|
|
|
|---|---|
|
Hallojsan! Har nu kommit fram till varför säkringen till min klimatanläggning brinner! Efter att jag tvättat bilen så funkar inte klimatanläggningen :( Hur fan löser jag detta? Jag som gillar att ha ren o fin bil x( | |
| Måste ju betyda att det blir kortslutning någonstans, hur blir det om det regnar tex? låter som ett jävligt krångligt problem | |
|
Det har inte hänt då det regnar (peppar peppar). Men är inne på 3e säkringen nu.. Vet helt ärligt inte var fasen jag ska börja? Läste något om att vatten genom tanklocket kunde bränna devirse elektronik.. D:? |
|
|
Hej! @bokar har ett inlägg liknande detta. Gå till "sök inlägg" och ange sökord "död nyckel e91" så har du lite intressant läsning ang tvätt och elproblematik. // Jonas |
|
| Det är väl vatten i batterilådan det pratas om bara kolla på högra sidan i bagaget | |
|
Tack för svaren! Skall kolla batterilådan! Men hur i allsindar tar vattnet sig dit?! Låter ju skitfarligt med vatten kring batteriet! |
|
|
Vanligt vatten utan salter eller annat leder ström relativt dåligt, och vid 12V blir det bara några få mA om man sticker ner ett par elektroder i vatten. Minsta säkringsstrorlek i bilar brukar vara 7,5 eller 10A, dvs 7500 eller 10000 mA, Så glöm att vattnet i sig skapar några kortslutningar eller strömmar som ens kommer i närheten av att bränna av säkringar i bilen. Däremot kan elektronik och halvledarkretsar som inte är fuktskyddade bli helt utslaget av kontakt med vatten, och detta i sin tur kan skapa oönskade funktioner som mycket väl kan göra att det går höga strömmar "fel väg" igenom belastningar av olika slag eller genom att ologiska funktioner uppstår. I en AC-anläggning är det mest sensorer och givare, magnetkopplingen till kompressorn kan dra 2-3A när den är inkopplad osv. Igensatt dränering i batterilådan måste öppnas upp, blir det för hög vattennivå där så när det snart elektronikmoduler och annat i närheten. Batteriet i sig är lika tätt inåt som utåt, där händer inte så mycket förrän man dränker batteriet helt under vatten, knappast möjligt i bilen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.