|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta min E91:a mot en nyare bil. Vill komma ifrån dieselträsket då jag inte kör så mycket. En 320i Touring F31 skulle räcka prestandamässigt och borde vara lite billigare än motsvarande 328. Problemet är att det nästan inte finns några begagnade att köpa. Hittade denna: Länk hos M-Bilar som även har denna:Länk Den första har Navigation och skinnklädsel. Kan det göra en skillnad på 50000kr i nypis? Tycker att den första är lite 'fräckare' med sin röda klädsel. Har grå bil med svart klädsel nu så det kunde vara trevligt med något nytt. Är 320i F31 osäljbara på svenska marknaden eftersom 328:an finns eller vad tror ni? När det gäller M-Bilar så köpte jag nuvarande E91:an där trots att jag bor i Göteborg, men har inte haft något med dom att göra efter köpet eftersom bilen fungerat som den ska. | |
| Jag tror inte dom är ute. När jag ska byta nästa gång blir det en ny 320 touring bensin. Däremot är det ont om begagnade bensindrivna eftersom det säljs mest diesel nu. | |
|
Tycker mer o mer går emot att straffa dieselbilar. Så tror faktiskt att bensin kommer bli hetare och hetare. Diesel och dubb, fienden för många låter det som =) |
|
| Varför inte köpa en 328 istället och utnyttja det större utbudet? Visst är den kanske något dyrare i inköp men i gengäld har du större utbud med fler bilar att välja på. Som bonus får du bättre prestanda. | |
|
320i gör 0-100 på ca 7,5 sek (ungefär som min nuvarande). 328i gör 0-100 på ca 6.0 sek. Nypriset ligger ca 30tkr högre på 328i än 320i. Halvförsäkring ca 500-1000kr mer för 328i. Inga stora skillnader egentligen på något. Det är även ont om 328i Touring under 350tkr. Dom listade 320i Touring ligger runt 380-400tkr. Behöver inte prestandan i 328:an egentligen. Tar min MX-5:a om jag vill 'köra en sväng'. Frågan är också om jag ska byta nu eller vänta något år. Köpte E91:an tidigt 2011 och runt sommaren 2012 kom F30:n. Kändes väl sådär, men jag satt med en rostig E46:a då som jag ville byta ut. Vad tycker ni om dom listade 320i Touriongarna? Det är väl alltid bättre med en senare årsmodell, men navi och skinn lockar en hel del. För övrigt verkar utrustningen vara likvärdig. |
|
| Av de två du länkar till tycker jag den med navi och skinn känns roligast. Tror 20i är en utmärkt motor. Vad gäller M-bilar har jag bara goda erfarenheter. | |
| Ibland brukar det plötsligt komma ut större mängder 328 tourings som rullat ett par tusen mil som tjänstebil för BMW Sverige. Det fanns ett antal av dessa i sportline för ca 300-320 för några månader sedan. | |
|
Kristoffer-L: menar du demobil egentligen? |
|
|
Jag har försökt jämföra bilarnas utrustning och förutom att den ena har navi och skinn så är utrustningsnivån ganska lika. Den stora grejen är att det följer med diverse uppkopplingsmöjligheter med Navi Proffessional. |
|
| Jag uppfattar att det finns ett större intresse för 328 på svenska marknaden och jag tror det beror på att den extra prestandan 328 ger är ganska förmånligt prissatt. 320 är ett utmärkt val men det är "för billigt" att lägga till mindre än 10 % på totalpriset för att få en 328. 500 kr per hästkraft i tillägg är billiga hästkrafter och attraherar många även fast de inte har nytta av dem. Frågan är hur andrahandsvärdet blir för respektive modell? Undrar om inte 328:an kommer stå sig bättre? | |
|
Eftersom det inte finns särskilt många 320i F31 ute till försäljning så är det svårt att säga något om det. Det är väl först när bilarna är 2-3 år gamla som man kan säga något om andrahandsvärdet. Jag har inte kört någon 328:a ännu. men när jag har gjort det kommer jag förmodligen att vara såld på den. Prestanda är alltid kul! Kan hända att BMW-handlar runt Göteborg har öppet på annandag påsk. |
|
|
Har kört båda och kan tycka att båda är rätt njuka i karaktären med lite mer knuff och vrid i 328:an, men skulle inte gråta att ha 184hk heller, det är ingen jätteskillnad i mitt tycke, då både chassi och motorkaraktären är mjuk och mild effektkurva. De vill ju få intrycket att 4:an ska upplevas lika linjär som 6:an , men man blir inte lurad, utan man uppplever bara att det saknas udd och spets i båda. Så du kan gott köpa 320 utan att känna ånger i efterhand. Men snart kommer faceliften och då kommer samtliga Pre Lci tappa ca 10 % Sedan om man ser historiskt så tappar oftast de mer effektstinna modellerna % mer i värde än de enklare. |
|
|
Ja, faceliften på F30/F31 kommer väl på årsmodell 2016, dvs till hösten. Svårt att 'tajma' rätt med tanke på faceliften. I så fall skulle jag kanske vänta ett år och sedan köpa en 2013 eller 2014. Provkörde en 220i Coupé med den 8-stegade automatlådan för ett tag sedan. Den gick mjukt och fint, men kändes inte direkt sportig. Sedan hårdkör man ju i alla fall inte jag med en demobil när det är rätt mycket trafik. Det kanske är lika bra att satsa på en 328:a och lägga dom ca 20tkr som krävs extra. |
|
|
