AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.560

Byta vin i navin, behövs os updatering?

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hallå

Som många läst innan sumpade jag min Navi för någon vecka sedan vilket lett till att jag köpte en beg. från en Z4 2007:a istället och allt hoppade till liv igen direkt.

Av detta tog jag till vara på ett tips från en kille i förra tråden om att använda Navcoder/resler interface för att dona med navin och undrar om ni som gjort detta vet ifall jag måste köra in ett nytt OS när jag ändrar vin i navin via navcodern? (jag vet att jag måste göra det om jag ändrar språk eller boot mono/färg.)

Det var en sådan uppdatering som gjorde att jag sumpade förra enheten så är inte så sugen på att göra en igen med mina skivor.

Den som väntar på något gott - Får alltid vänta för länge !!!
Mvh: // Tobbe
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Ingen som har koll på om jag måste uppdatera OS:t i navin om jag ändrar vin nr:t?

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag uppgraderade mk3 till mk4 i min e38. Då ändrade jag vin i mk4'an med navcoder utan att uppdatera OS.
T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Tack Kane, precis d svar jag ville ha :-)

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
När jag uppdaterade från Mk3 till Mk4 gjorde jag ingenting, tryckte bara dit den. Måste man byta VIN?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

T.
298
T.A
528IA Touring -97
X3 3.0i -04
Hallå Ola

Nej då det behövs inte, det funkar kanon som det är nu. Bar satte i den "nya" :-)

Paketet jag köpte med navin var komplett så jag fick även en annan tcu som jag täntke pilla i o se om jag inte kan få igång bluetoothen på. Den jag har från 2004 kunde binda till mobilen men inte mer än så. Tänkte ställa rätt alla siffror när jag ändå är på det. Har läst på lite xtra om vad som påverkar os:t och det ser just nu ut som om man ändrar språk eller leker med bootning av mono eller färg så behövs det en uppdatering så dessa inställningarna rör jag inte mer förrän jag är verkligen måste :-)

Liksom OlaO funderade jag på det där med VIN, eftersom jag också uppgraderat, från MKII till MKIV, utan några konstigheter. Men T.A. gav anledning till funderande och givetvis googlade jag.

Det som en del uppgraderare råkar ut för, är att det i en service-meny (=inställningar?) visas VIN och bilmodell. I exemplet hade en 7-serie ägare bytt sin defekta MKIV mot en begagnad från en X3 och stört sig på att alltid mötas av fel bilmodell.

Detta är dock inget som jag själv råkat ut för (eller lagt märke till), så kanske "problemet" är förbehållet senare årsmodeller.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.