|
|
|
|---|---|
|
Någon med tankar och funderingar kring siten och all den information man kan få ut via regnummer eller VIN? Länk | |
| Prövade länken med en bil som jag sålde för ca 1 vecka sedan och dom uppgifterna finns inte med på den länken, dålig sida tycker jag som inte uppdaterar ägarbyte när det gått så lång tid. | |
|
Så här skriver Ratsit på sin hemsida. Sedan den 1 januari 2015 tillhandahåller inte Transportstyrelsen fordonsuppgifter på privatpersoner på samma sätt som innan. Det innebär att uppgifterna inte kan uppdateras korrekt och det gäller för Ratsit samt övriga publika webbplatser med liknande publicering. Då Ratsit inte kan garantera tillförlitligheten på uppgifterna längre har vi valt att ta bort funktionen Fordon på adressen. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vad är det som är nytt på denna sida, som inte Transportstyrelsen erbjuder? Det enda jag ser är egentligen att de kör korsreferens och kan visa om en ägare till bil äger mer än den bil man söker på. |
|
Bmw-slangen: Exakt, du får info om inte bara info om det specifika fordonet utan även om personen ägare flera bilar samt ett riktvärde. |
|
|
Den stora fördelen med sidan är att man kan utan kostnad få reda på via chassinumret om bilen finns i Sverige. Den möjligheten fanns för ett drygt år sedan hos Carfax. Men nu måste man betala hos Carfax även för det. Inte direkt värt att betala en massa bara för det. Den andra stora fördelen är att registreringsdag syns. Det kunde man se hos transportstyrelsen för knappt 10år sedan, men är numera borta på alla andra ställen än biluppgifter. Numera kan man inte få reda på regnummer på någons fordon utan att först ha ett fordons regnummer. Det går alltså inte längre få reda på regnummer via person. Uppdateringarna kom för ett tag sedan en gång i månaden, numera något oftare. Ytterligare en fördel är att man kan söka på delar av regnummer. Hur bra som helst nu när jag vill hitta svensksålda Polo WRC (har tyvärr bara hittat 2/3 av de 90st svensksålda än så länge) eller där man sett en bil i trafiken som antingen körts illa eller man bara är nyfiken och missat en bokstav eller siffra. Överlag en mycket mycket bra sida, visst att man kan få reda på alla ens fordon via ett regnummer är möjligtvis inte helt lyckat. Men det är väl det enda som inte är superbra! Mvh Stephan |
|
Nja, riktvärdet är mest bara en kul grej och inte direkt användbart till något. Så det tillför ingenting. Så kvar är bara en ny feature vad jag förstår. @Stephan735i : Vad menar du med "om bilen finns i Sverige"? Ok, registreringsdatum är något nytt också. Fast å andra sidan visar inte Biluppgifter tex när en bil avställdes (det gör Transportstyrelsen). Oh tusan, wildcard fungerar också! DET är faktiskt en riktigt bra feature! |
| Uppdateringsfrekvensen känns något märklig, en bil som jag köpte i januari blev synlig som min bil för bara några veckor sedan på den sidan. Den står som "Alfa Romero Romeo" dessutom, hur nu dom får till det namnet som inte står på nåt annat ställe. | |
| Var det inte biluppgifter som även zoomade huset man bodde i? Lite creepy, i mitt fall var det grannens hus som hamnade i blickfånget. Undrar var de spindlar uppgifterna ifrån och om det är helt lagligt? | |
| Jävla kryp som har den sidan. Kul att han kan ha ett leverne av att hänga ut andras ägodelar för att packet ska kunna hitta det lättare. Man är tydligen helt utlämnad åt sådana här personer, vilket i och för sig inte helt förvånande i Sverige. Dessutom är uppgifterna fel. Mina bilar rullar enligt honom flera tusen mil om året, när det i själva verket rör sig om några hundra mil. Decimaler. Känns amatörmässigt minst sagt. | |
| Decimal fel ska det stå | |
