|
|
|
|---|---|
|
Tja! Skulle byta bromsskivor bak på min e36 cupé. Fick loss skivorna ganska lätt. Satt lite men gick endå ganska smidigt. När jag skulle sätta på de nya skivorna så fick jag jobba ganska hårt för att få på dem. När de väl satt, så gick det inte att snurra på dem. Växeln var ur, handbromsen släppt. Tog bort skivan igen som satt som f*n och bär jag försöker få på den igen igen, så gå det inte. Den passar inte alls. Har köpt rätt skivor också så det är inte till fel modell. När jag tog bort skruven som man spänner vajern med så gick skivan på utan problem. Någon som har en idé om vad det kan vara? :) Tacksam för svar! | |
Transocean |
Tja! Du har ju egentligen svarat på din egen fråga i o m att när du lossade handbromsvajern gick skivan på om jag förstår dig rätt? |
| Har du skruvat ihop justerskruven med det lilla kugghjulet mellan bromsbackarna helt? | |
|
När jag tog bort justerskruven så gick skivan på. När den sitter där så går inte skivan på. Och Drar jag justerskruven så att skivan går på, så ligger handbromsen i :) |
|
|
Har du lossat på spännmuttrarna som sitter under handbromsdamasken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Då frågar vi igen, har du dragit ihop justerskruven i botten? Den justerar man sen när allt är monterat! | |
|
16,14 som de nämner ovan måste vara ihop och justeras sedan genom hål i skivan när den är på plats. |
|
|
Du måste OCKSÅ lossa muttrarna som sitter på vajern under handbromsdamasken i kupén! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag har aldrig lossat på vajermuttrarna vid spaken när jag bytt skivor. Har jag bara haft tur då att jag lyckats byta skivorna utan problem? | |
| Med helt nya backar och skivor kan det nog behövas att man både skruvar ihop justerskruven mellan backarna samt släpper på wirarna. Släppa wirarna ingår ändå i ett korrekt justeringsförfarande. | |
| Har dragit justerskruven hela vägen. Men får endå inte på skivan | |
|
...och har du slappat muttrarna vid handbromsspaken? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Japp det har jag. Vilka skruvar är det ni menar som man kan justera genom skivan? | |
| Det är bara kuggkransen du ska justera genom hålet sedan. Du justerar ut broms backarna då. | |
| ...och det är den kuggkransen du skruvar ihop justerskruven i botten med. Och släpper lös wirarna helt. Sedan kollar du om urtagen i backarna ligger rätt i länkaget och justerskruven. Det är också lönt att dra ut länkaget och kolla att det rör sig som det ska och att det går lätt och ihop helt. Det finns inte mycket marginaler när alla delar är nya. | |
|
|
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.