AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
14.911

Ett tystare sommardäck till BMW X5 4.0D 2010?

Sida 1 av 2
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Hej!
Har precis fått på mina sommarsulor efter vintern, och de fullständigt dånar jämfört med mina vinterdäck av märket Nokian Hakka dubb 255/55R18.

Mina sommardäck är av märket Bridgestone där de bak har dimensionen 315/35 R20 110Y och fram 275/40 R20 106W. EU märkningen anger dessa till 73dB.

Sommardäcken är tack och lov snart "end of life", och letar efter ett tystare däck. Helst neråt 68-69dB. Dessvärre är det få märken som verkar ha dessa stora dimensioner.

Någon som har ett tips?

OscarN
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tjena

Men är det inte för att de nästan är slut då som de dånar så mycket? Hur upplevs dom nu mot när de var nya? Ev så löser sig det av sig självt när du köper nya däck med EU märkning 73 el lägre.

har dessvärre inget tips på däck så du kanske inte blev mycket klokare på mitt inlägg :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Misstänker att du har RFT-däck.

Skippa RFT och köp "vanliga" däck i stället och köp ett separat däcklagningskit (BMW:s eget heter M-mobility) med kompressor och lagningsvätska för användning vid ev. punktering (hur många gånger har du haft punka?).

Utöver lägre buller får du en mer harmonisk bil med bättre väghållning, mer komfortabel gång, lägre däckslitage, lägre soppaförbrukning och en rejäl slant över i fickan som med råge finansierar M-mobility-kitet! :)

Personligen skulle jag satsa på Michelin eller möjligen Continental vid köp av nya däck.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bytte gummi 20" som jag hade på min X5a. Köpte Michelin Latitude Diamaris och var riktigt nöjd, tyst och bra känsla i bilen. När jag sålde bilen hade de rullat 3 somrar, ca 3000 mil och hade 3-4 mm kvar.
Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
Stort tack för bra tips!
Däcken satt på när jag köpte bilen beggad för två år sedan och har rullat minst 4000 mil. Visste inte att däck som håller på att ta slut låter mer! Tack för denna info.

Bra råd att skippa RFT och ist köra BMW M-mobility.

OscarN
Dunlop är ju kända för att göra tysta däck. Brukar ligga kring 68 db. Är väl dessutom vad X5 E70 brukade levereras med på sina 20" fälgar.
La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
När det gäller Runflat i din dimension så finns bara 4st fabrikat att tillgå i sverige:
Dunlop
Pirelli
Continental
Bridgestone
Jag har läst en del på amerikanska forum och skulle genast stryka Bridgestone, de får dåliga omdömen. Själv har jag Pirelli P Zero 315/35R20 110W rft bak och 275/40 R20 106W fram. De har bra komfort men slits snabbt precis som alla RFT-däck.
Om jag skulle satsa på icke-Rft så skulle jag titta närmare på Michelin Latitude sport 3. Originalmonterat på bl a Porche Macan. Michelin borgar alltid för hög kvalite.
Sök dina dimensioner på prisjakt.nu så hittar du alla tillgängliga alternativ.
Lycka till!
Pi
31
Pilzner
X5 35D E70 -08
Sitter just och tittar på nya sommardäck och ska byta bort Pirellis P Zero RFT till något icke RFT.

Mitt val står just nu till Michelin Latitude Sport 3 eller Hankook Ventus S1 Evo/2.

Någon som har kört Hankook så ni har någon referens på dem?
Annars lutar det nog mest åt Michelins ditton.

La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
Jag har haft Hankooks mer "prestandadäck" på en tidigare bil.
De var helt ok men slets ganska fort.
Jag vågar nog påstå att Michelindäcket är bättre på allt.
När dessuton Hankook-däcket kostar nästan lika mycket så är det väl inte mycket att tveks på. Titta på popgom.se, de verkar ha bäst pris på Latitude sport 3.
Berätta hur det går!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Har Hankookdäcken på min bil. Funkar fint, inga konstigheter. Såg att de har vunnit en del tester på Länk. Testerna visar också att de flesta prestandadäcken är väldigt nära varandra.
Michelin gör utmärkta däck, men är kanske lite hypade i förhållande till hur de presterar i diverse tester.

