|
|
|
|---|---|
|
Hej jag har en fråga. Jag tror att mitt patikelfilter börjar ge upp jag har haft bekymmer med att turbon krånglat med variabla flapsen men det smörjde jag upp. Jag har känt att bilen har mer kraft ibland och mindre ibland. Nu la jag den på 2000rpm på tomgång då sticker den upp 300rpm ibland och dyker ibland 300 rpm . Har ett whoosch ljud som jag tror är ett dåligt partikelfilter när jag gasar till ordentligt. Tänkte rensa och av aktivera det. några funderingar är välkomna. Glad Påsk Stebba | |
|
glömde skriva att det är en 2011 :) |
|
|
Vad har du för körmönster? Hur långt har bilen gått? |
|
| Partikelfiltret skall ju vara självrengörande på den - men kör du mestadels stadskörning så fungerar rengöringen sämre. | |
|
Hej bilen har gått 17500mil och jag vet inte hur den har varit körd men jag kör minst 10 mil landsväg på varje tank. Tack för att ni tar er tid :) |
|
Transocean |
Du la den på 2000 varv på tomgång? Normalt är väl runt 700? Tippar på defekt EGR-ventil, PDF klarar sig längre än det du angivit och är betydligt dyrare att byta, med en felkodsavläsning får du svart på pappret och slipper att byta delar i onödan. |
| Om du kör mycket kortkörningar så väljer bilen själv ett högre varvtal för att lättare rengöra partikelfiltret.. | |
| Hittade du något fel Stebba? Min 320d -11 är klen på låga varv och tar mer diesel nu. Misstänker det har med insugslufttemp att göra då den ligger runt 90 grader och har felkod. 6500mil | |
|
Jag har hittat felet det var staget till turbon som har gått av eller hoppat ur på nått vis så det blir nog turbo byte nu :( |
|
|
Hoppas det går att pilla ihop staget utan turbobyte. Jag fick också smörja upp min turbo då VTGn kärvade. Kanske är ett samband med att det kärvar och staget lossnar. Fick även smörja upp VTG staget på min V50 1,6d men då vid 18000mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.