AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.161

Arbetstemperatur 523i

Hur varm skall motorn vara när den kommit upp i arbetstemp?
Min mercedes c280 som jag äger ligger stabilt på 90 grader.

Provkörde en BMW523i i går och den låg närmare 120 är det normalt?
För att rätta mig själv, det är nog oljetemperaturen som låg strax under 120 grader,lite till vänster om 120 markeringen. Är detta normal temp?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hallå där,

min egen bil är tyvärr inte bestyckad med vare sig vattentemp eller oljetemp, något som för övrigt irriterar mig "en smula", hur f..n tänkte designern egentligen...
Frun har en 523i F11 -11 som turligt nog i varje fall har en oljetempmätare, och ja, den ligger strax under 120 grader när motorn är ordentligt driftsvarm, så bilen du provade är nog OK.

mvh

MW-Guru
Nej 115-120 graders olje och/eller vattentemp låter väl högt vid normal-körning, däremot kan (olje)tempen ligga där om man kör hårt länge, eller på bana. Mer normal oljetemp är mellan 80-100 grader, oljan börjar "brytas ned" om den blir alltför varm alltför länge (typ uppåt 150 grader, men då är man verkligen vid gränsen). Vattentempen däremot kan säkert ligga uppåt 105 grader vid normal-körning om bilen är "modern", läs typ från 2000 talets början o framåt. Ju nyare bil dessto högre temp, gissar jag.
MW
517
MW-Guru
Ytterligare en kommentar,
nu har jag ju inte direkt skärskådad skalningen på mätaren i fruns bil (skall göra det nästa gång jag kör rak 6:a istf rak 4:a :-) men andemeningen var just att den ligger strax under (3-4 mm till vänster om 120), kanske det sista kan ge en ledtråd till Andreas ty fruns bil är med överväldigande sannolikhet i princip som ny d.v.s utan fel (än så länge, om man nu bortser från den nyligen genomförda aktionen med garantibyte av 6 tändspolar... ;-)

mvh

MW-Guru
Här har vi en bild på instrumentpanelen.

Länk

Detta är ca 20 minuters körning blandat motorväg och villaområden.
MW
517
MW-Guru
Ser ut som i fruns bil...
Jag skulle vara mer orolig för den lysande motorlampan, det kan bli dyrt. Hade det på min "racer" alldeles nyligen, det var NOx-sensorn som var defekt, den byttes till en kostnad på cirka 6500 :-

mvh

MW-Guru
Det är lagat efter att bilden togs, det var en kamaxelgivare tydligen enligt verkstaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.