|
|
|
|---|---|
| Hejsan! Tog ut min BMW 728 från vintervilan nu till påsk. Köpte den förra året och bytte framruta en bit innan vintervilan pga stenskott. Allt funkar bra men jag tycker att det susar väldigt högt från framrutan? Kan inte minnas att det brukade låta så högt. Börjar vid 60 km/h och ökar därefter. Tänkte att de som bytte framruta gjort något fel så jag testade att tejpa vänster, höger och övre lister men ingen skillnad. Det är inte så högt att det stör enormt men tycker nog att det låter för mycket. Ska åka tillbaka till de som bytte och be dem kolla men ville bara kolla här först om ni upplever att e38:an låter mer än andra bilar? | |
| Snarare så att e38:an låter betydligt mindre än andra bilar invändigt, kan inte tänka mej att en 728 har mindre ljudisolering än min 750, och den är tyst, det enda som låter lite är däcken i den. Tror det är nåt fel då de installerade framrutan. | |
| Jepp jag tror tyvärr det också. Ska åka dit imorgon efter en kall dusch. | |
| Hittade den här guiden och den är spot on mitt problem. Om glasfirman vägrar fixa kanske det blir till att försöka lösa själv. Länk | |
| Visa den för glasfirman. | |
| My thoughts exactly | |
| Var förbi glasfirman idag och det var en mycket mer kompetent person där än förra gången. Han såg direkt vad som var fel och förstod att det lät. De skulle börja med att försöka fylla på med lim där det saknades vilket skulle ta 15 min inklusive härdning och det trodde han till 99% skulle fixa biffen. Skulle det inte funka byter de rutan kostnadsfritt. Så jäkla skönt när man får med vettiga och serviceinriktade personer att göra. Återkommer med rapport efteråt så kan förhoppningsvis den här tråden avslutas. | |
|
Det är visst väldigt svårt att lyckas med att byta vindruta på E38... Var samma problem på min 728 och den hade gått i 5 år med rejält vindbrus över 70 km/h. Man tror inte det är sant att någon låter byta vindrutan och sedan nöjer sig med att det inte blivit bra, på en bil som man har just för att den är tyst och komfortabel. Jag fyllde ut med ett lager Sikaflex runt rutan i ytterkant och ett till lager i innerkant. Blev tyst. :) |
|
|
Risken med att kladda med att täta med klet själv är att man kan råka täppa till dräneringshålen från takluckans avrinning, de går ut i framkant på taken i graven för vindrutan. |
|
| Det blev bra till slut! Mycket glad. Dessutom sitter mparallels på nu så bilen och jag är dundernöjda. | |
|
Vad skönt att det löste sig! Jag ska strax byta ruta på min -01 740iA och jag är ju orolig att firman ska klanta sig. Btw, byter de lister och annat runt omkring rutan per automatik eller måste man säga till om det? |
|
| Bra fråga? Trodde man alltid bytte lister i och med att de har gammalt lim på sig eller? Har inget bra svar här känner jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.