|
|
|
|---|---|
|
Hej alla BMW entusiaster! Jag har nu under en tid bestämt mig för att köpa en ny bil. Eftersom jag skapar en tråd på detta forum så blir det självfallet en BMW. Hade tänkt mig en E46 av något slag. Det ska vara en Coupe eller Sedan eftersom jag inte har familj eller kommer få på ganska många år. Så vilken modell jag vill ha vet jag, dock så är det inte lika klart vilken "motor" jag vill ha alltså 320,325,230. Har sneglat på igenkännlig alla av dessa modeller. Men det jag mest är ute efter är om någon vet lite mer ingående om motorena som exempelvis att 330 modellen måste byta många delar efter x mil som kostar skjortan eller så. Nu kollar jag efter en bil som inte passerat 15k mil. Samt har en viss utrustning, men som sagt så är det motorn samt om det finns andra saker man bör tänka på men ett köp av en E46. Uppskattar alla svar och kommentarer, tack i förhand! MVH Carl | |
|
Val av motor baseras nog mest på det ekonomiska. En 330 är i dom flesta fall både dyrare att köpa och att äga, samtidigt som den är klart trevligast av dom alla. Sen är ju generellt sätt en 330 ofta bättre utrustad än vad tex en 320 är. Väljer man en 320 framför en 330 är det av ekonomiska skäl helt enkelt. Motorerna i dom olika modellerna är den samma i grund och botten så på det sättet spelar det ingen roll vilken du väljer. Tycker helt klart du ska satsa på en 330 i första hand om du har möjlighet. Den är värd den extrakostnaden. Även 325 fungerar bra. 320:in har dock en ganska tråkig motor. Väldigt trött i botten av registret vilket gör att den upplevs just tråkig. Lite snabb information. |
|
|
Okej! Men saken är den att jag kan köpa och äga en 330 utan större problem. Jag sparar så länge jag behöver. Men det jag är lite orolig för är att det händer något med tex motorn som kostar. Pappas 325 e92 fick lite "små problem" som mekaniken sa. Slutade med en räkning på 32xxxkr. Det är som du säger samma 6a i dessa bilmodeller men är inte 330n en mer pressad motor med de extra 60hk som bör göra att den löper större risk för problem? Eller har jag fel? MVH Carl |
|
|
Ja, för dom olika motorerna inte exakt samma på det sättet. Alla har ju olika motorvolymer. 330 har ju en 3-liters medan tex 320 har en 2,2l om vi pratar M54 även i den. Så skulle med andra ord inte säga att 3,0:an är mer pressad. Största risken för att åka på problem är om motorn inte är skött som den ska tidigare i sitt liv. Inte någon svag punkt i själva konstruktionen. |
|
|
Hej! Det finns inget som säger att en 330 motor löper större risk att "gå sönder" än t.ex en 325 eller 320. Det beror helt och hållet hur pass mycket du pressar bilen, om servicen är skött som den ska m.m. Jag ägde en 330ci i c.a 8 år som jag körde "roligt" med på sommaren och jag hade aldrig problem med den! Givetvis så blev den alltid servad i tid också! Om du har råd med en 330 så köp den! Som sagt skötsel och tidigare körstil spelar stor roll. Sen kan man givetvis bara ha otur, men 330 motorn är väldigt fin och hållbar! |
|
| Haas & Salomika - De det stämmer har inte riktigt tänkt på detta med motorvolymen var insnöad på annat. Men vet ni vad man bör tänka på i ett eventuellt köp av en 330? Det jag tänker på mest på är att kolla om den är servad på en "bmw verkstad" eller är det okej med en "vanlig"? Vad kostar det att serva de olika stegen? Finns tre olika steg om jag inte minns fel, Servis 1, Servis 2 samt oljeservis? är 15k mil en bra gräns eller har den gått för långt då? (jag kommer inte köpa en bil som inte har en full servis handbok. Så utgå ifrån att den är servad där med milen. MVH Carl | |
|
