|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har nyss tagit ut min Z3:a för säsongen och tog en liten tur häromdagen. Jag märkte att motortempen inte steg under körning (jag var väl ute ca 30 minuter). När jag kom hem så lät jag bilen stå på tomgång och då steg tempen upp till mitten på mätaren. Jag köpte bilen förra sommaren och körde en hel del då. Om jag kommer ihåg rätt så reagerade jag då på att tempen var lite låg men inte så att det var speciellt alarmerande. Vad tror ni - är det något vajsing? Termostaten kanske? Är det direkt olämpligt att köra när bilen beter sig på detta sätt (hade tänkt att ta en sväng imorgon)? Tacksam för alla råd. /Peter | |
|
Finns det tillräckligt vatten i kylsystemet ? Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar |
|
|
Kollade innan jag gav mig ut och nivån ligger strax under markeringen "Cold". |
|
|
Strax under under undre markeringen (dåligt) eller strax under övre markeringen (bra)? |
|
|
Att köra med dålig eller kass termostat kan ge värre motorskador än vad man kan tro. När man kör längre sträckor med för låg motortempertur så tror insprutningssystemet hela tiden att motorn är nystartad och ger motorn choke. Detta innebär på en modern motor att systemet sprutar in alldeles för mycket bensin hela tiden. Motorn förbränner inte all denna bensin utan den spär ut oljan så smörjningen försvinner. Detta hände en jag känner och han fick byta motor. Jag skulle börja med att byta termostat. Lycka till ! Hasse Z4 |
|
|
Spontant låter det som dålig termostat. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.