|
|
|
|---|---|
|
Kan någon vänlig själ bekräfta att det går att ha ett 95 AH AGM i en e61 -04? Jag vet att man helst ska göra inställningar i bilens dator vid byte och där finns tydligen ej 95AH som val utan istället jämna så som 80/90/100 AH. Har precis köpt ett dyrt 95AH AGM och undrar som sagt om det går även om man bara väljer 90AH i datorn, kommer batteriet/bilen fungera korrekt? Har från en lokal expert hört att AGM är ej bra till e61 och att 95 AH inte heller är det då det ej går att välja... Mvh David | |
|
Hej, AGM skall du inte ha då generatorn ej är anpassad för det. Att sätta dit ett vanligt 95Ah batteri skall dock inte vara ngt problem. Välj 90Ah vid bytet så har du 5Ah tillgodo. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Jaså? Jag trodde flera körde med AGM i sina e61/60. Det finns väl som val i bilens dator där man väljer om man kör med ett vanligt eller AGM-batteri? Har jag fått det helt om bakfoten då ? |
|
| Man kan välja vad bilen ska användas sig av. 95ah finns inte med. 90 eller 110ah | |
| I min E61 530 LCI 2007 satt det då ett AGM batteri original och jag har köpt ett nytt 80 AH AGM på Biltema. | |
|
Ja det verkar tydligen som AGM finns med som alternativ i BMWs originalkatalog för reservdelar. Var har du hört det om generatorn Håkan Hsson? Man vill ju inte sabba något. |
|
|
Ett AGM-batteri har annorlunda laddningscykel. Du har inte sönder ngt utan förkortar bara batteriets livslängd om det laddas felaktigt. Om du nu kan välja AGM i inställningarna så är allt ok. Det bästa är kanske att ringa närmsta ÅF, de borde veta vad som gäller för just din bil. Mvh Håkan |
|
| Även spänningen skiljer. Ett AGM ligger ca 0,3V högre över hela registret. | |
| Jag får leta vidare efter info. Tyvärr är det som många vet, inte alltid lätt att ens hos ÅF få riktiga svar eller komma i kontakt med kunniga människor... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.