|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min svärmor har en BMW E81 120d årsmodell 2009. Sedan en tid tillbaka har spolningen på vindrutan och bakrutan slutat att fungera. Spolarvätska är givetvis påfyllt och torkarna går som vanligt. Det som förbryllar mig lite är att spolningen på strålkastarna fungerar och spolarvätskan kommer som det ska. Har tittat i motorrummet och spolat och hittar inget läckage på vägen fram. När strålkastarspolningen går igång så hör man pumpen som går igång och börjar jobba. Som jag har förstått det så går bara strålkastarspolningen igång första gången man spolar efter omstart av bilen. Alltså så hör jag spolarpumpen första gången jag spolar efter omstart när strålkastarspolningen går igång. När jag försöker spolar nästa gång så är det helt tyst i motorrummet (alltså ingen pump som går igång). Min fråga är alltså, är det två separata spolarpumpar? En för strålkastarspolningen och en för vind/bakrutan? Isåfall kan det vara den ena pumpen som gått sönder? Eller någon annan som har nån idé på vad problemet kan vara? Mvh Gustav | |
| 2 pumpar ja | |
| Är den till vind/bakrutan svår att byta själv? Var sitter den? | |
|
På min e90 var det svag ståle som blev sämre och sämre. Kunde bara spola nån sekund innan den slutade helt tills jag startat om bilen. Fick en felkod, typ "spolarvätskepump, okänt fel". Till slut blev jag helt utan spolning. Bestämde mig för att riva bort pumpen för kontroll, sitter innanför höger framskärm på e90 =( Motorn i pumpen hade rostat ihop men blev snäll efter wd40 och tång som vred axeln medan motorn var inkopplad direkt till 12v. Smörjde i omgångar. Hade såklart tänkt köpa ny pump men hade ingen hemma och man vill ju inte direkt köra utan skärm. Har inte blivit av att köpa ny senare heller men den gamla har funkat kanon i snart 4 månader iaf =) Mvh, Björn |
|
|
På min e90 var det svag ståle som blev sämre och sämre. Kunde bara spola nån sekund innan den slutade helt tills jag startat om bilen. Fick en felkod, typ "spolarvätskepump, okänt fel". Till slut blev jag helt utan spolning. Bestämde mig för att riva bort pumpen för kontroll, sitter innanför höger framskärm på e90 =( Motorn i pumpen hade rostat ihop men blev snäll efter wd40 och tång som vred axeln medan motorn var inkopplad direkt till 12v. Smörjde i omgångar. Hade såklart tänkt köpa ny pump men hade ingen hemma och man vill ju inte direkt köra utan skärm. Har inte blivit av att köpa ny senare heller men den gamla har funkat kanon i snart 4 månader iaf =) Mvh, Björn |
|
| Jag hade pissdålig/obefintlig stråle till framrutan för nått är sedan. Felet var pga slangen under motorhuven till vänster vid gångjärnen helt enkelt hade vikt sig. Insåg problemet när jag provspolade med huven öppen,skall vara rättså vanligt fel på 1-serien. | |
|
Hej, Tack för svaren! Verkar ju som att det är den ena spolarpumpen som gett sig, får lämna in den i samband med att den ändå ska servas senare denna månaden. |
|
|
Skönt att du fick svar på ditt problem Gustav! www.rockersvsmods.se |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.