Åk o provkör en 328i du med, de är ingen direkt sportkänsla i den heller, bara kommer upp i fart snabbare, men mer glidarbil än sportbil trots att min vän har M-Sport är chassit alledeless för mjukt, mot tidigare 3 serier med M-Sport. Bussningarna är också i mjukaste laget, så bakvagnen vandrar vi längre svepande kurvor om man provoserar. Nja.. Köp en 320i och optimera mjukvaran. |
|
| Håller inte med om att F30 skulle vara sämre vad gäller sportkänsla jämfört med tidigare 3-serie. Jag har visserligen adaptivt chassi på min, men den är väghållningsmässigt bättre än tidigare 3-seriebilar. Att den samtidigt är mer komfortabel är en bonus. | |
|
Elektronisk styrning med 0 vägkänsla, elektronisk gas, 7-8 vxl låda , adaptivt chassi så man inte upplever krängning, mkt mjukare bussningar, soffigare dämpning mmmmm... De har byggt bort fartkänslan.. Mycket osportig upplevelse, och då har jag haft en 328i M-Sport i ca 1 månad och testat runt i. Bmw börjar mer och mer kännas som en Toyota/Lexus . De snålar in på materialval på komponenter mmmm. Synd, jag är inte imponerad tyvärr. Har även kört 435i Cab som en god vän äger och den är stabilare men fartkänslan är som bortblåst. Måste köpa en M3/M4 för att få mersportighet. Innan kunde man få sportig karaktär på motorerna såsom tex 325i / 330i tex. Är inte imponerad, hoppas att detta styvas upp till LCI uppdatteringen. |
|
| Men självfallet har du råd med en 328i Touring så visst.. ;) | |
|
Personligen tycker jag båda är väldigt fina. Läder och navipro är ju alltid trevligt. Särskilt navipro med funktionen att skriva bokstäver är ju lite beroendeframkallande. Hade jag köpt någon av dem hade jag nog valt den med lädret. Läder är ju nämligen också lite beroendeframkallande. Fascinerande med dessa förstå-sig-påare-tipsare på denna sajt. TS vill ha köpråd angående 320i, och vips börjar någon yra om 328i som "bara är något lite dyrare men uj så mycket roligare". Varför inte köpa en 750d sprillans ny, för den är bara något lite marginellt dyrare än något som är marginellt dyrare än något som är lite marginellt dyrare men uj så mycket mer komfort och den är inte speciellt mycket dyrare i försäkring än något som bara är lite dyrare än något som bara är lite dyrare och bla bla bla. Och för övrigt tycker jag inte att en M3 är alls speciellt sportig, det är alldeles för mycket komfort och vikt. Vill man ha sportighet så skall man köpa en sådan Lamborghini blablabla lättvikt, den är "bara lite marginellt dyrare än något som är lite marginellt dyare än något som är lite marginellt dyrare". |
|
|
Tack till AlexanderK som för söker ställa till rätta saker och ting. Jag har hängt på autopower några år och vet att trådarna gärna drar iväg. Vet inte om F31:an har blivit så urvattnad med alla bränslebesparande system. Körde en 320d Touring aut F31 för något år sedan och tyckte att den fungerade bra. Har dock bestämt mig att inte köpa diesel nästa gång eftersom jag kör ganska lite. Har även en Mazda MX-5:a så det kan 'duga' med en 'halvtråkig' F31:a. 328:an ligger nära 320 i pris så självklart ska jag provköra en sådan innan ev köp. |
|
|
AlexanderK: förståsigpåare eller ej, är det konstigt att rekommendera en 328 istället om det nu är är så ont om 320i? Prisskillnaden och ägarkostnaderna är ju likartade och är ju snarare svaret på TS frågeställning. Snarare är det du din attityd som lämnar mycket över att önska... Det fina med diskussionsforum är ju att det har möjligheter att bredda vyerna. Motsvarande diskussioner har ju funnits med 318d vs 320d. F.ö hade jag inte varit rädd för att kliva på F31 nu, LCI har betydligt mindre effekt på andrahandsvärdet än en helt ny modell. Köpte min E91 i samband med faceliften och sålde den innan F30 kom och det blev en ganska OK affär i slutändan. |
|
|
Haha, bra inlägg AlexanderK! Precis så är det, folk pratar i eget intresse här på forumet. Konstigt nog så de som tycker Fxx är svampig kör ofta själv E9x, E4x osv... de som föredrar bensin kör 328 och de som aldrig skulle köpa en BMW utan Navi Pro har idag en bil med Navi Pro osv... Just nu är jag personligen mest fascinerad av 'LCI debatten', ty i och med ändringarna är så små i ALLA fall så bryr sig ingen andrahandsköpare om dom. När jag nu byter in min M135:a så bryr sig handlaren 0, alltså Noll om det är pre-LCI, det ända som gäller är att den är i fint skick och inte rullat 4000mil om året. Föresten, det är ju inte bara LCI som gör skillnad, utan BMW gör uppdateringar av största väsentlighet även utanför LCI cykeln. 6NS och 6NH, man kunde tro att i och med LCI så behöver man inte mer Bluetooth Professional för att streama audio från telefonen, men Nej, pre-LCI fick den uppdateringen, frågan är, vad kommer med LCI, streama video ;)? Nej, tror inte det. Om vi glömmer LCI, så kan jag välan erkänna att jag är en m-sport anhängare, jag kan inte tänka mig en BMW utan M-Sport paketet, ingen skillnad om det är 330, 328 eller 320. Dock, frågan är, har det NÅGOT som helst värde när man säljer? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.