AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.071

SBP OBD-läsare får inte kontakt. E46 316ti Compact 2004

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Besiktigade ikväll, fick ombesiktning på "omborddiagnossystem anslutning / uppkoppling kan ej ske".
Han testade med två av deras läsare. Bara står o tuggar.
Jag kommer ju åt bilen med INPA och BMW Scanner, vafalls?

Hur gör jag nu?
Söker tips.

Anders
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det har hänt mig med, med den enda effekten att han suckade och gjorde ett avgasprov.
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
marin849 var det en dieselbil du besiktigade den ggn?
Fick förklarat för några år sedan när jag besiktigade en firmabil, att dom enbart gör både obd-kontroll och avgasprov på en bensinbil vid besiktning.
Men när det gällde dieselbilar så gjordes enbart obd-kontroll så länge den var ok, men skulle det visa på en felkod i avgasreningen på dieselbilen så gjorde man ett avgasprov.

Var några år sen nu så kan ha missat nån detalj, men säkert nån som kan säga om det är rätt eller fel.
ma
7.450
marin849
Nej för 17, jag hatar oljebrännare:)
Det var klassiskt avgasprov både på tomgång och förhöjt varvtal, med CO, HC och lambda. Jag *tror* att man med fungerande OBD enbart gör en mätning av avgaserna.
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Haha, ja samma här. Är ju tvungen att köra diesel i jobbet bara:D
Det var ju intressant, när jag var inne och besiktigade min 320 för 1,5-2veckor sen så började dom med avgasprovet som du beskriver innan dom körde in i hallen och sen gjorde dom obd-kollen.
Givetvis gick hon igenom med blankt papper också:)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Han gjorde ett vad jag bedömde längre avgastest utomhus. Även om han tyckte HC-värdet ändrades lite segt så var det inget som inte blev godkänt.
När vi sen kom in och jag ifrågasatte vad jag förväntades göra med ett OBD-uttag i min bil som BMW uppenbarligen monterat från fabrik och som både verkstad och jag kan läsa ut ifrån, men inte dom, så sa han att han t.ex inte hade behövt gjort det avgastestet han gjorde utomhus om han kunnat utläsa från sitt OBD-verktyg.

Nog om det, när jag kom hem och naturligtvis läste av min bil själv - via samma OBD-uttag så fanns det bara några skuggfel, bl.a efter nån trasig lampa jag bytt för nån månad sen.
Och hur fasen gör jag? Uttaget funkar ju? Fattar inte vad SBP har för läsare som inte funkar?
Inspekterade även mitt uttag i kupén - ser ut som vanligt, 7 små bleck vad jag kunde se. Inget trasigt.

En månad har jag på mig att ändra BMWs standard att passa SBP's läsare, typ...

*lätt uppgiven*

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det är flera som har haft detta problem, detta måste påtalas för dem att det är fel på deras grejer och inte på bilarna! Motorn kan man ju läsa med väldigt simpla grejer. Detta måste ju ligga i deras ansvar att köpa grejer som fungerar till alla märken.
Är det samma visa hos de andra aktörerna, Opus etc?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

ma
7.450
marin849
Överklaga besiktningsresultatet genast.
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Använder alla bilbesiktningar (carspect,dekra,besikta,sbp mfl) likadan utrutning vid besiktningar?
Känns ju rent spontant som att det är som gjort för att bli såna här fel om det används nåt budget verktyg vid någon bilprovning.
vet att det inte är optimalt att göra så och att det blir bökigt om bilen blir underkänd varje besiktning pga detta felet.
Men kan man inte åka in till en verkstad och släcka denna 2an?
Och om man släcker 2an på på en verkstad, borde man väl kunna åka och kräva bilbesiktningen på en del av notan för ombesiktningen?
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ola, Marin, jag vet inte hur Opus etc gör eller vad de har för apparat.
Alltså jag börjar ju fundera på om killen hade rätt inställt på sin PC? Den mäter ju trådlöst den där. Hade han PC'n inställd på att ta emot signal från den enhet som satt i uttaget i min bil? Mina kontaktbleck är ju varken sneda eller intryckta vad jag kan se i pannlampans sken. Och läsa med BMW-scanner funkar perfekt.

Är så arg o irriterad att jag funderar på å åka till en annan station imorrn och låta dem testa o läsa av. Surt om de ska ha 200 spänn för att få samma resultat bara, men vad ska man göra? Som konsument blir man ju helt trängd. De ska testa MIN bil som i övrigt är godkänd, med SIN scanner, och när den inte funkar då är det mitt fel?!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
SBP's verktyg är standardiserade och mäter enligt några ISO-normer hit o dit, men jag kan helt enkelt inte köpa deras argument om att "ah du vet olika scanners har kontakt med lite olika kontakter och det behöver inte betyda att vår utrustning mäter över samma kontaktbleck som BMWs utrustning gör, så även om det funkar för dem så är det vår som gäller vid besiktning".

Less jag blir.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ingen gillar oavslutade trådar, så:

Fortfarande irriterad drog jag in till SBP i Sollentuna nu på morgonen. Får drop-in-tid och rullar upp efter 20 min väntan.

Bilen kommunicerar med deras dator inom loppet av 10 sekunder, och får såklart godkänt protokoll.
Men jag tvingas ändå betala för detta! Påtalar orimligheten i att den ena stationen inte kan läsa, medan den andra uppenbarligen kan, men "regler är regler".

Åker direkt till förra stationen och reklamerar detta och vill ha mina pengar tillbaka och en kommentar från personalen avseende deras OBD-utrustning, men blir hänvisad att vända mig till platschef skriftligen.

Så nu blir det mail då. Med hopp om svar och kredit för mina onödiga utlägg.

/a.

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Blev uppringd av platschefen efter mitt mail.
Fick muntligt (och sedan skriftligt) besked att så fort jag har nästa besiktningstid bokad på "hans" station så ska jag ringa så ska han se till att den besiktningen blir kostnadsfri.

Snyggt jobbat!

/a.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Hej

Jag besiktade min idag (Z4) och det tog ett bra tag innan de fick igång OBD läsaren. Efter byte till en annan gick den igång efter ett tag. Jag påpekade att jag läst denna tråd och då medgav han att det var problem till och från. Läsaren gick på Bluetooth och telefonen på WIFI. Jag antar att detta är problemet.
/Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Storabjörnen, det var skönt att det löste sig.

Stationschefens agerande är bra men å andra sidan är det inte säkert att hans "löfte" är värt något den dag du skall besiktiga den igen - det är ju inte ens säkert att han är kvar då...hade känts bättre med en normal reklamation och pengarna tillbaka för den besiktning som de inte gjort korrekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Johan,

Jag kan helt klart hålla med dig i sak där. Löfte vs regelrätt kredit.. det är inte samma sak, men givet att de inte ansåg sig kunna göra återbetalning (de använder vanliga kortläsare/kassaapparat så det är ju lögn) så fick jag som sagt bara beskedet att kontakta chefen skriftligen, så det skulle innebära att jag skulle behöva åka till stationen en tredje gång och driva det här med återbetalning...

Oavsett om platschefen är kvar eller inte nästa år så kommer jag att trycka det skriftliga beskedet i ansiktet på dem och i alla fall ge dem chansen att göra rätt för sig.

Den stationen som fick kontakt med bilen sa att de inte fick kontakt med en del - sekundärluftpumpen. Jag vet inte om N42'ans sekundärluftpump kan kommunicera, men de gjorde ju ändå det utökade avgasprovet, så...

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.