AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.858

Köp av M-bil, Tacksam för alla svar.

Sida 1 av 2
No
10
Norhidem
Audi A5 Sportback -13
Hej Autopower användare!

Jag är en trogen Autopowerläsare men har aldrig skapat ett konto innan, känner att det var på tiden nu.

Tänkte starta min tid här på Autopower med att fråga er om köp utav M-bil!

Nu är det så att jag köpte min A5a i början av förra året, är grymt nöjd med bilen, men jag saknar ju det där lilla extra... ja ni gissade rätt, M-badgen som glittrar så fint i allas ögon.

Nu är det så att jag går i tankarna att införskaffa mig en m3 e90 eller en m5 e60 alt m6, Dock är min budget för ett sommaråk begränsat till runt 300-320kr.

Frågan är då, vad kan man få för dessa pengar? tror ni det är lönt att leta eller skulle ni ge er in på något annat märke med ''Umpf'' i motorn?

Tacksam för alla svar.

Mvh Norhidem
Hej och välkommen över till rätt sida :)

För de pengarna får en en jäkligt fin M5, en helt ok M3 och en ok M6.

Ska det sedan vara lågmilat och svensksålt kan det kosta lite mer.
Utbudet är väldigt skralt på fina ex av alla 3 modellerna så man får vara beredd på att slanta upp lite mer om man vill ha en fin bil.

Som vanligt så är det ringa tidigare ägare, kolla servicar, besiktning osv.

Lycka till :)
Köpte själv en M5 E60 och mycket nöjd. Den hade gått 8000 mil och 4 ägare. Svensksåld så ringde upp och kollade med tidigare ägare. Bilen är inte gratis i daglig drift men klart prisvärd.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Välkommen till klubben!

Jag köpte min m3 e92 årsmodell 2012 med 2700mil. All utrustning du kan tänka dig för ca 430tkr totalt. Köptes dock från Tyskland.

Du kan lätt hitta en fin m3a för runt 6-7000 mil på mätaren för din budget och lågmilad m5 för samma peng. Tänk dock att m5/m6 har högre driftkostnader än m3. Men tror inte nu att m3an är billig i drift bara för det :)

M3an drar till sig mycket uppmärksamhet, dock nästan uteslutet från killar. Får mycket tummen upp av folk som kör förbi och andra som kommer fram vid macken och vill småprata.

Men om du lutar dig mer mot m5/m6 så tycker jag att du ska välja m6 då den ser brutalare ut! :)

Sw
62
Swant
318iT -03
"För de pengarna får en en jäkligt fin M5, en helt ok M3 och en ok M6."

"Du kan lätt hitta en fin m3a för runt 6-7000 mil på mätaren för din budget och lågmilad m5 för samma peng."

Om jag tolkar detta korrekt, är en M3:a dyrare än en M5:a på begagnatmarknaden? Isåfall, vad beror detta på?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
@Swant

Den enkla svaren är att m3an är mer eftertraktad än m5an.

Det är bara att kolla runt på blocket så kommer du märka att m5 i samma skick och miltal är billigare än m3.
Sw
62
Swant
318iT -03
@Malleru

Tack för snabbt svar. Får ta och läsa på.
No
10
Norhidem
Audi A5 Sportback -13
Hej

Tack för alla svar och för välkomnandet!

@Phoenix M3

Jag såg en fin m6a på 7H nyligen, som var sv-såld och hade gått omkring 8000 mil, jag funderade på att ta en titt på den, jag har inte hört något dåligt om 7H vad jag vet, eller vad säger du? såg du ägde en m6a! du får gärna berätta lite om den, köregenskaper och annat. M6an tycker jag är otroligt ''häftig'' och kan tänka mig att v10an slår det mesta.

@Malleru
Tror du att det kanske vore mer klokt att titta på en bil i Tyskland än i Sverige för min budget?

Om ni har några tips om en fin m3a eller kanske m5/m6 så får ni gärna slänga iväg en ''post''.

Det finns en fin m5a på blocket för 279 tror jag, 2 ägare, silvrig, sv-såld. Vad tror ni om denna?

Mvh Norhidem
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Här är en sv-såld M3 med låga mil som verkar bra om man bortser från dom snedmonterade pedalerna. lite över din budget dock, men man kan ju alltid testa att pruta :)

Länk
Kul Norhidem! Vi verkar lika - men jag letar efter en Z4 M Coupe. Svårt att hitta en prisbild för dem. Om det är okey för alla att vi lyfter in den modellen i samtalet också? Hittar 2 på blocket, ca 250" - bilpriser säger ca 200". Vad säger ni?
Bilpriser är värt noll och går inte jämföra på udda och ovanliga bilar

Jag skulle få 225' för min Z4M men fick närmare 300'.

