|
|
|
|---|---|
|
Hej, rivit ner taket idag på en BMW 320i, E91. Från 2006. Fått felkoder på lampan bak höger, som sporadiskt slocknat. Har lokaliserat felet till kabelstammen på högersida. Lyft ut taket på bilen, och en hel del j*vla plast. Var en hel del pyssel med att få igenom kablar+spolarvätska munstycke. Men gjort det spänningslöst. Men nu är jag lite osäker, för märkt ut exempelvis * brun-vit = gul 3 Dvs. gammal brun-vit ska bli den nya "gul3". (nya skarvkabeln är inte samma färger) Men nu visar det sig att det ibland finns 3 olika "brun-vit". Jobbar med sånt här inom annat yrke, så borde veta bättre! Men nu står jag här! Vågar inte sqpänningssätta. Vet någon vart man kan hitta el-schema? Någon som vet vad färgerna står för? Så man kan ohm-mäta till respektive lampa etc? Ett annat problem jag haft är att den nya kabelstammen bara "hade" typ 18 kablar, men orginalstammen ifrån BMW hade typ 22-23 kablar. (skilde iaf). Det jag slog ihop var "brun". Fanns en hel del "tjocka bruna" (typ 0.5mm2). De 0.5mm slog jag ihop, för tycker inte att "det är så ofta alla lampor lyser samtidigt. Och har jag lagt ihop jorden (som jag antar det är, så borde det funka. För de andra kretsarna är väl övervakade för felkoder. Och det är väl övervakat på plus sidan antar jag? Usch. Nu står man här som ett fån. | |
|
Elscheman: Länk Lite drygt att få Java till att bli kompis med sidan men fungerar iaf =) Mvh, Björn |
|
|
Tusen tack ! Som du sa, det svåra var att få igång javan. Säkerhetsinsställningar. Fattade noll i MAC'n ;) Får man bara hoppas att de "bruna" nu inte går någonannanstans än jord i karossen och är gemensam, för jord är de enda jag inte har koll på "vilken som är vilken". Alla bruna är likadana med. De andra har jag märkt ut, och de gånger det finns "2 färger" av samma så får jag hoppas det går lista ut genom dimension / alternativt liknande sätt. Fan att jag inte märkte den stammen bättre än jag gjorde, men tog så lång tid få av "plasten" / taket och ens komma åt. Så hade tappat motivationen delvis. Och har inget garage, stod ute jobbade. Scheise ;) Svårt mäta vilken kabel som är vilken i slutändan med om det finns dubletter av färgerna, för den framifrån fotwell, stänger säkert av sig / larmar om den känner att lampan ej är "fungerande". Idag är det ljusare, ny dag. NU börjar jag om! Hoppas den nya kabeln ej blir lika hård som den gamla. Tack! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ett tips är ju att det finns färdiga kabelsatser med genomföringar att köpa. Med rätt färger. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Var en sån jag var på jakt efter, men BMW lokalt hade ingen. Hittade ingen i Sverige, visste inte vad jag skulle "googla på". Benämningen. Försökte länge ;) Hittade denna på Ebay efter mycket om och men. Men tyskan är dålig, och Google Translate sämre. Länk Trodde den skulle vara bra. Alla genomföringar passar. Men antalet trådar stämmer inte. Och färgerna är helt annorlunda. Finns det nån bra svensk sida för sånt här? Ni som vet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Svensk blir nog svårt men detta företag tänkte jag på. Länk Finns instruktionsvideo också har jag för mig. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tusen tack för elsheman. Fick ihop det kanon till slut. Man såg tydliga brott på kablarna. Förmodligen blivit kortslutning. Flertal kablar som var skadade. För även efter bytet av kablarna så funkar inte just halvljuset höger. En lösning är ju dra en kabel från vänster till höger, men blir ju fel i datorsystemet. Men läst att fotwell modulen (canbus styrenhet) kan stänga av utgången som kortslutningsskydd. Och att man kan tvinga igång modulen. Någon som vet vad som behövs ? Och erfarenheter ? |
