|
|
|
|---|---|
|
Hej, Startar denna tråden enbart i informationssyfte för andra som kan råka ut för samma sak. För drygt en vecka sedan så hade framvagnen sjunkit ihop på morgonen när jag skulle åka till jobbet. Testade att köra men det var ett väldigt oljud, speciellt från vänster fram. Tog en annan bil till jobbet och körde på eftermiddagen endast ca 500 m till närmaste Mekonomen, fortfarande samma oljud. På verkstaden så konstaterade dem att båda fjädrarna gått av fram, samt att detta medfört att fjädern på vänstersidan böjt sönder ett stag till krämningshämmaren. Detta slutade med ett kalas på 4 700 kr inkl arbete (fjäder 1 100 kr/st, stag 300 kr). Ska hämta ut bilen efter helgen och förhoppningsvis är det bara att tuta och köra. Är det någon mer som har erfarenhet av detta? Dessutom är jag lite nyfiken på hur det är möjligt att båda fjädrarna gått av samtidigt? Jag körde bilen kvällen innan utan att jag märkte något.. Kan det varit så att den ena fjädern gick av först under natten och att belastningen då blev för stor på den andra så att den också gick av? I övrigt så är det enda jag tänkt på att jag hörde en liten smäll från framvagnen (tror det var till höger) några dagar innan detta hände. Trodde först jag körde på något men så var inte fallet, bilen funkade som vanligt efter det. | |
|
Låter rätt märkligt, hade varit intressant att se de brottytorna, jag råkade ut för detta på en Eibachfjäder på min Saab, skickade bilder till OCL-Brorsson som då hade agenturen och det var inget snack, fick nya fjädrar bak, mina hade lite ytrost på ena kanten av brottet. Men visst, fjädrar kan gå av men det är ju relativt ovanligt, jag har aldrig varit ute för det förutom fjädern som de ansåg hade fabrikationsfel. /Tompa |
|
|
Tjena Exakt samma sak hände för mig, skitkonstigt! |
|
|
Framfjädrar har gått av på både vår 330 och 120. Verkar vara typisk slitagedel som bör bytas runt 20.000 mil. Iom att de är koniska så kan det vara direkt farligt om de går av i hög hastighet, då de kan skära sönder däcket exempelvis. Dock gick fjädern på bilarna av när de stod parkerade hemma som tur va. |
|
|
Tack för detta! Får hålla god koll framöver. Finns det något på fjädrarna som innan haveri på fjädrarna skett kan skvallra om att de är på gång med haveri som tex rostangrepp? eller är det helt enkelt materialutmattning? Vart har brottet varit på era fjädrar? // Jonas |
|
|
De har gått av där nedre fjäderkonan slutar. Dom har nog gått av pga materialutmatting. Inte mycket rost på dem iaf. Passa även på o byta alla stötisar samt även bakre fjädrar samt genomslagsgummin, fjäderbenslagring så får ni en helt annan bil när ni ändå håller på o mekkar. Blir bra mycket billigare att köpa alla prylar samtidigt. |
|
|
Då har jag ju förhoppningsvis minst 5000 mil kvar att åka innan byte då bilen rullat strax under 11000. Kan ju dock vara bra att byta tidigare än 20000 i förebyggande syfte. Jo, det är bra att få bytt allt samtidigt. Man vill ju inte behöva göra samma jobb flera gånger. mycket onödigt. // Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.