@Nordihem: Jadu, M6 är verkligen en exotisk och ovanlig bil och det är en härlig nästan magisk känsla över den. Jag trodde inte den skulle få så mycket uppmärksamhet som den får, man ser hur folk i bilen bakom tar kort, både killar och tjejer vänder sig om och motorljudet är magiskt, trots att bilen är helt original.

Inredningen och kvalitén är superb och SMG är roligare än DKG tycker jag trots att den växlar ljusår långsammare. Testade en M3 E92 innan M6 men gillade inte att man knappt kände av växlarna, det gör man i en M5/M6 kan jag lova :)

Det enda jag inte gillar, vilket kommer låta konstigt men bilen är snabb, farligt snabb!

Jag köpte min första M3 när jag var 19 och då körde man snabbt och galet men nu när jag är 30 och kör lugnt, typ som en gubbe så blir man rädd av effekten vid fullgas :) 507 HK är ändå mycket effekt.

Motorn är typ hela bilen och V10 har vunnit massvis av priser såsom engine of the year ett antal gånger men jag och tjejen pratar om att skaffa barn och då kan man inte köra runt i en fullkomligt galen maskin. Jag ångrar mig inte alls då jag drömt om en M6 länge men inte så stor mening om man inte vill/kan utnyttja effekten fullt ut.

En M3 E90 kanske vore bättre som en familjebil även om M6 är stor och rymlig förutom baksätet, haha :)

Vill du bilda en uppfattning om bilen och V10 så är du välkommen till Växjö så bjuder jag på en tur.

/ Filip
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Norhidem@

Ja det är mycket smidigare att köpa bil här i Sverige. Men du kan få bilen lite billigare i Tyskland och du kommer ha mycket mer att välja på.
Jag tänkte tillägga att M5 E60 är en utmärkt familjebil. Planerat in en semestertur runt Sverige denna sommar och den kommer att bli väsentligt bekvämare än denna förra med en Impreza WRX. M3:an kommer inte i närheten av bekvämligheten i en M5:a vilket avgjorde valet av bil för mig. Tittade på en M3 E92 samtidigt som M5 E60 och just bekvämligheten i stolarna var viktigt men samtidigt är en högvarvig V10:a alltid brutalt härligt att lyssna på. Sedan kan det mycket väl vara så att om man vill smiska runt med bilen så är M3:an ett bättre val. Själv håller jag på att vara för gammal för sånt så semesterturen kommer väl att gå på 400 hk läget om inte det blir någon sväng själv eller någon som vill provåka i bekantskapskretsen.
Norhidem/. Vad ska du ha bilen till?

EB
Kan bara hålla med Phoenix där "Det enda jag inte gillar, vilket kommer låta konstigt men bilen är snabb, farligt snabb!"
Nästan lite för snabb, och bränsleförbrukningen är faktiskt löjligt hög!
Man kör med ett leende på läpparna hela tiden, men måste stanna och tanka liiite för ofta! ;)
Galet grym bil är det i vilket fall, sjukt nöjd med min (M5 E60).

/MrWIB
Jag tycker ändå inte det är så farligt med bensinen, jag kör inte så mycket ändå och det är ändå en V10.

En annan sak som retar mig är att iaf M6 är så ljudisolerad mot avgasljudet, det får bli ett Eisenmann Race helt enkelt :)
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Trodde det var bara jag som var mes. Tycker också att det går för fort, och att man måste varva förbi 5-6 tusen strecket för att få ut max acceleration blir ju för hög hastighet inne i stan!

Körde en snabbis med en m5 e60 häromdagen. från ca 40-50km/h till ca 160km/h
Den var marginellt snabbare än min upp till 110-120km/h sedan åkte jag förbi honom med med 2-3 meters marginal.
Malleru/ Han hade förmodligen glömt att trycka på M knappen. En M3 slår inte en M5 i nått;)

PHX/. Du kommer att ångra dig. Det är bara jobbigt i längden. Kör med rutorna nere när du blir sugen på extra ljud.

EB
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

M5orna låter tillräckligt med originalsystem.

Körde en E61a igår med Ferrita slutburkar, hemsk att åka i.

Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Pula@

Vi körde två gånger. första gången vann jag med flera billängder. Så jag frågade om han körde fullgas. Hans sa jo men han hade inte rätt inställningar.

Han sa vi provar igen och då vann jag med bara ca 2-3 meter.
@Malleru: körde han i P400 så är det fullt möjligt men annars så ska det i princip inte gå. Säger inte att det inte är så men det skiljer ändå en del. Här
Är iofs bara ett exempel mot en M6 och visst, M3an spinner lite till en början men hajen drar iväg rätt rejält sen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.