AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.440

40-årspresent: köra en M3/M4 i München. Något jag bör tänka på?

hb
323
hbengtsson
E91 325iA Touring
E36 328iA

Fick en synnerligen trevlig 40-års present av frugan. Skall ner till BMW Welt i sommar och köra BMW M3 (alt M4) för en dag via BMW on demand. Kände mig genast som att jag precis fyllt 18 snarare än 40! Hursomhelst.

Har aldrig kört M3 - faktum är att jag aldrig kört något sportigare än vår hemtama 325i Touring. Vad har ni för tips att ge? Inbillar mig att den är lätt att köra för att vara sportbil men samtidigt har ju prestandan ökat något kopiöst i senare generationer. 431 hästar och 0-100 på 4.3 är onekligen respektingivande för en ovan. Eller? Finns det några klassiska nybörjarmissar som att styra av vägen i chock :-) eller är det bara att släppa ut alla hästar på grönbete om vägen är hyffsat rak och trafiken gles?

Ursäkta en "gubbe". Skall bli sjukt kul detta...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul present! På ett sätt så är F8X något mer svårkörda en tidigare generationer pga vridet och de något smala bakdäcken. Så ett tips är att aldrig helt stänga av DSC. Har du DSC på och kör med insidan så är bilen inte speciellt svårkörd. Har du aldrig kört något annat än en 325 kommer du också uppleva den som reptilsnabb!

Styrning och dämpare gör sig bäst i comfortläget, växellådan i läge 2 av 3 och motorn/gasresponsen i sport. Sen är det bara att njuta!
Gr
64
Gref1
Mini Countryman hybrid
Varför gasrespons i sport? Har kör MYCKET M3 och M4 till vardags och på bana och använder inte sport på bana.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker bilen vaknar upp på ett annat sätt i sport jämfört med efficiency, ljudet blir trevligare utan att bli hysterisk på båda punkterna i sport+. På bana spelar inte gasresponsen speciellt stor roll då man använder gaspedelen på ett annat sätt än på vanlig väg, till syvende och sist så levererar bilen 431 hästar oavsett läge.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.