Hej Carl! Det du bör kolla är att motorn inte har något ovanligt tickande. Skulle jag vara du så skulle jag åka till en BMW verkstad och låta dem lyssna på motorn åtminstone. Gällande service så tycker jag att det beror på, men visst är det svårt! Bara för att bilen är servad hos en BMW verkstad så betyder inte det att du har garantier på att bilen är i toppskick och supersäker. Dem går igenom saker som du faktist kan kontrollera själv (om du har kunskap eller någon annan som är duktig) som t.ex bromsar,koppling, olja,tändstift m.m. men det är bara min åsikt. Men visst känner man sig säkrare som köpare när man ser en massa BMW stämplar i serviceboken! Det här med antal mil är ju en svår fråga att svara på men visst är det bra att dra en gräns. Det jag menar är att en bil kan ha 16000 mil på mätaren men har alltid varit skött som den ska medan en annan med 6000 mil kan ha blivit totalt misshandlad. Personligen så brukar jag sätta en gräns på 7000-9000 mil när jag köper (tvivlar på att det finns 330 som gått så lite idag :)) bil men i slutänden så handlar allt om hur skötseln har varit av tidigare ägar! |
|
| Kan bli svårt att hitta en 330 som gått under 15000 mil. När man köper gamla bilar är det också skicket som avgör, inte miltalet. Den 330 jag har i skrivande stund har gått drygt 28000 och känns som vilken lågmilare som helst. | |
|
Ja servisen är viktig. Man jag har funderat på detta om att låta någon kolla på bilen inför ett eventuellt köp. Kostar kanske lite men det får det vara värt för mig eftersom jag inte kan mycket mer än att byta lite volvo delar... Sen om säljaren inte låter en kolla upp bilen på en verkstad så känner man ju att det döljs något. En kompis sa till mig att om jag provkör en så ska jag gasa, bromsa och svänga som en stolle för att om det då finns fel så märks det lättare då. Kan han ha en poäng? Sen att bara hitta en 330 i fint skick är en konst, har en bevakning på blocket där det finns typ 1 bil som jag verkligheten kan tänka mig. Står dock inget om servis men har svårt att tro att den inte skulle vara servad med tanke på skicket. Men har inte pengarna till det för tillfället så känner att det inte behov att ta reda på det nu. Helt annan fråga men vad tycker ni om awd? Bra eller bara en sak till som kan gå sönder. Snajdaren - Kul att den fortfarande går bra! Men väntar man tillräckligt länge så kommer det nog upp någon fin bil! |
|
|
Jag fick vänta typ 1 och ½ år hehe :) Hittade sedan en 330 som hade gått 14900 mil! Detta var för ett år sedan. Nu börjar nog kopplingen dock säga hejdå... 4-hjulsdrift är ju bara en extra tyngt på sommaren ;) |
|
|
Koppling! Låter som plånboken han få vingar för vissa personer. Men fyrhjulsdriften så känner jag lite så med att de måste bli tyngre men kan vara ett pluss på vintern. Men åt andra sidan så bor jag i Jönköping nära city så de är inga problem samt så försökte jag köra fast med min Volvo i vintras men de gick inte trots att den inte har några system eller liknande. Tror ni att de skiljer mycker på 320 och 300 i reptation/servis kostnader? |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej o hå, Du får byta umgänge. Välkommen hit istället för kompisar som anser att man ska "testa" en bil genom att köra som en stolle. Om man inte vet vad man vill få ut av en viss aktivitet, då är det bara korkat att utföra den aktiviteten. Vad förväntas man höra av en bil som körs av en gorilla? Om något är fel på en bil så hör man det om man kan lite grann om bilar, och det kan bara kunskap och erfarenhet ge en. Om samma objekt dessutom konstaterats besiktigad u.a. (eller med anmärkningar som bevisligen är åtgärdade), ska man då försöka provocera fram fel med den körstilen? För det är rimligt att anta att du söker ett objekt som är skattat och besiktigat ok. Så långt utklarat så ska vi adressera det faktum att du tittar på bilar som är någonstans mellan 10 och 15 år gamla. Det är självklart att det går att hitta en gubbkörd 330 med 9.000 mil på mätaren och rätt utrustning om man bara väntar ut marknaden, sånna bilar dyker upp för eller senare oavsett vilket märke man vurmar för. Om man inte väntar på det, så kommer objekten ligga på någonstans mellan 15-25 tusen mil. Och då är det sunt förnuft och lite känlsa för det