Men det är väl ingen som bryr sig eller tror på de där uppgifterna om pris och mil/år!?! De är ungefär lika trovärdiga som popup-reklam, schampoo-reklam och liknande. Allt detta "brus" har ju man ju lärt sig sen barnsben att filtrera bort... Nåväl, efter man fått tag på Internet då... Men jag håller med att det är lätt att det missbrukas. Här skulle jag vilja vända på det, istället för att man själv måste ändra vanor och investera i tid/pengar för att skydda sina saker - så skulle jag vilja dumpa över all denna börda på grovt kriminella. Mycket hårdare gränsbevakning, varje nummerskylt kollas innan infärd/utfärd in/ut ur landet, mer resurser till tullen, mycket mer resurser till polisen samt *mycket* hårdare straff för personer som begår upprepade brott. Jag menar *mycket* hårdare. Men tyvärr är inget av detta politiskt korrekt numera så det lär vi inte se mycket av... |
|
bmw-slangen När jag vill veta vilka BMW med svenska papper som finns i Sverige använder jag numera biluppgifter och tidigare carfax. Chassinumren har jag, men bilar med svenska papper kan finnas i Norge, Finland, Danmark eller på okänd ort. Det var på det sättet det gick att få fram hur många svensksålda 1M det finns. På samma sätt kunde jag få fram att 135st 550i E60/E61 togs in till Sverige som nya. Det finns liknande funktion i Norge och Danmark. I Norge får man veta kommun, när nuvarande ägare köpte fordonet och när det togs i trafik i Norge. I Danmark få man se de senaste årens besiktningsprotokoll. I Finland krävs att man känner till regnumret för att få info. Robert: Ratsit.se har länk till var man är skriven, men den funktionen har hitta.se, eniro också. Det hjälper inte att ha hemligt nummer. Eventuellt värde på bilen kommer i från bilpriser och körsträcka/år är en gissning i från hur långt bilen rullat och hur länge den varit i Sverige. Båda ignorerar jag. Bilpriser är ett skämt och körsträcka/år är så osäkert att det inte är något att bry sig om. Biluppgifter är en mycket bra sida. Mvh Stephan |
|
|
Jo. Den är förträfflig när man vill få reda på saker om andras fordon. Var dom finns osv. Men jag har inte bett om någon kontaktannons för min bil. Och då är den inte bra. Som sagt. Man behöver knappast underlätta för vissa element i samhället. Dom kan sina rättigheter ändå. Och det är ju för dom som denna sida är så himla bra för. Dessutom så är uppgifterna om antal körda mil fel vilket kan påverka negativt för mig. Så för mig är det en riktig skitsida, och det är för tråkigt att han har laglig rätt till att hålla på med detta. |
|
|
Den här sidan har ingen nämnvärd betydelse för skurkar. De har sedan alla tider kunnat ringa till Transportstyrelsen (anonymt) och exempelvis begära ut alla adresser till varenda BMW M5 i hela Stockholm osv. Det är långt mer detaljerat än vad biluppgifter kan göra. ------- //Lövet |
|
| Jag vet det. Men det är svårare bland annat så måste du legga dig själv. Eller någon bulvan. | |
|
Man får inte reda på var bilarna finns. I bästa fall få du reda på orten den fanns för några veckor sedan. För att få exakt adress krävs ett utdrag från transportstyrelsen via telefon eller fax om fordonet har en privat ägare och som sagt ovan. Du får reda på det via telefon utan att presentera dig och det går jättebra att ringa från ett oregistrerat kontantkortsnummer. Här är den information du får reda på en slumpvalt fordon (iblanbd inte ens det) Länk Bilen är registrerad i Veberöd, jag åker dit och letar efter den med hjälp av att jag fått reda på att den är registrerad i Veberöd! Jippi vilket projekt:). Du verkar vända dig mot hur det svenska samhället är uppbyggt och det har ingenting med just biluppgifter att göra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.