|
|
|
|---|---|
|
Länk Funderar på att skaffa en liten busbil till sommaren och hittade den här. Verkar vara riktigt bra pris på den med tanke på att vanos, koppling och bränslepump är bytta. Är miltalet något att oroa sig över? Aldrig haft en M-bil innan så är det något mer man behöver tänka på innan man åker och kollar på den? Mvh, Rasken | |
|
Pre-facelift M5 E39 är väl känd för att ha lite oljeproblem, dels en överdriven oljekonsumtion och oljeläckage. Dock är det ju lite svårt att mäta vid en provkörning... |
|
|
Det är väl intressant att veta när grejerna är bytta också. Skillnad på om de är bytta nyss eller för 15000 mil sedan :) Så se till att få se dokumentation på det när bytena har skett. Sedan saknar den sportstolar vilket enligt mig är ett måste i M5. Sitter komfortstolar i den från fabrik som någon tysk dåre valde till :) |
|
|
Kopplingen tydligen bytt vid 19000 mil. Ska enligt honom vara tiptop. Vanos bytt vid 15-16000 mil och ditmonterad backventil. Kvitton finns på alla jobb. Åker nog och kikar på den i veckan om den finns kvar :) |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Så kopplingen är bytt för 6-7K mil sedan, den kan alltså vara nära på slut igen. Vanos är väl ett lotteri så det säger inte så mycket att den är bytt för 10-11K mil sedan. Tänk även på att det är komfortstolarna i den där bilen och det drar ner värdet en hel del jämfört med en bil med sportstolarna. |
|
Har inte komfortstolarna justerbart lårstöd även på E39:an? Är inte det där standard stolarna från vanliga E39? |
|
| Komfortstolar till E39 har inte justerbart lårstöd. | |
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Bilen i den länkade annonsen är en M5:a och dom kom med sportstolar, om det inte valdes bort. Det kanske finns några som vill ha komfortstolarna men dom flesta vill nog ha sportstolarna och därmed drar det ner värdet på bilen. |
| Westersund: Komfortstolar var tillval och kostade extra. Nu är andelen med komfortstolar så låg (4,3 %) att det knappast påverkar priset. Det finns så otroligt många andra faktorer, speciellt i detta fall. Välj en annan om stolarna inte passar. | |
|
Är nyss hemkommen efter 60 mils resa enkel väg. Bilen hade en del kosmetiska skavanker (två rostfläckar på bakdörr och tröskel). I övrigt verkade den fint skick med tanke på miltalet. Detta sa ägaren över telefon så det var inga konstigheter när jag kom fram. Kopplingen var frisk, märkte inget konstigt med denna. Vanos vet jag inte riktigt hur man märker av så kan inte uttala mig om det. Bilen verkade iaf vara i gott skick och jag fick göra en kallstart. Det är bara försäkringen som talar emot nu. 18' om året är saftigt för mig som är 25 år, men å andra sidan kommer den bara gå 5-6 månader om året. Tufft det här... |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
Stephan735i: Där ser man, visste inte att det kostade extra. Komfortstolarna är väl standard i E39? |
|
Komfortstolarna var de dyraste stolarna i E39, höjde nypriset på min 528iAT-00 med 26 100 år 1999. Dessa stolar var mycket bekväma på långfärd, men gav inte så mycket stöd vid mer aktiv körning. I en M5a skulle jag föredra sportstolarna. --- BMW - Lite dyrare, mycket bättre |
|
| Crask: Vilket försäkringsbolag hörde du med? När jag tecknade försäkringen på min M5 förra året när jag var 23 så landade den på 15 om året för helförsäkring 1000 mil, länsförsäkringar. Ja det blir ju inte så farligt när man har bilen avställd minst halva året. | |
| Åkte du 120 mil för att bara kolla på en bil? Jösses :) | |
|
Ribban: Svärmor bor i trakten så hon fick bjuda på påskmiddag ;) Alpinabiturbo: Bor i ett ganska tråkigt område i Göteborg. Drar upp premien ordentligt tyvärr. Förhoppningsvis har vi hittat nytt inom kort och då kommer nog premien sjunka en del. Fick pröjsa 14~ om året för min C70 D5 när jag var 23. Och den har bara 220hk färre :D |
|
|
Aha, det förklarar saken :) Vad det gäller m5 e39.. Jag har haft en m5 e39 -02. Dvs facelift. Skulle alla dagar i veckan satsa på en sådan. Motorn är uppdaterad och du slipper problem med oljeförbrukning. Faceliften kom 01, finns även på sena 00:or. Problemen med oljud från vanos är också mindre på facelift. Min hade gått 20k mil och var tvärtyst. Jag vet inte vad det är med m5, men har kört flera icke facelift, och samtliga har känts betydligt tröttare än 02an jag hade. Kanske bara är en känsla, men jag skulle alla dagar i veckan spara lite extra och köpa en facelift vad de gäller e39 m5. |
|
|
Njäääeeeaaa.. Problemet med M5or är att många inte inser att dem kör runt med trasiga LMMs där av tappad effekt... jag har en 99a M5, den dricker inte alls mycket olja, lite gör den men verkligen inte så farligt, 17000mil. vanosen låter dock på tomgång, stör dock inte motorns effekt... Har kört många mil med den och tycker alla överdriver prefaceliftens problem, av alla mina bmws har denna m5an klyddat minst (aldrig) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.