mekaniska som gäller. Två saker: Stirra dig inte blind på att BMW servat. BMW rullar inte ut röda mattan för en 10-15 år gammal E46, finns inget att vinna på detta. Se hellre till att det objekt du kikar på har regelbunden service dokumenterad, med rätt periodicitet, på en verkstad som du känner dig bekväm med. Personligen tittar jag på frekvens och att bilen sluppit "hoppa runt" över halva stans olika skuttverkstäder. Jag använder en och samma verkstad hela tiden och mitt förtroende för den mecken är högre än för BMW's egna meckar. Sen är det såhär, att det går inte riktigt att resonera som att allt är frid och fröjd om man bara limiterar sig till max 15.000 mil. Det är de facto lite äldre bilar och saker händer. Ser jag till min lilla 316 så hade den gått 12 tusen, och nu gått 14 tusen. Nu börjar länkaramsbussningarna fram bli lite trötta. Det är ingenting som BÖR hända vid först 20.000 mil eller redan vid 10.000 mil. Det bara händer. Hade jag avböjt bilen under provkörning den där vårdagen för två år sen om den hade en "värt att veta" avseende länkarmsbussningar? Förmodligen inte. Detta beroende på det övriga skicket på bilen som var/är så pass bra. Min 330 köpte jag vid 22.000 mil, och priset och utrustningen var för mig helt rätt, men då gick jag in i affären med vetskapen att jag får hålla lite uppsikt på saker o ting som kan komma krypande med tanke på miltalet. Vissa saker behövde jag ju å andra sidan inte oroa mig för, då en bil med godkänd besiktning och det miltalet redan gått igenom ett antal tidstypiska reparationer via tidigare ägare. För det ska vi slå fast, att E46 har en del klassiska fel som förr eller senare kommer. Exempel: * Touring-vagnar får gärna geggig bakre torkare med tiden. Brukar bli att byta hela mekanismen. * Vevhusventilation som sätter igen med tiden är absolut inget ovanligt. Tidiga ex (som min, tillverkad okt 01) har ofta dessutom de ofodrade slangarna. * Ventilkåpspackning - blir hård som glas med tiden, tätar inte längre, och behöver bytas. * Expansionskärl - inte alls ovanligt med synliga eller nästan osynliga sprickor. Kylvatten läcker. * Länkarmsbussningar, bakre (framvagn) - klassiskt. Väljer du bil med M-TechII-chassie kostar länkarmarna 3.500 på BMW. Styck. * Strålkastarglas där plasten blir torr och "dimmiga", glasen eller hela lyktan byts. * Xenonljus? Ptja, min granne har en 05'a som gått 16.500 mil, han har provat byta bara Xenonlampan - hjälper inte. Ljusbilden är för diffus och det blir byte av hela sk***en. Dyrt. * Skyltbelysningen bak, speciellt Touring - brukar ärga som och hela armaturen måste bytas. * Insugsbälg - har en "krök" eller "tarm" i gummi som ofta torkar med tiden och börjar dra tjuvluft. * Kamaxelgivare - både insug och avgaskam, brukar fela på äldre dar. Helt random när detta kan dyka upp. Bara att byta. * Throttelhus, eller "spjällhus", inte ovanligt att det kan fastna eller röra sig dåligt vilket får lite konstiga effekter på motorns gång. * Kylargavlar - att kylaren "sväller" och sen börjar läcka. Ganska vanligt på äldre ex. * Felkoder p.g.a dåligt batteri. Flera ägare vittnar om besynnerliga koder som bottnar i att batteriet inte är friskt helt enkelt. * ABS-givare som börjar murkna. Sitter som på vilken bil som helst, ganska dumt till och kan börja tröttna med symptom som blinkande lampor för ABS och Antispinn samt nödläge på motoreffekten. Brukar gå att göra rent och blåsa med tryckluft. * Handbromsen är ganska dålig generellt även som ny, men konstruktionen bygger på en fjäderupphängning fäst i bakre bromssköldarna, och när dessa rostar så släpper fjädrarna och handbromsbackarna. Åka till BMW med detta blir som regel mycket dyrt då de anser att hjullager ska bytas och hela drivaxlarna ska ur. (AP har tips på hur man gör detta själv istället med delar för en struntsumma) * Rost - en rostfri E46 hittar du bara bland entusiastbilar. De som säger något annat ljuger. Klassiska ställen är