|
|
Googlat lite igår på kvällen. Beställde ett kit från Ebay. Har redan ett OBD verktyg, men det är en handhållen enhet. Fick beställda OBD till USB. Ska tydligen gå att nollställda footwell module (FRM) via ett program som heter TOOLSET32. Verkar lite omständigt. Men skall väl gå hoppas jag. Hur vet man vilken FRM man har? Jag bör ju ha FRM1, då bilen är 2006. Men kanske är bytt med tiden? Känns ju "delvis" farligt att vara inne greja med de här bitarna. Hinner läsa lite mer de närmaste dagarna ;) |
|
|
Hej, ville bara säga att allting funkar nu. För första gången på ett tag så har jag "CHECK OK". Kabeln bytes sedan tidigare. Men FRM modulen gick inte igång igen, låst efter 50 försök.BMW ville byta FRM modulen. Men går fixa själv för en 500 kr. Beställ en OK OBD kabel på Ebay. Tack för hjälpen killar! ---------------------- FRM1 / FRM_67.prg Installera Toolset 32. Välj FRM_67 för FRM1 och FRM_70 för FRM2. Jag hade FRM1. För FRM1, så kör man sedan välj "STATUS_LAMPEN_KURZSCHLUSS" och tryck på play (eller liknande) och letar efter den du har kortslutning på. Det kommer stå typ "50" eller så på den raden. (50 försök att tända, sen är den låst). Du kommer även se vilken utgång som är låst. Min var "0x14 AUSGANG_SL_BL_RECHTS_2 tail light / stoplight to the right of 2 ". Då är det utgång 14. Sen så kör du jobbet "_reset_kurzschluss_sperre " och i ARGUMENT så fyller du i "14" och trycker på PLAY. Du bör då få upp "OK" bland massa annan text i "STATUS". Sen kör du jobbet "STATUS_LAMPEN_KURZSCHLUSS" enligt ovan så ser du om värdet ändrats från 50 > 0. Korsrefereneslista mellan "utgångarna" skriver jag nedan (då 0x14 inte står i TOOLSET 32, utan bara namnet), FRM 87 LAMP NUMBER NAME LAMPNR TEXT 0x00 high beam headlights AUSGANG_FL_LINKS on the left, E92 / E93: Abbiegelicht on the left 0x01 high beam headlights AUSGANG_FL_RECHTS on the right, E92 / E93: Abbiegelicht on the right 0x02 dimmed headlights AUSGANG_AL_LINKS on the left 0x03 dimmed headlights AUSGANG_AL_RECHTS on the right 0x04 sidelight AUSGANG_BEGRL_LINKS on the left 0x05 sidelight AUSGANG_BEGRL_RECHTS on the right 0x06 fog lamp AUSGANG_NSW_LINKS on the left 0x07 fog lamp AUSGANG_NSW_RECHTS on the right 0x08 direction indicator AUSGANG_FRA_LINKS_VORN on the left in front 0x09 direction indicator AUSGANG_FRA_RECHTS_VORN on the right in front 0x0A direction indicator AUSGANG_FRA_LINKS_HINTEN on the left behind 0x0B direction indicator AUSGANG_FRA_RECHTS_HINTEN on the right behind 0x0C UNBELEGT_1 uncovered 1 0x0D lighting AUSGANG_BEL_WBL_TASTE WBL tracer 0x0E stoplight AUSGANG_BREMSLICHT_LINKS on the left 0x0F stoplight AUSGANG_BREMSLICHT_RECHTS on the right 0x10 stoplight AUSGANG_BREMSLICHT_MITTE mitte 0x11 AUSGANG_SL_BL_LINKS_1 tail light / stoplight on the left 1, E92 / E93: Day