|
|
|
|---|---|
|
Tjenare har en enkel fråga. Har en m135 xdrive aut. utan launch control. När ja vill ha en bra start från stillastående håller jag bromsen och gas så varvet ligger på typ 1800varv sen när ja ska köra släpper jag bromsen och sen gasen i botten och får perfekta starter utan spinn. Är detta dåligt på nått sätt..? Att tillägga så börjar ej "gasbromsa" förens sekunden innan jag drar iväg för att undvika vxlådsoljan blir för varm tacksam för svar mvh | |
|
Hej, nej det är inget farligt, det är så man alltid gjort inom dragracing, det som händer är att det bygger upp värme som du själv påpekar. Sen sliter ju alla fullgasstarter på bilen men de är ju till för att användas. Launch Control siter nog mer pga högre startvarv, vet inte hur många LC starter de är dimensionerade för men det finns nog uppgifter om det. På jänkesidan byter man ofta convertern (turbinen) till en med ett högre stall speed vilket innebär att man höjer varvet när den börjar dra och kan då hålla bilen med bromsen fast den varvar 3000. Vill man sedan bli riktigt seriös installerar man en transbrake i växellådan med tillhörande varvtalsbegränsare som fungerar ungefär som Launch Control, en turbin med exempelvis 4000 rpm i stallpeed och en varvtalsbegränsare på 4000 rpm, sedan håller transbraken både fram och back samtidigt vilket håller bilen helt stilla på startlinjen trots full gas, 4000 rpm med en 8 liters V8 och när du släpper knappen till transbraken är det läge att byta kalsonger ;-) |
|
| Aha okej ja förstår, nej så långt ska ja inte gå, jag håller bara på bromsen och ger lite lite gas upp till ca 1700-1800 varv bara för jag vill bygga upp lite turbotryck men står ju liksom inte så hela tiden bara precis precis innan start | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.