bakre skärmkanter i skarv mot kofångare, baklucka nederkant, huv i höjd med lyktor och lister under dörrar. Touring får också tendenser till bubblor i skarven mellan baklucka och glaslucka. (komfortluckan) Nu kanske jag låter lite tråkig och dryg, jag har absolut inte för avsikt att avskräcka dig, för jag ääääälskar min gamla 330, och M54-motorn är ta mig tusan den härligaste sexa jag någonsin kört. Men jag försöker bara vara realistisk. För det är lite detaljer som inte måste hända, men som KAN hända och som faktiskt förr eller senare brukar hända. Mitt tips: Välj ett objekt som känns och ser bra ut och där du får förtroende för ägare och servicehistorik. Sen är miltalet mindre viktigt. Och att äga en äldre BMW är att våga och vilja ta tag i saker själv, annars får man ingen vidare ekonomi med det. BMW är sunt konstruerade, om än lite trångt under huven, och det är kul att lära sig skruva lite. /Anders |
|
Storebjörnen har nog sammanfattat det hela rätt bra. Kan ju flika in om en grej angående xenon, om du inte provkör när det är mörkt så kör in i något stort ställe med dåligt ljus (parkeringshus?) så kan du ser hur ljuset är. Annars kan det bli dyrt, riktigt dyrt om du inte vill skruva isär strålkastarna själv. Det är reflektorerna som är sönderbrända och det finns kit att köpa på internet för att byta det, men lämnar du det till verkstad så byter de hela strålkastaren och då är det 5 siffrigt belopp på kvittot. Jag bytte själv (bara reflektorerna) och det kostade 1200kr, en bra grej att ev. pruta på, dock gäller det bara sedan/touring med facelift (02-05(?)). Åk ut till olika firmor och provkör både 320, 325 och 330 och se vilken du gillar, kanske en 325 "räcker" för dig, det vet inte vi :) |
|
|
Bra sammanfattning. Jag skulle ändå vilja lyfta fram rosten och vevhusventilationen som större och mer problematiska punkter. Även kanske dom mest kostsamma. Länkarmar också kanske. Men anser inte att det är ett lika generellt problem då dom uppdaterades på senare modeller. Xenonljusen kan ju också bli en dyr historia, men det är långt ifrån alla som får dom problemen. Har själv ägt 3 stycken e46:or genom åren och har bara haft problem med rost och vevhus. Eller ja..fått byta lyktglasen på en av dom, men tycker inte det är någon dyr historia i sammanhanget. Vevhusventilationen: Se till att den har en isolerad variant. Om inte finns det ett alternativ när det är riktigt kallt och det är att sätta 2 stycken sittunderlag bakom njurarna. Då sprutar inte kalluften rakt in på slangen. På min sista E46 strunta jag i att byta till den isolerade varianten och använde bara sittunderlag. Fanns inget kelgg i oljelocket alls under hela vintern. Rost: E46 har tyvärr väldigt dåligt rostskydd på sina ställen. Fram för allt är det i vissa skarvar. Skarven mellan bakskärm och kjolen, och mellan framskärm och tröskel. Två ställen där många e46 är drabbade. Även i framkant på motorhuven är det område som är mer kritiskt. Alla skarvar ska man hålla koll på, men ovan nämnda områden är dom mest utsatta. |
|
|
Vilka årsmodeller hade du av e46? Som sagt så gäller det bara sedan/touring modeller av årsmodell 02-05 De äldre hade Bosch reflektorer, de nya hade ZKW. Såhär såg mina ut: Länk |
|
|
Oj nu har jag mycket att tänka på. Ne det är som du säger att de inte rullar ut på den röda mattan. Men känns ändå som en gubbkörd lågmilare med servis & besiktning i sin ordning, inte kommer att gå sönder i första taget. Men man ju ha oflyt. Det finns mängder av fel som kan förekomma men det finns det ju var jag nu köper för bil i vilket fall. Vad tycker ni om den nyare modellen e90 tex, Hur är den jämfört med en e46 om man nu ska tänka lite bredare? Jag letar efter en bil att provköra men hittar inte en bil i någon affär inom Jönköping. Känner att jag inte riktigt kan med att åka hem till någon bara för att testa bilen. Ser ni någon hojta till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.