Sen är det nog svårt att jämföra ett SUV-däck med ett sportdäck, men det är en annan femma. Jag tror att du blir nöjd oavsett vad du väljer av de två.
SB
3
SBMW640
640 GranCoupe -13
Har en 640 GranCoupe. Har kört med origiala Bridgestone RF sommardäck, som haft ett jäkla ljud. Nu då jag bytte bad jag min handlare om tysta däck. Han monterade Continetal ContiSport Contact 5, 275/35 19. Bedrövligt. Mera ljud än Bridgestone originalen + ytterligare nåt sorts resoansljud som jag aldrig hört tidigare! Jag fick däcken idag, körde 200 km och körde direkt tillbaka med däcken.
Nu är frågan, vilka däck ska jag välja? Jag vill ha tysta däck, det är absolut prio 1.
Förslag?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Länk

Länk

Avgör själv. Ventus S1 Evo 2 är ett tyst däck enligt testerna. Intressant att din handlare monterade SPC 5, det är ett av de ljudligare däcken... Bortsett från det är det ett utmärkt däck.
Visa användare
10
Apex911
X3 2,0d-15
997 Carrera S-10
Golf GTI Ed35-12
Har Pirelli PZero 20" på min x3 F25 och det är ett hiskeligt oväsen från RFT däcken men vägkänslan blev lite bättre tycker jag.

Visa användare
26
OscarN
X5 4.0D Xdrive
De sulor jag har på nu är Bridgestone och de väsnas förfärligt! köp INTE dem!

Michelin verka vara mest lovande av de jag läst i tråden ovan.

OscarN
Conti är fantastiskt bra och tysta däck tycker jag.

/Anders
La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
Jag har ca 4mm kvar av mina Pirelli P zero rft 20".
När däckfirman bytte här om veckan så fyllde de 2,9kg i alla däcken. Det blev både vingligt och bullrigt. Nu har jag sänkt till föreskrivna 2,2kg runtom och allt blev genast betydligt trevligare.
Pi
31
Pilzner
X5 35D E70 -08
Byte idag, till mina sommardäck och det är ju Pirelli P Zero RFT 20".
Min däckfirma hade satt 3.5bar bak och 3.0bar fram...
jag gjorde samma och sänkt till 2.2 fram och 2.4 bak och det blev en mkt trevligare bil samt lite tystare.
Visa användare
10
Apex911
X3 2,0d-15
997 Carrera S-10
Golf GTI Ed35-12
Kan någon förklara varför däckfirmorna alltid verkar ha ett alldeles för högt tryck i däcken , vet dom inte hur mycket som är rekommenderat så finns ju alltid en skylt vid dörren där det anges. känns inte helt professionellt tycker jag.

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
För att något högre tryck än rekommenderat gör att däcken slits långsammare och avhjälper spårighet i vissa fall.
Vill man ha maximalt grepp och komfort ska man köra på det rekommenderade trycket.

Att trycka i 3.5 bar i RFT-däck(som redan har stenhårda sidoväggar) tyder mest på okunnighet. Byt däckfirma :)
Pi
31
Pilzner
X5 35D E70 -08
Nu har jag precis lagt om till Michelin Latitude Sport 3. Jag kan återkomma om några veckor när jag fått en bättre känsla för hur det känns.

Jag hade egentligen bestämt mig för Hankook Ventus S1 Evo2 SUV K117 däcken men sen kunde de inte få fram bakdäcken än förrän om 2 månader.
Det vara en ganska stor priskillnad mellan fabrikaten ca 5k~ (8368Kr vs 13800Kr)
La
40
Lapa
X5 F15 30d-14-såld
X5 F15 40e-17-såld
X5 F15 40d-17
Hur känns det med latitude 3:orna??
Beställde såna till min F15 idag.
Har fått nog av de bullriga spåriga Pzero rft!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.