AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.271

Byta stötdämpare fram E91, vad mer byter man?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Bytte fjädrarna fram på min E91 325 i januari. Tyvärr lyssnade jag inte på rådet jag fick av nån här om att byta dämparna på en gång... Efter bytet sa meken att dämparna såg ok utbocka jag var glad att jag inte följde rådet om att byta.

När jag sen bytte till sommardäck idag är det alldeles kladdigt på och Runt dämparna på båda sidorna... Testgungar man bilen verkar dom också funka dåligt... Jag har faktiskt tyckt det varit lite gungigt när man åkt i fartgupp och så sen bytet av fjädrar också så...

Ja, nya dämpare ska man väl ha då... Inte så dyrt från reservdelar24.se
Men fjäderbenslagringarna borde man byta dom också...?
Och gummit mellan fjädern och stötdämpartallriken tycker jag såg lite knepig ut på iaf. Ena sidan nu när jag bytte däck... Följer dessa gummin med dämparen? Jag hittar inga nya på nätet?

/Jonas

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Ser nu att det finns övre och nedre fjäderbenslagringar... Är nedre den gummigrej på fjädertallriken jag letar efter?

Jonas
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Hej!

Lika bra att byta lagringarna när allt ändå är isär. Du slipper ju ha i sär allt en gång till sen när dom väl behöver bytas. Nya gummin (övre och nedre) kan du ju köpa från BMW, inte så dyra. Kan ju vara på sin plats med nya friska pendelstag till krängningshämmaren också.

// Jonas

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Sitter det inte gummin upptill på lagringarna?
Kan man inte köpa gummit till fjädertallriken på nåt annat ställe än BMW?

Jonas
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Såvitt jag vet köps gummidetaljerna separat. Jag tror det är nr 13(undre) Länk och nr 10(övre) du vill byta.
Fjäderbenslagringarna är också en god idé att byta om man inte vill chansa på att de håller tills nästa stötdämparbyte. Kontrollera även att genomslagsgummina har klarat sig, de brukar bli ganska uppkäkade när dämparna havererar.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Erik_W: tack, kollade just på den bilden.

Så beställningen får då bli:

Från BMW, gummi grejerna 13 och 10 enligt ovan.

Från Reservdelar24.se
2 stötdämpare, Sachs eller Mapco till halva priset, 1000 resp. 500kr/st
kit med genomslagsgummi och dammbälg,
2 fjäderbenslagringar, KYB lutar det åt.

Sen tror jag vi kör ett byte av pendel/stabilisator-stag också på en gång.
finns för runt 100kr/st eller 150kr/ st i alu.

Måste man göra framvagnsinställning om man byter fjäderbenslager?

/Jonas

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Det låter bra. Jag hade kört på Sachs eller Bilstein om det inte är så att du ska kränga bilen direkt. Finns säkert någon som säger att Mapco är av utmärkt kvalité, men jag hade inte orkat chansa!

Framvagnsinställning är inget som behövs. Toe(det enda du kan ställa in på en E90) ska inte påverkas om du inte lossar styrlederna eller monterar helkonstiga kopior :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Erik_w: utmärkt tack!

Ska fundera över dämparna tills jag pratat med min meck på tisdag...
Funderar på att kosta på mej nya frambromsar när plånboken ändå är framme.
Har precis köpt bilen och tänkte väl ha den några år...

Jonas
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Köpte ett komplett väghållningskit med KYB dämpare och eibachfjädrar när min framfjäder gick av. Bytte ju självklart även fjäderbenslagring och genomslagsgummi.
Ville inte chansa o göra om det skitjobbet en gång till!
Byta framfjädrar/stötdämpare är inte kul.. Bak är inte så farligt.

Jag är supernöjd med det nya kittet. Min bil har komplett M paket. Bilen blev stabilare och "tightare" än med original M-dämpare/fjädrar.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Mr.ozz: jag skulle förstås bytt allt jag också i vintras... Men det blev bråttom och jag tänkte bara på fjädrarna.

Dock vill jag bara ha mjuka standardgrejer. 325an är ju familjefraktaren, vill jag köra bil har jag ju 130in som är stenhård... Kör tom 16 tum på 325an :)

Jonas
Transocean
Köp trotsallt Bilstein istället för billiga skitdelar typ Kayaba, Mapco eller dyl. På min 530 V8 klarade KYB-dämparna endast en säsong, sen var det bara vatten i cyckelpumpar. Hur märkte jag det? När dom frös på vintern. Fjäderbenslagring bör också bytas, genomslagsgummi.....??????kostar inte mycket. Köp riktiga dämpare och hoppa över bromsuppgraderingen....om dom fortfarande tar.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jo, är helt inne på Sachs-dämpare nu... Sachs är väl kvalite i paritet med bilstein?
Givetvis även fjäderbenslagringar och genomslagsgummin.

/Jonas
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Sachs sitter org på Bmw
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Har lagt beställningen nu, blev:
dämpare
fjäderbenslagringar
genomslagsgummi och damskyddssats

Allt från Sachs och reservdelar24.se

Totalt ca. 2500kr, lite drygt hälften av priset här hemma.

/Jonas
Ro
68
Robbowitch
316d E91 -12 SÅLD
328i Xdrive F31
Lånar den här tråden

Jag har funderingar på att sänka bilen 316d E91-12 men endast fram för att få bort bakhänget som modellen har.
Bilen har inte m-chassi och hittade 30mm sänkningfjädrar från Lowtech på schmiedmann Länk

har läst endel om Lowtech och verkar vara blandade meningar om dom.

Funderar nu på standard m-chassi fjädrar fram som sänker ca 15mm, men passar dom en bil med standardchassi?

Länk

//Robbowitch
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Skulle bytt runt om, så du får samma fjäderkomfort bak o fram. de kostar ju endast 1600-1800:- för ett komplett kit fjädrar..

Lowtech är mkt bra fjädrar som sänker snyggt och du får bättre väghållning, men bibehållen komfort = givet köp om du inte ska köra bana vilket du inte ska.. =)

Har en god vän med en e91 318d som vi körde dessa Lowtec på och resultatet blev förbluffande bra rent väghållningsmässigt.. mkt följsam och bra grepp med org komfort, samt snygg sänkning..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.