|
|
|
|---|---|
|
Ska byta motor i min 320 -96, m52b20, bilens serienr: EN64724, import. Donatorbilen är en från en 320 -99, m52b20?, bilens serienr: EN74265. Min fråga är motorerna likadana? eller är det nåt som skiljer? 99an har asc, så två stora runda kontakter vid säkringsdosan. Har provat o startat den utan den kontakten i kopplad med få stift, och allt verkar fungera, bara att asc lampan lyser. Är det något speciellt ja bör tänka på vid bytet? Eller är de bara o skruva på? | |
|
En till tanke, ska man ta med lådan samtidigt? Ska inte byta lådan i 96an. Ska man montera bort hela fronten för o kunna dra motorn rakt ut? eller ska de gå o lyfta upp den utan o ta bprt frontplåt osv? |
|
|
Så där, då var bytet gjort. Men hann dock inte riktigt färdigt. Gjorde ett startförsök, men motorn går bara runt, utan att tända.. Tog kabelhärva och box från nya motorn, även att båda är M52B20. (skiljde dock på boxnr). Kan det vara så enkelt att det är nån startspärr? Vet att det sitter en nyckel fasttejpad på rattstången i donatorbilen. Kan det vara så enkelt att det är den som behöver flyttas över? Vad är det som ska känna av nyckeln? Motorboxen? eller annan box? |
|
|
Fick tipset att kabelhärvan från gamla motorn skulle suttit kvar i bilen... Så nu håller ja på o försöker byta tillbaka från kablaget på "nya" motorn, till gamla kablaget. Har dock suttit o kollat på realoem, och jämfört givare o dylikt. Verkar som att nya motorn har vevaxelgivaren i bakkant på motorn, medans gamla har sin fram. Kommer gamla kablaget funka med "nya" givaren? Eller måste ja få dit gamla givaren på något vis? |
|
|
Jag fortsätter väl min monolog i hopp om att någon kan komma med en lösning. Bytte som sagt kabelhärva, men upptäckte då att vevaxelgivaren har olika position, på nya motorn i blocket, och gamla i framändan på motorn. Det är alltså är det en m52tub20 jag monterat. Hur tusan ska jag få igång den? Är de att byta tillbaka till motorns rätta kabelhärva och Box? Ta tändningslåset (utbytt tidigare) från donatorbilen och sätta donatorbilens nyckel i ringen från original tändningslåset? Börjar tröttna på det här nu :( |
|
|
Du har satt i en dubbelvanosmtor så du behöver nog köra på nya motorns kabelhärva och box. Ja den startar inte pga ews. Du kan skicka din box till Fekzen.se så plockar han bort ews så kommer den nog starta. Hade du satt i en likadan motor, inta dubbelvanos så hade du använt din gamla box bara så hade det inte varit problem med startspärr. |
|
| Så att använda donatorbilens tändningslås (utbytt) och sätta orginalnyckeln till donatorbilen i sensorringen hjälper inte heller? (så var det gjort på donatorbilen) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.