|
|
|
|---|---|
|
Hej, Finns det någon här som testat att laga stenskott / lackskada med Chipex, Länk. Hur fungerade produkten? Blev resultatet bra? | |
| Har testat, 100% värdelöst. | |
|
Fungerar det som i den här filmen så verkar det ju inte helt värdelöst |
|
| @Robert: Kan du vara lite mer precis. Vad exakt är det som gör den värdelös? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har använt det på min Z4:a, det funkar bra på stenskott men inte lika bra på repor. Det kanske går bättre på repor om man får in rätt teknik. Det är MYCKET bättre än vanliga lackstift tycker jag. Det blir inga kanter utanför när man torkar bort den överflödiga färgen, det svåra (för mig iaf) är att inte torka för mycket och därmed ta bort färgen där du fyllt i. Jag kan varmt rekommendera det framför ett vanligt lackstift. |
| Svårt i torka-bort-ögonblicket. Trots många försök och inte helt ohändig hand fick jag inte till det. Testade framförallt på repor. Om det hade varit en bra produkt hade den slagit, det har den inte gjort, i vart fall inte i Sverige. | |
|
Nu har jag testat det själv. Resultatet blev ändå hyfsat om man jämför med andra produkter som jag testat. Det är bästa produkten jag testat för att "laga" (dölja) senskott. På nära håll <1m så ser man fortfarande att det är en skada även om det döljs betydligt. På längre håll >2m så kan man inte se skadorna längre. Det är 5 steg som gås igenom vid applicering. 1. Noggrann rengöring 2. Applicering av färg 3. Torkning, ca 10 min 4. Mycket försiktig borttagning av överskottsfärg 5. Polish Som nämnts tidigare så är det svåraste momentet att torka bort överskottsfärgen. Det är ett par saker man kan göra för att förenkla det momentet. Var mycket noggrann när du applicerar färgen. Försök att få färg bara i själva senskottskadan. Sedan när du ska ta bort överskottsfärgen så använd rikligt med lösningsmedel och absolut inget tryck när du torkar. |
|
|
TeknikensVärld har testat produkten och tycker att slutresultatet blir `proffsigt´. Även de ansåg att det behövdes lite träning för att torka bort överskottsfärgen. Dock, ingen risk att misslyckas. Nackdelen skulle vara att produkten är något dyr. Jag har ett BMW-kit liggande med basfärg (alpinweissIII) samt klarlack. Skulle detta vara enklare att använda. Och min bil som inte har metallic lack, blir det bra med klarlacken eller är basfärgen matt?? |
|
| Nej, BMW's egna system ger ett mycket sämre resultat. Jag har själv testat BMW's egna system och dessutom finns det två stenskott på min bil som förra ägaren lagat med BMW's egna system. Ger jättefula lagningar. | |
|
Har också testat nu. Blev bättre än de tidigare lagningarna av småstenskott. Större saker är svårare. Skall testa att fylla i en gång till, kan bli bättre då Men enkelt att använda tycker jag. Matthias |
|
|
Idag körde jag huven på min 525:a. Är ingen expert men jag fick till det riktigt bra, mycket bättre än alla lackstift jag provat genom åren. Små prickar försvinner helt medans större blir kvar.( I alla fall gropen i lacken.) Jag tror man behöver dutta i färg i rätt många omgångar för att fixa de lite större stenskotten, man får liksom bygga upp gropen med flera lager. Som flera redan skrivit är det lite svårt att veta hur länge man ska vänta innan man kör cleanern men man får helt enkelt prova sig fram. Det känns som att man inte kan misslyckas med det här, blir man inte nöjd är det bara att göra om. Självklart gäller det att ha rimliga förväntningar på slutresultatet, min sex år gamla huv blev givetvis inte "som ny". Står man nära ser man lagningarna men på 1,5 meters håll är det svart och fint och inte vitprickigt som det var tidigare när grundfärgen syntes. Jag rekommenderar det varmt till andra "amatörer" som mig själv. För proffsen duger det kanske inte men för oss andra är det alla tiders. /Lasse |
|
|
Fortsätter testet Som sagt - ju större ytor att laga, desto sämre. Provade på att laga skrap på framskärmen c:a 7*5 mm, men det blev inte så bra. Provisoriskt tills spray inhandlats. Det går dock åt mycket av "Blend", lösingsmedelt man torkar av överskott med. Är det någon som vet vad man kan ha istället? Innehåller enligt etiketten 4-methylpentan-2-one methyl isobutyl ketone. Matthias |
|
| Blender kan ersättas med vanlig lacknafta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.