet är vanligt förekommande på E36, mer regel än undantag.
De två brytbultarna (nr 11) är lätta att få loss, man använder sig av en liten "huggmejsel". Jag använde denna: Länk . Biltema har även de motsvarande prylar.
ser ut som att någon har varit där före mig på reservdelsbilen och mekat med detta :)
Länk
Har fått kommit så långt så jag tror nu att brytskruvarna är det sista som är kvar.

Vill tacka för all hjälp hittills :D

Nu undrar jag hur man smidigast får ut brytskruvarna. Har provat slå den vänstra skruven runt kanten för att få den o snurra men den verkar sitta som sten.
Har läst lite om att folk har antingen slipat, skärt eller huggit bort brytskruvar så undrar vilken metod som är den bästa? Ska man ge sig på att fortsätta hugga tills hela toppen åker av eller finns det smidigare metoder?

Tack i förhand :D
Tu
269
Tummps
530iA E61 -05
Jag slipade upp ett jack så jag kunde ta en vanlig plattmejsel sen och skruva ut dom.

Sen vad det absolut smidigaste är vet jag inte, men tycker att Dawwes förslag med huggmejsel låter betydligt smidigare än att slipa med en Dremel.
Köp en sån där huggmejsel på Jula, sen är det bara att ta en hammare o slå på huggmejseln/brytskruven (åt rätt håll!) så den lossnar. Har gjort detta på båda mina bilar, det var inga problem alls.
Då var det klart, vill tacka alla för hjälpen. Fick sitta rätt länge och hugga runt brytbultarna för att få loss dom men det gick med en massa tålamod och svordomar.

När jag slängt över rattlåset och tändlåset till min bruksbil så bytte jag bara chipet från den gamla nyckeln till den nya och voila! Funkar klockrent nu :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.