|
|
|
|---|---|
|
Bytte skivor, belägg och slitagevarnare fram på min 335 08:a Skulle sen nollställa serviceindikatorn och gjorde manövern med nyckel i, startknapp, hålla inne trippmätaren, bläddra fram till broms fram, hålla in BC-knappen tills klockuret kom fram. Fick därefter röd varningslampa med bil på lyft och slitagevarnaren indikerade minus 1500 mil. Jag vet att serviceindikatorn inte är något under av exakthet men vill ju ogärna ha en fet röd varningslampa varje gång jag startar bilen... Hur ska jag göra nu ? | |
|
har du kollat så slitage varnarkableln är ordentligt iklickad i belägget?? hade samma fel på min men då hade jag inte bytt ut slitagevarnar kontakterna som såg hela ut men så fort de byttes ut så slocknade den röda lampan med bilen på lyften.. jag var tvungen att byta ut både den kontakten fram och den som sitter bak och efter det slocknade lampan passade i samma veva på att byta alla bromsbelägg samtidigt även fast dom bak inte såg så slitna ut som de fram men de var mer slitna på baksidan den sidan man inte ser så bra pga att de sitter bakom skivan mvh |
|
| Ja jag funderar på om jag inte fick dit kabeln ordentligt antingen på belägget eller i plastlådan. Ska kolla på detta i veckan, tack för tipset :) | |
|
Om den är i som den ska så åker du nog på att byta båda slitage varnarna den bak och den fram.. jag var tvungen att byta både bak och fram på min så då bytte jag beläggen som ja inte trodde va så slitna med på en gång så slapp man fixa de senare |
|
| Bak också alltså ? De byttes i höstas i samband med att jag bytte bromsarna bak och är helt nytt. Nåja, inga jättesummor att köpa nya sådana. | |
| Okeej kolla dom iaf efter jag bytt fram så lös fortfarande den jobbiga bilen på liften så polaren koppla in data o då stog det att det va från bak så då skaffa jag nya belägg bak med o bytte dom men den lös fortfarande så då fick jag köpa slitage varnar sladden till bak med o så fort vi satt dit sladden så slutade bilen på lyften att lysa | |
| Det borde inte kunna vara något annat så jag börjar kika på detta. Borde kanske skaffa en felkodsläsare också :) | |
|
Fick också servicesymbolen och felaktigt värde på bromsindikatorn. Bytte också både fram/bak bromsbackar och slitindikator ifjol. Visade sig vara kabelbrott på bakre slitindikatorn som jag nu bytte vid däckskiftningen. Nollade som du skriver men lampan släcktes inte. Åkte en sväng och när jag startade andra gången var lampan släckt. Kanske är nån tidsfördröjning som kommer in ibland eller hur man nollat. E91 320dAT -10, K1200GT -06,ER-6N -15 |
|
|
Värt att nämna är att jag utan problem kunde göra en reset av bakbromsarna så den sladden fungerade utan problem iallafall. Bytte till sommardäck för några veckor sen och hade jag skadat sladden där bak borde den varnat direkt väl ? Nu har jag ingen felkodsläsare men rimligtvis måste det ju vara som så att jag missat att antingen få fast givaren på belägget fram eller inte fått ihop kontakterna i plastlådan ? Jag får börja med att kika på detta iallafall. |
|
| eller så är den som sitter fram precis så nedsliten att den ger felkod | |
| Ja alltså för att det inte ska bli några missförstånd, jag satte dit nya slitagevarnare både på fram och bakaxeln, de gamla kastade jag :) | |
| Jaha okeej då förstår ja sorry hehe isf måste de ju vara att den ena inte sitter i ordentligt skulle jagvtro iaf om de inte är något fel på den | |
|
Hej Thomas! Jag råkade ut för samma sak när jag bytte bromsarna fram på min bil. Bytte båda slitagevarnarna försökte reseta allt och då kom den röda symbolen med bil på lift. Visar din bromsIndikator för bromsarna "-------" km?? För det fick jag. Efter mycket om och men så hittade jag denna tråd som hjälpte mig lösa problemet! Denna tråd: Länk Detta löste problemet för mig: Tried this on my sister's car and it worked: vehicle : 2007 328i 2dr coupe (e92 automatic) 1. with engine running 2. press and hold odometer 3. service light will appear (yellow triangle) 4. while still pressing odometer press the BC button on the turn signal stalk 5. navigate to desired reset function such as brakes by pressing the BC button 6. to reset, press and hold BC button 7. a rotating hand of a clock will appear 8. press BC button again and a check mark in a box will appear 9. turn off/on engine to confirm that indicator light has been reset. |
|
|
Är det nån som fått hjälp av dessa slitagevarnare? Har samma på min BMW K1200GT och där varnas det också. På senare modeller har man tagit bort dessa och enbart litar på okulär besiktning av beläggen. Slutade med att jag själv lödde ihop kablarna på BMW hojen och byter enbart beläggen allt eftersom, fungerar klart bättre. E91 320dAT -10, K1200GT -06, ER-6N -15 |
|
| Kollade allting ikväll. Verkar sitta som det ska både i belägget och kontakten i plastlådan. Verkar som att det blir knas när man nollar indikatorn tydligen enligt vissa engelskspråkiga forum. Ska förbi Bmw imorgon och se om de kan ge mig något tips. | |
|
Problemet löst, om än tillfälligt... Tog av hjulet för att kolla för tredje gången att givaren satt fast ordentligt. Klantig som jag var hade jag dragit sladden under drivaxeln varpå den slitit av den... Gick då till plan B som var att skala sladden, tvinna den och sätta ihop den med eltejp. Fungerade klockrent och det gick bra att göra en reset efter detta. Ingen optimal lösning men jag får väl köpa en ny sladd och sätta dit den ordentligt i veckan. |
|
| Skönt de löste sej iaf | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.