driving light on the left 0x12 AUSGANG_SL_BL_RECHTS_1 tail light / stoplight on the right 1, E92 / E93: Day driving light on the right 0x13 AUSGANG_SL_BL_LINKS_2 tail light / stoplight to the left of 2 0x14 AUSGANG_SL_BL_RECHTS_2 tail light / stoplight to the right of 2 0x15 sign light AUSGANG_KZL 0x16 interior lighting AUSGANG_INNENBELEUCHTUNG 0x17 AUSGANG_NSL_LINKS nebulous tail light on the left 0x18 AUSGANG_NSL_RECHTS nebulous tail light on the right 0x19 back driving light AUSGANG_RFL_LINKS on the left 0x1A back driving light AUSGANG_RFL_RECHTS on the right 0x1B break Force display AUSGANG_BFD_LINKS on the left 0x1C break Force display AUSGANG_BFD_RECHTS on the right 0x1D clip AUSGANG_KL_58G 58 gs ------ För FRM2 (FRM_70.prg) gäller, "status_lampen_kurzschluss_counter" istället för att kontrollera vilken det "är". I övrigt på samma sätt som FRM_87.prg // dock annan korsref.lista // istället enligt nedan) "steuern_reset_kurzschlussabschaltung" används för att återställa i FRM_70 // FRM2, i övrigt på samma sätt som FRM1/FRM_87.prg ovan instruktion) NAME LAMPNR TEXT 0x00 high beam headlights AUSGANG_FL_LINKS or Abbiegelicht on the left 0x01 high beam headlights AUSGANG_FL_RECHTS or Abbiegelicht on the right 0x02 dimmed headlights AUSGANG_AL_LINKS on the left 0x03 dimmed headlights AUSGANG_AL_RECHTS on the right 0x04 sidelight AUSGANG_BEGRL_LINKS on the left 0x05 sidelight AUSGANG_BEGRL_RECHTS on the right 0x06 fog lamp AUSGANG_NSW_LINKS on the left, PL3 from 07/14 and (SA5A1 or SA896): Stoplight on the left 0x07 fog lamp AUSGANG_NSW_RECHTS on the right, PL3 from 07/14 and (SA5A1 or SA896): Stoplight on the right 0x08 direction indicator AUSGANG_FRA_LINKS_VORN on the left in front 0x09 direction indicator AUSGANG_FRA_RECHTS_VORN on the right in front 0x0A direction indicator AUSGANG_FRA_LINKS_HINTEN on the left behind 0x0B direction indicator AUSGANG_FRA_RECHTS_HINTEN on the right behind 0x0C AUSGANG_R56_CS_ORANGE PL3: Colour-Switch orange, but: LED addition direction indicator on the left 0x0D AUSGANG_R56_CS_BLAU PL3: Colour-Switch blue, but: LED addition direction indicator on the right 0x0E stoplight AUSGANG_BREMSLICHT_LINKS on the left, PL3 from 07/14 and SA5A1: Day driving light LED, PL3 from 07/14 and SA896: Day driving light on the left 0x0F stoplight AUSGANG_BREMSLICHT_RECHTS on the right, PL3 from 07/14 and SA5A1: Fog lamp LED, PL3 from 07/14 and SA896: Day driving light on the right 0x10 stoplight AUSGANG_BREMSLICHT_MITTE mitte 0x11 AUSGANG_SL_BL_LINKS_1 tail light / stoplight on the left 1 0x12 AUSGANG_SL_BL_RECHTS_1 tail light / stoplight on the right 1 0x13 AUSGANG_E70_SL_BL_LINKS_2_R56_SML_LV_RH E70: Tail light to the left of 2, R56: Side mark light on the left in front, on the right behind 0x14 AUSGANG_E70_SL_BL_RECHTS_2_R56_SML_RV_LH E70: Tail light to the right of 2, R56: Side mark light on the right in front, on the left behind 0x15 sign light AUSGANG_KZL 0x16 interior lighting AUSGANG_INNENBELEUCHTUNG 0x17 AUSGANG_NSL_LINKS nebulous tail light, the US: Break Force display on the left 0x18 AUSGANG_NSL_RECHTS nebulous tail light, the US: Break Force display on the right 0x19 back driving light AUSGANG_RFL_LINKS on the left |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.