|
|
|
|---|---|
|
Fick denna info i min display i förrgår, E93, DKG-09. Gått precis 3800 mil nu. "gear position n only with engine on". Bilen funkar fint o DKG lådan funkar fint. Jag ställde på den i onsdags efter 6 månaders avställning över vintern. Nån som vet något mer om detta? Försökt googla lite men hittar halvkass information. BMW öppnar inte förrän tisdag :/ | |
|
Har den stått utan underhållsladdning utav batteriet? Jag har läst massor om konstiga felmeddelande där man slarvat med batteriet och på så sätt fått massa felmeddelande på SMG/DKG. Funkar det att starta och köra som vanligt eller? |
|
| Den har stått med underhållsladdning(c tec laddare) med jämna mellanrum. | |
| Den funkar att köra med o startar utan problem | |
|
Hände exakt samma sak idag när jag skulle fickparkera. Växlade några gånger mellan R och D då dök meddelande upp. Var tvungen att starta om bilen för att rulla igen. Jag har lite ärenden Bavaria i Solna imorgon ska nog fråga verkstaden om dem vet något! |
|
|
Har ni auto start/stop? Det är inte så att bilen stänger av sig själv vid fickparkering exempelvis? Bilen går ju bara starta i Neutral, tänkte om den gick in i något konstigt läge pga fel med automatisk start/stop. Kanske ett long-shot men när det kommer till elektroniken i bilar så kan ju allt konstigt hända :S |
|
|
Yes, jag har auto start/stop. Bilen stängde inte av utan vägrade växla ur neutral. Tror det har något med dörrarna att göra. Jag öppnade dörren några gånger för att gå ut och kolla vill inte kantskrapa mina fälgar :P När jag öppnar dörren och lämnar bilen hamnar den alltid i neutral. skulle gissa att det här något med dörren att göra. Den kanske inte stängdes ordentligt. Fungerade dock utmärkt resten av kvällen.. |
|
| Ja det ska sitta några sensorer i dörrarna och huven. Riktigt obehagligt när det plingar till med en felkod i bilen. Jag får upp att jag ska tanka ofta, V10 är duktigt törstig :) | |
|
Jag har inte auto start/stopp och den stänger inte av sig eller beter sig på annat konstigt sätt, den fungerar normalt helt enkelt. Det stämmer att när du öppnar dörren ställs växeln i N men det har jag vetat om sen tidigare o anses nog normalt antar jag? Tror inte det har med den saken att göra för min del. Maleru, uppdatera oss gärna. Jag har dock också fått tid imorgon bitti på BMW, uppdaterar med info efteråt. Phoenix M3, hur mycket dricker din M6:a i snitt/mil? |
|
|
Jag återskapade samma situation idag. Jag läste meddelandet fel. Stod Gear position P not engaged. Jag behövde bara stänga dörren för att rulla igen. Vi har inte samma problem. Var hos bavaria Solna och dem sa att dem har inte tid i 3 veckor framåt och personalen var lite halvdryga orkade inte diskutera mer med dem. Enligt Idriven så var mina frambelägg slut, vilket inte stämmer fick nya bromsar i november. Drog till Bavaria i Vällingby och dem kontrollerade servicehistoriken genom min bilnyckel och återställde min servicevarning. Utan kostnad :) Jag snittar 250 till 340 km per tank innan bensinlampan tänds. Skulle tippa att m6 räcker 190-250km per tank då den är mycket hungrigare. |
|
|
Phoenix, pröva att köra lång sträckor i höööga hastigheter så kommer du få en chock, har aldrig kört en bil som drar så pass lite i riktigt höga farter. Jag tyckte själv m6 drack hyffsat duktigt när jag mös omkring med den förra sommaren, tills jag fick en 200 mil med högfarts körning och insåg att jag hade kalkylerat med 5 gånger för mkt bensin åtgång. BMW har verkligen lagt prion på hög farts köra |
|
|
Hämtade ut bilen från BMW verkstaden nyss. De laddade in senaste mjukvaran då den efterfrågade det i samband med felkoden nämnd ovan. Den hade ytterligare varnat för att P-bromsen låg i trots att den "fysiskt" inte hade gjort det. Kalaset landade på 1850kr! |
|
|
Mitt inlägg bidrar inte med speciellt mkt i denna tråd och det är för att jag skrev inlägget i tråden "köp utav m bil" begriper inte riktigt bur den hamnade i denna tråd. Mvh Hoa |
|
| Lugnt, jag förstod det :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.