|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nu läst ett otal tester & provkörningar av Z4M. Många påpekar snabbt kroknande bromsar, men vad beror det på? Förutom std belägg, hur mkt påverkar att inte ta bort täckplasten som sitter original för kylluftinsläppen från fronten? De är ju 90% täckte från fabrik. Vore en inte alltför kvalificerad gissning att en demontering av dessa skulle öka bromskylningen rätt rejält? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Bromsarna original på Z4 M är väl tilltagna, men de klara så klart inte en längre tids bankörning p.g.a. värmen. Skivorna och oken räcker gott och väl för bankörning. Byt till bättre belägg och om du vill ha bättre kylning kan du borra upp ett hål i bromsskölden och svetsa på en fläns för att kunna fästa en slang från friskluftsintaget. Har sett många som kör bana gör det. Så belägg och kylning räcker gott och väl. |
|
Tack för svaret, Ok förstår det men till min egentligen undran; hur stor skillnad gör det att ta bort täcklocket för kylningen? Varför sitter det ens där? 1- och 3-seriens M-paket har ju inga lock på kanalerna. Har svårt att tänka mig att BMW just på Z4M plötsligt ville bry sig om luftmotstånd/soppaförbrukning! :) |
|
|
Kan ju vara så att "strypningen" fungerar som en luftstyrning så att luften hamnar på rätt ställe och med högre hastighet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan är inne på rätt spår. Många missuppfattar funktionen med dessa "luftscoop" som sitter i fronten. De har en ren aerodynamisk funktion, eventuell bromskylning får man ev. på köpet. Meningen är att fartvinden ska ledas in i hjulhusen och skapa ett övertryck så att luftvirvlarna som bildas vid sidan om hjulhusen och runt fälgarna minimeras. Locken sitter där för att det ska ske en strypning (och styrning) så att luftmängden blir optimal. Tittar du in genom hålen så ser du att de är riktade rakt mot däcket. Det kvittar alltså om du tar bort strypningen om du vill ha bättre kylning av bromsarna. Byt belägg som tål mer värme i stället, som sagt. |
|
|
Hmm, ok. Fast övertrycket som alltid bildas i hjulhusen är nästan alltid oönskad, och man vill nog inte ha in MER övertryck om det nu inte har ngn annan funktion..? Och om arean på luftspalten i intaget är den ultimata, varför är då inte själva tunneln mindre från början? Min alternativa teori: Täcklocken finns där av ekonomiska/aerodynamiska skäl - lägre förbrukning och det är med dem bilen är typad och klassad i EU. Men, om man snäpper loss locken i hjulhusen får man hyggligt flöde m kylluft till hjulhusen/bromsarna, och först då gör de jobbet som M-folket hade tänkt sig.. Jag ska luska lite mer ändå för att se vem som har rätt eller om fler förklaringar finnes. :) |
|
|
Hej! På min M5:a är det precis som på z4:an, nämligen stängt vid dimljusen. På M3 E46 är det öppet. E39 och E46 är väldigt lika varandra framifrån och front spoliern likaså. Vore intressant med en förklaring på varför man väljer att stängs "locken" på E39. |
|
| På M3 E46 är det också stängt i hjulhusen. På passagerarsidan är det helt stängt och på förarsidan sitter ett lock med ett hål i. Jag valde att ta bort dessa på mina M3or. | |
| Kanske olika från bil till bil då. Pappas m3 cab hade öppet på båda sidor och han köpte den i princip ny, dvs kom så från fabrik. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.