|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, någon som är haj och har skruvat lite bland el-sätena på e60? Har en e60 m-sport från 06, antar att det är sport/comfort-stolar då? I villket fall har "kudden" som åker ut vid knävecken lagt av, trycker man på knappen så hör man att motorn i sätet rullar, men det händer inget. Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår, är det någon som vet vart man kan få tag på sprängskisser eller som har haft samma problem och vet vad det är? Mvh william | |
|
Ett vanligt fel på dessa stolar, problemet är att ett litet plastkugghjul går sönder i bitar i motormekanismen, den sitter i nr.2 på sprängskissen; Länk Mekanismen är inuti gjord av både metallkugghjul och detta plastkugghjul så det verkar vara meningen att detta ska vara den svaga länken om det skulle bli för stort motstånd för motorn. Kugghjulet går inte att köpa löst på BMW utan endast hela motorn med mekanismen runt omkring. Jag hittade dock detta kugghjul på nätet från Hong Kong och beställde ett därifrån, Länk Det kostade några hundra kronor men är ändå bara en bråkdel av vad en komplett motor kostar. |
|
|
Tack för ett bra svar! Bmw verkade ha en plan på att dra inte lite extra cash på detta fel med tanke på att man måste beställa hela mekanismen och inte bara kugghjulet. Jag antar att du själv har bytt detta kugghjul också? Är det något större ingrepp så man måste skruva bort hela sätet eller går det komma åt på annat sätt? |
|
| Jo, jag har gjort detta kugghjulsbyte och nej, man behöver inte ta ur sätet. Man lossar lårstödet och lite clips så att man kommer åt att ta bort motorn med dess mekanism. Kolla på sprängskisser så ser du bättre. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.