|
|
|
|---|---|
|
Hej Ni som åker V8 och noterar misständningar och/eller hög oljeförbrukning och/eller SAI-felkoder (P0491 och P0492)..... Det är bara att bita ihop och byta ventiltätningarna och rensa SAI-kanalerna. Ventiltätningarna är kass vilket leder till hög oljeförbrukning Olja in i förbränningsrummen leder till misständningar, främst vid kallstart, vilket i sig är problematiskt samt kan ge felkoder. Dessutom så orsakar normal (och p.g.a. oljeförbrukningen förhöjd) förbrännings-sotmängd täta kanaler från SAI-systemet ned till avgasporten i topparna. Sotet kryper upp bakvägen i de smala kanalerna. Och som vanligt, så får man vända sig till USA för att hitta lite smarta lösningar på annars allt för dyra problem. En vettig åtgärd är att köpa lite verktyg från All German Auto T.ex. detta kittet för ventiltätningsbyte. Länk Instruktionsfilm finns på youtube FRÅGA !! Är det någon därut i Autopower-forumet som vill vara med och dela på ett sådant ventiltätningsbytar-kit ? Det kostar 841 dollar. Jag anser det lite i dyraste laget för att köpa själv och använda 1 gång. Men om vi blir några stycken på kostnaden så blir det inte så farligt per person. När vi ändå är igång så kan vi kanske även köpa SAI-rensar-kittet Länk och SAI-kanal-rensarverktyget Länk Hur vi löser det rent ekonomiskt vet jag inte. Kanske köper jag det och näste man köper det av mig för x kr och näste man köper i sin tur för y kr... o,s.v. det går nog att lösa. På återhörande /Mats Mats | |
| Vad har du för oljeförbrukning? | |
|
Hej. Jag vet inte exakt min oljeförbrukning men den är helt klart förhöjd. Jag har fyllt på ett flertal gånger men bara kört några hundra mil. Jag har alla symptom. Misständning, förbrukning, SAI-koder. Jag har googlat mycket. Det finns "smarta lösningar" på SAI-koderna, men de är som värktabletter, de löser inte huvudfelet. Det är bara att ta tjuren vid hornen och byta tätningarna. Det felet borde finnas på alla M62:or om de inte bytt kvalitet någon gång. Är det någon därute som vet om det varit några kvalitetsuppgraderingar på ventiltätningar genom åren? Mats |
|
| Jag vet inte när de löste problemet. N62 heter motortypen. | |
|
Japp, såklart, N62 skall det vara. Fel av mig. På RealOEM på min maskin så finns bara "REPARATIONSSATS VENTILTAETNINGSRING" med artikelnummer 11340029751 Det får i alla fall mig att tro att original-artikeln är utbytt mot en annan, med förhoppningsvis bättre kvalitet. Men men... frågan kvarstår... är det någon eller några därute som är pigga på att vara med och dela på ett ventil-tätnings-bytar-kit? Mats |
|
|
Hej. Jag vet inte exakt min oljeförbrukning men den är helt klart förhöjd. Jag har fyllt på ett flertal gånger men bara kört några hundra mil. Jag har alla symptom. Misständning, förbrukning, SAI-koder. Jag har googlat mycket. Det finns "smarta lösningar" på SAI-koderna, men de är som värktabletter, de löser inte huvudfelet. Det är bara att ta tjuren vid hornen och byta tätningarna. Det felet borde finnas på alla M62:or om de inte bytt kvalitet någon gång. Är det någon därute som vet om det varit några kvalitetsuppgraderingar på ventiltätningar genom åren? Mats |
|
| Bytte du packningarna? va det svårt? min 545 drar olja och misständer ibland | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.