AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.475

Hjälper fjäderbenstag mot vibrerande ratt?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej!
Har en e46 där jag får små vibrationer i ratten vid höga farter. Det är egentligen inget direkt störande då så länge jag håller ratten kraftigt med båda händer så verkar det vara ganska stabilt men håller jag ratten lite avslappnad så vibrerar det lite.
Jag har i princip nya delar i hela framvagnen och nybalanserade däck: nya stötdämpare med nya lager, nya stabstag, länkarmsbussningar, nya bromsskivor och belägg.

Jag undra om ett fjäderbenstag gör något skillnad när det gäller vibrationer i ratten?

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag hade lite vibrationer i ratten innan byte av bakre länkarmsbussningarna fram på min 323Ci, men blev mycket bättre med nya Meyle HD (solitt gummi).

Dock bytte jag till ett fjäderbensstag (av M3-typ) innan bussningsbytet och det påverkade inget märkbart på vibrationer. Det som märktes var "plattare" kurvtagning.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ok, jag kanske skulle bytt länkarmsbussningar som är av något bättre kvalite, kör jag med vinterdäck som 16" 205 så är det ganska stabil ratt men med sommardäck som är 19" 235 så kommer lite vibrationer.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Om vibrationerna uppkom när du monterade sommarhjulen är det nog klokt att inspektera dessa efter orundhet. Även möjligt att du har fått en dålig uppsättning däck.
Att sommarhjulen skapar(eller förstärker?) vibrationerna tyder på att de inte är helt friska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.