AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.054

Från Audi A5 till F10 523?

Sida 1 av 2
Hej,

Jag färdas i dagsläget i en Audi A5 1.8TFSI coupé som jag haft i min ägo i snart två år.
Den är snygg, billig i drift och bekväm dock saknar man såklart två extra dörrar ibland, och en automatlåda, och kanske en bättre stereo med blåtandsstreaming och så rullar det på.. Det är lätt att bli girig, ni kan säkert känna igen er. :-)

Nu till saken, jag har landat ett bättre jobb och känner att ekonomin är god nog för att kunna ta det här något onödiga men trevliga steget mot en bil som bättre uppfyller mina ovanstående önskemål.
Så efter lite sorterande fanns bara Mercedes E-Klass W212 och BMW F10 kvar och även om jag är ett stort fan av Mercedes så finns det ingen ÅF i närheten samt att det verkligen känns som en gubb-bil i jämförelse med 5-serien.

Så vad är mina krav?
Bensinmotor och automatlåda, jag kör enbart 1500 mil om året och ganska mycket korta sträckor.
Miltal under 10 000.
Ska vara vit eller grå. Jag har fått nog av svarta bilar och färger är inte min melodi på en sån här bil.
Alla kombinationer av stol/inredning fungerar förutom instegs-stolarna i tyg. Ljus skinnklädsel är ett plus men inget krav.
Även bättre stereo och comfort-acces är plus men inget krav.
Pris, någonstans kring 200 000, kan sträcka mig upp till 230 för rätt bil.

Det finns faktiskt en bil på Blocket just nu som tickar i alla boxar utom en, färgen.
Länk

Så med lite tålamod är jag ganska säker på att jag skall finna något som passar mig. :-)

Vad tror ni om mina planer?
Bör jag trots allt kika på en 520d istället, finns ju trots allt väldigt få 523 ute till salu.
Ska man handla från Tyskland?
Är det något särskilt tillval som man -måste- ha som jag missat?

Alla slags tankar och åsikter är väldigt välkomna!
Ce
576
Centrallogik
X3 M Sport 20d -21
Bensin är nog ett rätt val, hade gjort samma bedömning.
Tyskland idag är tveksamt om det är någon större vinst, om ens någon.
Ett större ljudpaket bör vara i ditt intresse där du nämner streaming som önskemål, så lägg det som ett "krav". Det går att bygga ut i efterhand men då ska det va rätt bil i övrigt.

Denna kanske? Länk Borde gå att få lös inom din budget
Jag har kollat mobile.de till och från, men det har inte funnits något som känts särskilt lockande så du har nog helt rätt.
Är inte streaming standard i alla F10? Har ärligt talat aldrig suttit i en F10 med standard stereoutrustning, dock fick jag äran att köra 70 mil i en F11 med HiFi-paketet och det var mycket tillfredsställande. :-)

Tack för tipset förresten, en bil som gått förbi mig helt!
Var och provkörde en 523 -10 med automatlåda idag, visserligen en F11 och väldigt spartanskt utrustad men ville ändå få en känsla för bilen.

Motor, låda och styrning var precis lika mjukt och härligt som jag föreställt mig men stereon var något fruktansvärt dålig. Jag är ingen finsmakare på något sätt men jag skulle säga att ljudet i min A5 -08 med standardstereon är många gånger bättre än vad motsvarande i denna 5-serie var.
Det ska verkligen inte skorra och "slå igenom" så fort det blir lite bas i en låt, inte i en såhär dyr bil.

Nu, som jag nämnt tidigare så har jag kört en F11 med Hifi-stereon och den blev jag väldigt imponerad av så jag blev väldigt besviken och förvånad när standard var så mycket sämre.

Är det någon annan som jämfört ljudet och kan ge mig en bra förklaring? Var det något fel på den bilen jag provkörde kanske?
Fick tillfälle idag att prova ljudet lite i en F10 -11 som visserligen hade gått dubbelt så långt som F11an jag testade i helgen men ljudet var bra mycket bättre.
Skulle vilja säga att det var på par med min nuvarande A5, vilket ändå får anses vara ett godkänt betyg men vill nog ändå hitta någon med HiFi-paketet!

Men oavsett vad så var det konstigt att ljudet var så dåligt i den F11an, måste ha varit fel på någon högtalare..
Jag hade standard-stereon i min F11, helt värdelöst ljud faktiskt så allt var nog i sin ordning i den du testade.
Kryssade i HiFi till min nya BMW och ångrar det inte.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Stereo - BMWs paradgren genom åren. Tänk BMW Business CD i E46, eller BMW "Professional" i E90.

Kaa-tah-straaf, som Tony Irving skulle säga.

