AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.652

blinkande dsc lampa under körning.

r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Hej.

Tidigare idag när jag körde bilen så började plötsligt antispinn lampan blinka i en kurva i typ 30-40km/h, och bilen gick inte att gasa med ikurvan.
Provocerade bilen för artt få ett liknande resultat vid kurvtagning efter detta, men då funkade det som det skulle.
Har läst att det kan bli problem om man har olika stora däck på bilen, men vet inte riktigt hur känsligt det är.

Fram Dunlop 205/55-16 nya och bak Hifly 205/50-16 ca 4,5-5mm kan det räcka med den lilla skillnaden?
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
På min E46:a var det ABS ringarna som rostat och svällt.

Svarvades ner och funkar nu perfekt :-)

Mvh

Christian
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Ja, jag skulle tro att det med största sannolikhet är de olika däckdimensioner som ställer till det. Byt ut Hilfe däcken mot samma som du köpt så är det säkert löst.

Mvh Håkan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är det "dubbelfel" på bilen! ;)

Slitna skitdäck i för liten dimension där bak och nya bra däck i rätt dimension fram...

Byt ut skräpet du har på bakaxeln och montera riktiga däck med rätt dimension där med - köp likadana som du har fram för att undvika ev. problem med spårningstendenser (som kan uppstå lätt med olika däck fram och bak).

Och som svar på frågan om skillnaden i dimensioner fram och bak kan ställa till med problem för antispin och antisladdsystemet; Ja!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Tack för svar.
Då måste jag ju säga att det är ett sjukt känsligt system isånfall, måhända att det är skitdäck bak men dom är fortfarande lagliga.
Man ska väl inte behöva byta ut alla däck samtidigt?
Men då vet jag vad felet är iallafall, men om det blir känsligare så är det väl bara att koppla ur antispinnen varje gång man startar bilen eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemen är i grunden två (om man bortser från att det är skräpdäck bak), dels är de bakre däcken mycket mer slitna än framdäcken och framförallt har de fel dimension (med mindre rullomkrets).

Generellt brukar man rekommendera att du har samma typ (märke, modell och dimension) på fram- och bakaxeln.
Att blanda olika däck fram och bak (räcker ibland med annan modell men samma märke) på en modern BMW, leder ofta till nervös och otrevlig väghållning.

Mvh
Johan B

r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Ok, Jo jag vet att det inte är optimalt men har inte direkt pengar att lägga på däck nu.
Men som jag frågade innan, räcker det att koppla ur antispinnen om det blir värre?
Eller är det något annat som kan bli konstigt då?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det skall gå bra - men du får ju inte antispinn- och antisladdfunktionen.

Har för mig att man måste hålla inne knappen relativt länge för att koppla ur båda systemen.

Är inte säker på om den slutar varna dock, men du kan ju testa.

Mvh
Johan B

r1
82
r189
BMW 318i-02(skrotad)
Ok, känner inte att det skulle vara nåt problem att köra med den urkopplad. Har gått bra att köra utan på alla gamla häckar man kört runt i innan.
Först tänds en lampa efter några sekunder när man håller inne DSC-knappen och efter en stund till så tänds den andra lampan.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är som andra påpekar beroende på att du har felaktiga dimensioner.

Det är så att det är inte bara krav att dimensionerna skall ligga inom ett visst intervall från originalet, det får dessutom inte vara för stor skillnad på bak- och fram-dimensionerna, även om de i sig är lagliga.

Jag räknade, och det skiljer 3,35% eller 64 mm och jag har för mig någonstans att jag läst att ASC-systemen krånglar om skillnaden är större än 3%. Det som händer när du gasar är alltså att bilen tror att bakhjulen slirar, eftersom de hela tiden snurrar lite fortare, och då gör ASC:n precis det som den är upplärd att göra; nämligen strypa motorvarvet.

För som sagt: ASC tror att du slirar och är på väg att köra av vägen.

För övrigt tror jag också att det bara är att koppla ur ASC:n varje gång du startar bilen. Om systemen sen tar skada vet jag inte. Kanske kommer ABS:en gå i varje gång du bromsar, eftersom den sannolikt också tror att ett hjulpar är på väg att låsa sig.

Om du inte har råd med nya däck kan du väl köpa ett par regummerade för några hundringar?
ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
Fram Dunlop 205/55-16 nya och bak Hifly 205/50-16 ca 4,5-5mm kan det räcka med den lilla skillnaden?

hmm jag har 225/40-18 255/35-18 (orginal) där fram är fina o bak är slitna iof samma märke michelin pilot sport ... är ju samma skillnad som r189 har o jag har inga problem o dom är ju orginal fälg/däck .. eller har jag helt fel för är inte sådär super haj på däck o storlekar kanske är mindre skillnad på större fälg ?

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
@aonn: Dimensionerna 225/40-18 och 255/35-18 har nästan samma rullomkrets. Om man ökar bredden med 2-3 cm så får man gå ned ett steg i profil.

Med vänlig hälsning Håkan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Scrolla ner här och räkna på rullomkretsen:
Länk

Mvh
Johan B

ao
37
aonn
325i m-sport bavaria -08
tackar nu klarnade det lite i däck mörkret :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.