AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.741

"Brake assist not active" 850 -92 ?

US
547
US
850 iA -92
Skulle tvätta bil igår och högtrycken stod innanför 850 i garaget. Kopplade loss C-tech och startade.
Då kom meddelandet brake assist not active. Efter att ha trampat på pedalen ett antal gånger så slocknar meddelandet. Allt känns helt normalt nu och även när 850 skulle in i garaget igen så var allt helt OK. Passade även på att köra en runda runt kvarteret och inget känns konstigt.
Kan det vara Pentosinnivån som är problemet?
Någon som har haft samma problem?

//Ulf
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag visst inte ens att den varnade för "Brake assist not active".
Pe
345
Peake
BMW 850ia -92
BMW 523i -08
Nej, kan inte säga att jag har haft det felet men jag har ju inte haft min 850 i ett år ännu. Kan det ha varit som så att du haft bilen avställd (Ctech) och att trycket sjunkit i "bomben under den tiden. I vilket fall som helst verkar ju problemet ha försvunnit.

//Peter
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fast, peake, anledningen att du och jag inte haft det meddelandet kan också bero på att någon skum E31-exportör kopplat ur just den funktionen.
jag får den varningen när min stått några dagar,försvinner när jag startat upp och låtit den gått 15-20 sek.
I mitt fall är det troligen internt läckage mellan högtryck och lågtryckssidan
i bromskraftförstärkaren.
givaren som tänder denna varning sitter på höger sida på bromskraftförstärkaren.
US
547
US
850 iA -92
Stefan-m, det låter ju troligt.
När jag köpte min bil så läckte den ordentligt ur bägge givarna på tryckregulatorn.

(Hade nog gjort så en längre tid med tanke på hur nersölad med olja den var i motorrummet.)

Den ena mäter oljetrycket och den andra tryckdifferens. Bägge är bytta. Systemet är tätt i övrigt men som du skriver kan jag ju ha en läcka inne i systemet. Frågan är då var?

Jag provade att fylla lite mer olja igår, nivån låg precis i ovan kant på muttern som håller ner silen i Pentosinbehållaren. Nu ligger den ca 1cm över muttern.

//Ulf
som jag skrev tidigare så är läckaget troligen inne i själva bromskraftförstärkaren.

Här finns lite att läsa om systemets funktion:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.