|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som vet hur många ABS givare sitter på en M535 86... och vad sitter ABS enheten? Min ABS fungerar inte, när man vrider på tändningen ABS lampan lyser men när motor startar ABS lampan stäng av och när man kör runt 10km/t lampan börjar lysa igen. jag har tagit bort vänsterfram däck och det finns inget ABS givare, det som är bara kvart är kablarna som kommer from Abs enheten... vilken färg har ABS kablarna??? M.V.H Mauricio | |
|
ABS enheten sitter på höger sida under spolarburken.. Givaren ska sitta på insidan av navet... Om du vrider fullt och tittar in ungefär i höjd med där fjäderbenet är fastbultat ska du se den... Kablarna vet jag ej vad de har för färg... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
ABS-bromsarna kopplas på vid först 10 km/h och under kopplas dom ur. Jag har samma problem på min e24 att den börjar lysa vid 10 km/h... Så jag vore oxå mycket intresserad av att veta hur man kan åtgärda problemet?? Jag har hört från nån källa att om "kuggstångenpå hjulaxeln på varje däck är rostiga funkar inte ABS'n... Om man plockar bort däck givare, ok m.m. så hjulaxeln blir fri, kan man då blästra bort rosten på "kuggstången"? Eller vad finns det för övriga kända poblem som man kan åtgärda själv??? |
|
|
ABS-givarna sitter innanför bakhjulslagerhusen. De består av tandade hjul som löper förbi någon induktiv givare. Jag hade sådana här problem på min 535:a -86. "Kugg"-hjulen blir rostiga med tiden och har till slut bara rester av kuggarna kvar, varför ABS slutar fungera. Det enda som kan göras är att byta kugghjulen. Hoppas detta spridit litet ljus i mörkret. |
|
| Vad säger de på bilprovningen om ABS lampan lyser? Måste ABS bromsarna fungera? | |
|
Man kan väl koppla ur abs systemet om man vill! -ridern- 525i 1990 24V |
|
| Jag besiktade min e24 idag och den blev underkänd på 2 punkter, ABS-lampan lös + att baklyktorna var tonade... Varvid ombesiktning... På besiktningsrapporten står det att ABS-indukatorn lyser... Jag tror den går egenom om lampan är släckt div. du kan dra ur glödlampan.... | |
| Jag besiktade min e24 idag och den blev underkänd på 2 punkter, ABS-lampan lös + att baklyktorna var tonade... Varvid ombesiktning... På besiktningsrapporten står det "ABS-indikering, varnar för fel i systemet."... Jag tror den går igenom om lampan är släckt div. du kan dra ur lampan från hållaren... | |
| Men nu vet de ju att du har haft problem med ABS:en då borde de ju kolla att den verkligen fungerar. Brukar de testa om ABS:en fungerar? | |
Paap Reeder |
Hej! För en uppmärksam bilprovare måste Du koppla ABS- lampan så att den är tänd när tändningen är på och släcks när motorn går igång. ABS är tveksamt om den är till någe gagn för någorlunda alerta förare. På vintern har jag i alla fall min urkopplad. Bromssträckan kortas avsevärt. I övrigt påverkas inte bromsfunktionen. MVH /// Paap Reeder |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.