|
|
|
|---|---|
|
Har en motor lampa som lyser den lös förra året med o helt plötslig så slocknade den! Men nu efter vinter uppehåll lyser den igen va kan detta va ? Bilen fungerar annars som det ska med effekt lägen osv. Den har stått med underhålls laddning på med. Kan det eventuellt va att det är annat avg på den efter katt så den mäter fel värden i avgas ? Mycket tacksam om ni vet va de kan va för fel | |
Lasse Karlsson |
Har ocså fått det där, när bilen stått ett längre tag! Tror det är nått med avgasreningen, som tar en stund att komma upp i rätt kapacitet, då bilen stått. För mig har det försvunnit efter nåra mils körning. Om lampan ej försvinnern inom en snar framtid, vet jag ej vad som kan va fel! HA DET! modolasse |
|
Ja det kan ju vara det för det blir ju när den stått ett tag still. Hoppas det inte är allvarligare än så. Kanske får åka in o kolla eller kolla via diagnostik modul om man hittar nåt som passar |
|
|
Eller så köper du enkelt en OBD-II scanner på tex Kjell & Co för 349:- så får du reda direkt på vad det är för felkod, samt kan åtgärda felkoden samt släcka den. Funkar hur bra som helst och du sparar onödigt verkstadsbesök hos BMW för 1500:- för vara en koll. |
|
|
Ok tack ja en sån måste ja skaffa tack för hjälp :) |
|
|
Jag hade också en gul motorlampa ett par dagar, men som nu var bort imorses. Om den försvinnner/släcks ned igen, ligger den ändå kvar i fel-loggen så att man kan få en 2:a på besiktningen, eller är det lugnt/rensat om det inte varnar längre? |
|
|
MPower M5a, köp ett riktigt diagnosverktyg typ INPA så kan du göra så mycket mer än att bara läsa motorfelkoder. Kostar inte mycket mer (jäv) Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| M6rtin: Lampan kan komma tillbaka, så hände det på en M3 E46 där kamaxelgivaren var kass. Först tändes den sen slocknade den av sig själv sen kom den tillbaka lite senare. | |
|
Phoenix: Den har varit tänd innan, men sist försvann den och var borta i ett halvår, inget fel i sak på bilen, utan "spök" till 99%. Frågan är om jag med släckt slampa fortfarande behöver koppla upp en OBD och rensa som sagt för besiktningens skull?(har ingen egen OBD, kan iofs köpa). |
|
|
Jag har varit med om det förut. En gul motorlampa indikerar fel i avgasrensningen. I mitt fall var det en lambsond som strulade. Bytte ut den och rensade felkoden, efter det kom lampan aldrig tillbaka. |
|
| Det fick jag på min Z4 M också, var även en lambdasond i det fallet också. Gick på runt 3000:- | |
|
OlaO/. Jag meckar inget själv, kan jag ändå behöva det du säljer och till vad? EB |
|
|
Pula, att själv kunna snabbt försöka nolla felkoder och ta ut felkoder är guld värt, då kan man lätt bolla problemet på forum som detta och man kan på förhand informera verkstaden om problemet. Det gör att du inte blir blåst och du kan också upphandla jobbet om du vet vad exakt som behöver göras. Jag stöter på en hel del historier om tex airbagmoduler som måste bytas och allt möjligt men sen när man tittar närmare på caset själv så är det enkla fel i själva verket. Bara en sån sak som när startspärr slår till på bilarna. (Error code: 4A63 EWS Manipulation) Kan hända om man har dåligt batteri eller bara håller på att mecka med det. Det tar två minuter att fixa med Inpa. BMW här i Stockholm tar 1800 kr och då måste man bärga dit bilen först. Jag tycker man har grym nytta men man får ju inte vara livrädd för datorer och teknik givetvis. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ok tack! Var får man reda på vad felkoden betyder? Vilket utrymme och prestanda på datorn krävs? Finns det nån risk att man pajar nåt när man kopplar upp bilen? Var nånstans på min M6 e64 kopplar jag in kabeln? Många frågor där men du fattar ju vilken begginer jag är alltså;) Hade en Mercedes SL innan och den enda felkoden man fick då var att det var dax att tanka. EB |
|
|
Felkod i klartext, dock på tyska i den senaste uppdaterade versionen men det medföljer så man snabbt kan alternera med en äldre Inpa och på så sätt få felkoder på engelska. Installationen blir ca 1,6 GB och datorn kan vara gammal och slö, programvaran i sig kräver ingen större datorkraft. Fungerar på både 32 och 64 bit, XP, Vista, Windows 7, Windows 8. Du kan inte förstöra något genom att koppla upp bilen och och läsa och radera felkoder men man kan förstöra saker om man trycker runt i programmet hej vilt förstås. Minsta osäkerhet så är Google din bästa vän. OBD uttaget sitter nere till vänster på förarplats. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.