Är inte en 3-serien ett alternativ? Varför just 5-serie?
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Är inte hifi den billigaste stereon? I min E61 har jag hifi men är inte direkt imponerad av ljudet. Åkte en f11 för ett tag sen med antagligen den största stereon. Helt annan färg på högtalar gallerna. Kommer inte ihåg vad stereon hette men den lät riktigt bra.
Nej HiFi är första uppgraderingen från standard.
"Gamla" HiFi som jag hade i en E91 lät ungefär lika roligt som orginal i nya F11...
Så det är betydligt bättre uppgradering i nya BMWs.
Tack för era svar!
Ja, det känns nästan som ett måste med HiFi tråkigt nog.

Egentligen är 5-serien på tok för stor bil för mina behov men jag gillar inte E9X, det skulle mest kännas som ett nedbyte mot min A5.
F30 funkar storleksmässigt men tycker F10 har mer pondus och känns mer gedigen.
En fyra gran coupé hade väl varit det ultimata men då är vi uppe i en annan prisklass.
Transocean
"Bör jag trots allt kika på en 520d istället, finns ju trots allt väldigt få 523 ute till salu.
Ska man handla från Tyskland?"

Jag skulle köpa en Premium Selection 523i om de finns. Kontrollerad med garanti och du sparar ingenting på tysklandsimport. 520d skulle jag inte köpa med tanke på hur lite du kör, jag har den motorn på en E90 och den låter traktor i lägre farter. På motorvägen går den riktigt bra och ljudet hörs inte men en bensinsexa är nånting annat. Och dieslar mår inte bra av småkörning. Den du länkade till var rätt fin.
Transocean
Saknar edit funktion :-)

Den du länkade till ser annars riktig fin ut, men verkar ha vanliga stolar utan utskjutbara lårstöd? Kan inte F10 så jag är inte säker, men har den känslan. En BMW skall ha Sportstolar eller Komfortstolar. Tycker jag i alla fall. Sen har BMW nånting som heter Sensatec som är Fake Leather. Värt att kolla då detta ofta förekommer i samband med de billigare stolarna. Någon som har bättre koll på F10-stolarna får gärna rätta till om jag skrivit nonsens :-)
Jag har funderat en del på att åka och kolla på denna 523.
Länk

Verkar ganska trevligt utrustad till det låga priset, det som gör mig lite tveksam är dock den dåligt skrivna annonsen och att den snart rullat 13000 mil. Det behöver ju dock inte betyda att något är fel på bilen.

Men visst skulle det bli en fin bil om man tar bort toningen på rutorna och monterar 19" 351m fälgar? :-)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Fabriktoning kan du inte ta bort utan att byta rutorna.
Jaha, det är ju inte riktigt aktuellt. Synd.
Har fortfarande inte kommit till skott än, har fått ett litet fel på min Audi som måste åtgärdas innan den säljs.

Men jag har sett ett par F10/F11 med ljus tygklädsel nu och det ser ju ganska trevligt ut men hur är stolarna komfortmässigt? Har aldrig provsuttit ärligt talat. Sen känns det lite "billigt" på en sådan här bil.
Ska man undvika tygklädsel helt och hållet?
Senilsson: jag undviker ljus klädsel i möjligaste mån. Är det tyg så är det helt uteslutet för min del. En kompis hade en nästan ny Passat med ljus klädsel. Efter två år såg den för jäklig ut. Kika på begagnade bilar i bilhallen, gärna de som ännu ej är rekondade.. Jeans, smulor från glasstrutar och choklad.. Allt sätter sina spår..Men visst, åker Du alltid i finbyxor och barn och husdjur är bannlysta, så visst..

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Vi har ljust tyg i vår f11. Anledningen till ljus färg är att det känns bra mkt trevligare och exklusivare än motsvarande svart tyg. Att det blev tyg istället för skinn berodde dels på komforten, och dels att min sambo upplevde skinn på en begagnad bil som svettigt och äckligt. Vårt synsätt skiljer sig från 90 % av köparna :)
Både ljus och svart inredning är jobbigt att hålla i skick, stora skillnaden är att man ser skiten i den ljusa bilen. För oss går det ändå bra. Har barn.

Mvh Kahn-d
Vi har inga barn eller husdjur samt jobbar båda två i ett kontorslandskap så den enda boven här är väl jeans isåfall men inte kan det väl bli så nerskitat efter något år?

Det är ju skönt på vintern med tyg om inte annat.
Nåväl, vet ej om det blir tygklädsel eller inte. Beror mer på övrig färg/utrustning samt pris men tack för era åsikter. :)
Idag har jag sålt Audin så nu börjar jakten på allvar. Har breddat min syn senaste månaden då jag ändå kan tänka mig en 520d, så länge den ligger rätt i pris och miltal. Ett måste för mig är att bilen skall ha gällande maskinskadeförsäkring så länge jag äger bilen (LF max 8 år / 12000mil)

Iallafall, bara spanade in mobile.de för skojs skull och kom över en 523 som verkar stå i Växjö. Har i princip bara skickat ett mail om mitt intresse samt frågat om den är svenskreggad. Det hela känns lite skumt med tanke på priset och hur många telefonnummer till olika länder som finns med i annonsen.
Vad tänker ni?
Länk
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Har lF maskinskada på importbilar? Alla bolag har inte det.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.