|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag undrar om någon kan tipsa mig om var i Stockholm jag kan köpa lämplig Castrol olja till min 318is. Jag vet att man kan köpa oljan hos BMW i Solna tex, men jag hoppas på att man kan få tag i Castrol olja billigare någonstans. Jag har sökt här på forumet och såg ett tips om att det skulle gå att köpa Castrol olja på Bauhaus. Jag var på Bauhaus i Barkaby igår och hittade ingen. Tack på förhand. /Robert | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Finns Mekonomen i 08 så kan du prova där. Men deras prisbild på Castrol vet jag ej. MVH Hasso |
| Castrol finns på Bauhaus i Tumba. | |
|
Tack för tipset Hasso. Jag var till Mekonomen på Malmvägen i Sollentuna och de har Castrol GTX Magnatec olja 5W/40. Köpte 5L för 558 kr. Frågade även efter oljefilter där hos Mekonomen och de skulle ha 101kr. Jag ville dock kolla först med BMW i Solna vad de tar för ett "original" filter. De tar 100kr. Dock såg "original" filtret exakt likdant ut som det hos Mekonomen. När jag väl var hos BMW passade jag på att fråga vad de skulle ha för 5L olja och svaret blev runt 800kr. |
|
|
Gå till BMW. Jag betalade 50 kronor för en liter Castrol 5/30 i söndags. Det var den oljan som de häller original i denna bil och därmed litar jag på dem. Dock är kanske inte alla BMW-verkstäder lika duktiga, kundvänliga och rent ut sagt förbannat bra att göra med som Asplunds i Borås, men hoppas kan man ju alltid. |
|
|
5 L Castrol GTX Magnatec olja 5W/40 kostar runt 450 kr på Bauhaus om jag inte minns fel, dock väsentligt dyrare än 5w/30 alternativet ovan. /Johan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Castrol TXT Softec 5W/30 är inte godkänd av BMW som longlifeolja enligt rekomendationstabell på Castrols hemsida.TXT Softec 5W/40 är godkänd däremot. MVH Hasso |
|
hasso: Låter väldigt konstigt då servicechefen på Asplunds i Borås sa att det var det de skulle hälla i bilen om jag lämnade in den på oljeservice. Om den är godkänd eller ej vet jag inte, men jag litar på dem trots allt. |
|
Länk Bara att läsa innantill i den rekomenderingstabell som finns för respektive bilmärke. Men din bil är ju av äldre årgång så den kanske inte behöver ha longlifegodkänd olja.Därav rekomendationen du fick. MVH Hasso |
Aldric |
Jaså du Claes .. det är här du hänger? ;) //Dennis |
|
Hej, Någon som vet vad skillnaden mellan SLX och Magnatech? |
|
|
Aldric: Självklart :) Sitter och ugglar här större delen av min tid på kneget. Dock ej idag när jag inte suttit vid datorn. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.