|
|
|
|---|---|
|
Hej är de någon som har tips? Min bmw går upp i temp å allt men sen efter stunds körande så hoppar tempmätaren till maxläge rött "120 grader" så ligger den kvar tills man stannarbilen och stänger av och startar bilen igen.. men efter kort stunds körning "kokar den igen" har testat byta tempgivaren som sitter på vattenpumpen utan några tecken så undrar nu om någon annan har några tips eller idéer på vad det kan vara? Skulle vara skönt att ha tempmätare att kunna lita på ifall den kokar på riktigt | |
|
Lyfter tråden... Har samma problem med min... hände första gången förra året och så igår hände det igen. Inga felmeddelande eller andra komplikationer, förutom att hjärtat hoppar upp i halsgropen. Efter stopp/start visade den normalt igen. |
|
| Verkar vara ett vanligt fel men är inga problem att köra med den jag körde min över 120mil med ”kokande” mätare hittade tyvärr aldrig felet men nu är den såld tyvärr saknar den | |
| Förmodligen dålig kontakt (jordfel whatever) nånstans? Reseatat kablarna till instrumenthuset? Kopplat upp dig med "live verktyg" (INPA wharever) o läst av motortempen? | |
|
Gjorde samma sak idag igen. Visar P0115 kod. Engine Coolant temp 76-78 grader. Reset'a kablarna till mätarhuset? Får väl börja med att byta givare kanske? |
|
| Reseat:a (dvs koppla loss och återansluta) kablarna... På min ena E36 så funkade inte dimljusen, problemet var dålig kontakt vid ena kontaktstycket till...mätarhuset! | |
| Är termostaten ok? Min var lika dan och började med att byta givaren på termostat huset utan förbättring, tempmätaren gick i botten då och då. Är oljetemp ok samt väsketempen någorlunda i mitten? Om inte så är mitt tips att byta termostat. Tror det blir någon felkod tyo orimlig temp och mätaren slår i botten. Mvh/ Anderas | |
|
Vet inte huruvida termostaten är ok eller inte? Hur vet man det? Kopplade upp den med obd-läsare idag och då visades felkod P0115. Engine coolant temp låg mellan 76-78 grader vid körning, är det normalt? Min tempvisare ligger vid strecket innan mitten vid lugn körning men letar sig uppåt om man trycker på lite eller på tomgång. Oljetempmätare ligger mellan 75-100 grader beroende på körning. @Dawwe: hade mätarhuset ute precis för att åtgärda pixelfel så då antar jag den är reseatad. Problem fanns innan med så det borde inte heller ha uppstått i samband med det. Tycker den drar ovanligt mycket soppa med, kan det hänga ihop? |
|
|
Mina mätare (olja/vatten) vandrade lite fram och tillbaka innan termostat bytet. Med ny termostat så står de mer stilla, olje tempen ligger på ca 90 grader vid normal körning. Och vatten tempen sår stabilt på fem i tolv. Kopierar in en bra förklaring som en Lars tidigare skrivit i forumet. "Det finns några olika sätt som en termostat kan gå sönder på: Smygläcka, termostaten stänger inte riktigt helt. Symptomen är: Det tar tid att få upp driftstemperatur, Temperaturen kan vid låg last(engineload) körning börja att sjunka, Bränsleförbrukningen ökar. Däremot så kokar inte bilen eftersom regleringen fortfarande fungerar så vid varm väderlek så är det inte säkert att man märker av felet. Termostaten öppnar inte. Symptom: Temperaturen stiger snabbt, Bilen kokar Termostaten fast i fullt öppet läge. Symptom: Bilen når inte driftstemperatur (Kör man med hög last(engineload) så är det klart att den blir drfitsvarm), temperaturen sjunker vid låg last, temperaturen varierar mycket beroende på last. Bränsleförbrukningen ökar. Termostaten reglerar mot fel temperatur. Symptom: Tempmätare står inte exakt rakt upp men i övrigt beter den sig normalt, Detta är inte ett så stort problem och symptomet kan bero på andra saker som tempgivare." |
|
|
Ok, tack för infon Tojje. Kanske ska byta både termostat och givare? De har ju några år på nacken... Är det del 8 och 11 här? Länk Nån mer del som bör bytas när man ändå håller på? Är det krångligt att byta? Behöver man lufta systemet efter byte? |
|
| Tempgivaren är inte så dyr så kanske lika bra att byta den med. Annars är det termostaten nr 8 som ska bytas. Jag bytte nr 7 också men den var svår att få ur och jag tror det går att återanvända den gamla packningen. På nästa sida av realom 11_2667 ser du o-ringarna Nr 9 som ska bytas också. Tittade på en beskrivning på nätet, kommer tyvärr inte ihåg vart, men inte så svårt. En vätskesug för att suga upp kylarväska ur slangarna underlättar och luftningen gick lätt för mig då jag följde beskrivningen jag hade. | |
| Blev osäker kring tempgivaren... är det 21 här Länk eller 11 här Länk eller är det båda? Vad har de för funktion? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.