|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Upprörda känslor på forumet! Men det är väl ganska självklart att man får subjektiva åsikter på ett forum på en fråga som är så pass öppen? Vill man ha rena fakta kan man enkelt tillskaffa sig informationen på BMW.se. Men om man ska titta krasst. En 320i kommer med största sannolikhet (sett till utvecklingen fram till nu och den närmsta framtiden) hålla värdet sämre än en motsvarande 320d. Lägre förbrukning, bättre vrid ger en karaktär som är mer lämpad biltypen. Det finns en rimlig förklaring till varför det finns så få 20i-bilar på marknaden. 320i vs 328i. En rimlig tanke, med tanke på att det finns fler bilar ute och modellen är mer populär – därav ett "tryggare" köp om man tänker ett steg längre när det är dags att sälja. Nav / skinn. Är "nice to have" men inga "must have" i nästa led. Det är trevligt, men inget man förväntar sig ska finnas. Gillar du skinn och nav, köp en bil med nav och skinn. Jag tror motorvalet är mer avgörande än utrustningen i detta fall. LCI. Det finns några facelifts genom åren som haft en stor betydelse och haft en avgörande roll gällande pris. Tittar man på de blygsamma förändringar som sker på 3-serien så kommer det inte påverka priserna nämnvärt (se 5-serien som genomgick en liknande LCI). M-sport. Ett av de tillvalen som generellt hållit värdet bäst i nästa led. Återigen, förmodligen mindre viktigt på en 320i/d än på de motorstarkare modellerna. Lycka till! |
|
|
Hur mycket ska en fabriksny 320i Touring sänkas från sitt nypris för att det ska vara en bra affär? Hittade denna: Länk 55000kr känns i minsta laget tycker jag. Länk är sänkt 105.000, men har också rullat drygt 1000 mil. |
|
|
Frågan gäller en 2014 års modell. |
|
|
Jag tycker att man får en fin ny 320i touring automat för 395k, man säkert prutas ner till 360tkr, om man då får en sprillans ny för 360tkr så känns det dyrt att betala 400k för beggad eller ny men iaf. Min personliga åsikt är att 'fullsmetad' lönar sig aldrig. Varför betala 450tkr för en 320 när du får en fin för 350, eller varför betala 650 för en 530 när du får en för 520 osv... Säkert trevligt, jag vill heller inte ha snålutrustad men en del BMW utrustning är helt kapitalförstörning. |
|
|
Tveksamt om det går att pruta ned en ny 320i med 9-10% rakt av, en del av paketen är väl redan rabatterade? Den länkade 320i M-sport xdrive är med största sannolikhet en fd tjänstebil via BMW Sverige. Nypriset på 506kkr är därför lite missvisande i sammanhanget då den köpts ut via ramavtal eller BMWs interna rabatter - i verkligheten är skillnaden därför avsevärt mindre än 105kkr. Kan vara bra att känna till så viss prutmån borde finnas på den. Saker som x-drive, automat och m-sport får du betala extra för på nyare bilar men gör samtidigt bilen mer lättsåld till ett högre värde även om ett par år. Om du gillar du det röda skinnet är det väl bara att ge ett bud och se om säljaren nappar? |
|
|
Förstår inte riktigt argumentet att man "inte behöver" 245 hk. Allt annat lika så är det ju säkrare om man ska köra om, ut på en kort påfart eller helt enkelt bara ta sig någonstansifrån snabbt?' 328:an lär vara lättare att få ett bra pris för vid försäljning, å andra sidan bör det finnas utfymme för prut på en mindre populär modell som 320i. Så det beror på den unika affären om det är ekonomi i eller inte. Problemet är bara om 320i blir "iskall", då blir det jobbigt även om man köpt för ett bra pris. |
|
|
BMWs demobilar som brukar vara 6 månader gamla / ca 500-1000 mil körda brukar rabatteras runt 15%. Det kan vara ett riktmärke. |
|
|
Acey: bra riktmärke där! Då är 20procent rätt bra rabatt även om det är en 2014. Skulle inte tro att bmw-handlaren bryr sig om vad bilen såldes för som ny eller hur den kom ut på marknaden. Jag är lite rädd att 320i är/blir svårsåld eftersom 328 ligger så nära i pris. Å andra sidan köper man ju bil till sig själv och inte till nästa ägare. Jag har märkt att det har blivit ont om 328 touring aut med xenon, hifi och drag. Förut kunde man hitta flera runt 300tkr, men det har tunnat ut. |
|
|
KristofferL: Jag vet att du har rätt, men som i någon annan tråd diskuterades, problemet är att alla tjänstebilsförare får det, dvs 10% rakt av så att köpa en 320i för 400tkr är lite surt, när det om 3år är ute på marknaden fullt med 320:or som det betalas 360tkr för. Jobbar själv på ett sådant bolag, vi har väldigt många i personalen som kör 320 av olika varianter, de flesta är inköpa för ca 360tkr (normal tjänstebils rabatt. Som privatperson kan det vara idé att köpa demo fordon, som Jopp säger, 20% är bra, även om den är demo-körd. Om 3-4år bryr sig ingen köpare om det var demo fordon eller inte. |
|
|
Jag har kollat runt lite på BMW.se ikväll och jag tycker generellt att välutrustade 2014 beg är ganska dyra i förhållande till 2015 lagerbilar med ok utrustning. Noterade också att det är ont om beg 328:or hos BMW-handlarna. Tyder på att köparna tycker att modellen är prisvärd. Noterade också att det göra att köpa en ganska välutrustad 330d Touring -13 med 6000mil för cirka 350000kr. Känns egentligen prisvärt. Saknar min 6:a i 320i -01 då och då. |
|
|
Jopp: Bilbytar-djävulen brukar fungera så. 320i->328i>330d :-D |
|
|
Var försiktig nu med vad ni skriver i tråden - nu fick ju ingen annan modell än 320i diskuteras :-) Dock håller jag med om att det därför är vettigare att sätta ett visst budgettak för vad det får kosta och sedan se vad man får för pengarna istället för att låsa upp sig på en viss specifik modell. Det brukar göra det enklare att hitta en bra bil som passar ens behov. |
|
|
Ja ni har rätt i att både jag och ni andra har svävat ut en del i tråden. Nu är det provkörning som gäller. Hoppas att Biliagroup Göteborg har några av alternativen för provkörning. Skulle inte tro att de 2 (3) 320i toringarna springer iväg. |
|
| Det är otroligt stora rabatter just nu på tex 318d, 320d, upp mot ca 90.000 på listpriset. Jag antar att motsvarande rabatter finns för bensinarna | |
|
Ok ska kolla upp hur det ser med rabatter på västkusten. Alltid fint att kunna speca bilen exakt som man vill ha den. Borde innebär prutläge även på beg av 2014 och 2015 års modell. Såg att den röd 320 Touringen (2015) är borttagen från Blocket. Hade tänkt att låta någon annan ta första värdeminskningen, men jag kanske får tänka om. |
|
|
Lite lustigt, men idag ringde säljaren från M-Bilar som sålde min nuvarande E91:a upp mig. Han bekräftade att den gråa med röd skinnklädsel är riktigt läcker. Om jag inte minns fel nu skulle mellanpriset bli ca 260tkr. Det innebär kanske att jag får 120 för min och att han lämnar 20 i rabatt på den aktuella bilen. Hiskeligt mycket pengar egentligen. 4 årsmodeller upp skulle det bli och några tusen mindre på mätaren. Dessutom ett generationsskifte. Han nämnde att det är kampanjer på nya dieslar, men vi diskuterade inte detta något mer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.