AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.661

Reservdelsnummer ventilkappa fästsats

Fr
114
FrontA
530d -02
Hej.
Jag söker 2 pinnbultar som håller överslaget till vacuumpumpen framme vid kammen.
BMW lyckas ej få fram reservdelsnummer på dessa 2. Fick hänvisning att köpa denna sats: 11120036237.
Jag känner stark oro för att dessa två pinnbultar ej är med utan bara bultarna som håller ventilkappan. 2 av dessa till kappan skall fästas i pinnbultarna som håller överslaget. Kan någon hjälpa mig med reservdelsnummer. Hittar varken överslaget eller de två pinnbultarna det fästs med som man sedan sätter kappans bultar i.

BMW 530d 02 (E39)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hi hi, kappa - den svenska översättningen i dessa program lämnar en hel del att önska :-)

Cylinder head cover eller ventilkåpa på vanlig svenska är den bättre översättningen :-)

Nåväl... Vet i tusan - är inte #4 (11 12 0 036 237) den som hjälper till att trycka fast spridarna?

Här hittar du sprängskiss med #4
Länk

Frågan är om det är några av dessa här?
Länk

Men håller med, hittar heller ingen uppenbar skruv för detta. Men om det är pinnskruvar, då måste det även finnas två muttrar med i listan någonstans också.

Men det hålet där vakuumpumpen sitter är alltså delat, så man kan ta bort överfallet?
Fr
114
FrontA
530d -02
I den sista länken syns överslaget tydligt i framkant. Men ej nummersatt någonstans. #4 håller spridarna ja. Det är #3 jag skulle köpa, de skruvarna håller kåpan och 2 av dem fästs i dessa "pinnbultar"..
Har börjat tillverka egna, hittade lämplia distanser på 2 skrotade cylindrar med hjälp:)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag gissar på att du menar överfall när du skriver överslag?

Om det är precisionsdel (som tex överfallen till vevaxel) så brukar de inte finnas tillgängliga som lösa reservdelar, utan de hör ihop med motorblocket. Vissa överfall, på tex vevstakarna, skapas genom att man spräcker överfallet längs den svagaste vägen genom materialet - vilket gör att det bara finns ett enda överfall som passar till just den vevstaken (varje brottyta blir ju unik).

Nu kan jag inte tänka mig i min vildaste fantasi att något av ovanstående används till den delen du syftar på. Och även om det skulle vara så, så borde fästelementen ändåså vara med (du måste ju skruva fast överfallet oavsett metod).

Nej, det är #4 som BMW ville du skulle köpa (kolla själv reservdelsnummer)
Länk

Om det bara är lite enklare pinnskruvar och inte alltför ovanliga gängor så är det kanske som du säger enklare att köpa/fixa till dessa själv. Eller varför kunde du inte plocka kompletta pinnskruvar direkt från en bildemonteringsfirma (typ plocka-själv)?

Plockade från skrotade cylindrar? Menade du egentligen cylindertopp?
Fr
114
FrontA
530d -02
Jag ska starta lödkolven ikväll och se vad lite silverlod kan åstadkomma:) Annars är det nog skroten som gäller..
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du inte några bilder på hur det ser ut kring överfallet (surfade lite men hittade inga bra närbilder)?

Vad är grundproblemet? Är det att pinnskruvarna blivit avdragna, eller varför måste de ersättas? Och hur måste de där pinnskruvarna se ut, varför går det inte med vanliga pinnskruvar?

Får du ihop det med lödkolven och silverlodet så skulle det vara fint med några bilder på det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.