AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
5.767

Fekoder på besiktningen bmw X5 E53

Da
28
Danne Z4
Bmw Z4 2003 manuell 2.5L
Hej!

Skulle behöva hjälp med en felkod och vad man ska göra.
Koden är P0010 Insugskamaxelläge (A) Manöverdonskrets/öppen (bank 1) så står det på min ombesiktning.

Tacksam för svar!

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lämna in på verkstad?

Vad du ska göra måste du såklart bestämma själv, vad man vill och vad man kan brukar inte alltid vara samma sak :-) Det hänger mycket på tillgång till verktyg, mekmöjligheter, tid man själv vill eller kan lägga på detta, tid man har att lägga på research och läsa in sig på problemet, intresse, hur akut problemet är, osv osv osv.

Men jag skulle gissa på att felkoden avser att något med VANOS-enheten på insugssidan inte fungerar som den ska.

Dessa felkoder är generiska och om man läser ut BMW's egna felkoder får man alltid en mer detaljerad information, så det är alltid första steget som ska göras oavsett.

Iallafall när det gäller dessa standardiserade felkoder så är Bank 1 alltid den cylinderbank som innehåller cylinder #1. För tex M62-motorn så borde det betyda att den är den högra cylinderbanken (sett i körriktningen) som felkoden avser (om jag minns rätt).

Vill minnas att M62TU hade lite problem med tätningarna i VANOS-enheterna, eller om de bara var svåra/dyra att fixa. Kanske likadant på M62-motorerna.

Felkoden säger ju ingenting om det är själva solenoiden, kablaget, styrenhet eller själva VANOS-enheten det är fel på. Så oavsett måste en felsökning göras.

Om det går så kan man byta solenoid mellan vänstra/högra banken och se om felet följer med. Men det kräver ju att man kan radera felkoder och sedan läsa ut dem igen. Och har man ett sådant verktyg så har man oftast tillgång i samma verktyg att manuellt kunna styra VANOS för att se vad som fungerar och inte fungerar.

EDIT : Nu misstänker jag att det rör sig om en X5 E53 3.0, och då är det en M54-motor som inlägget handlar om.

Oavsett så är ovanstående lika applicerbart på M54. Förutom då att Bank 1 inte betyder något numera. Och jag gissar på att VANOS-problem inte är helt ovanligt på M54-motorer heller.
Da
28
Danne Z4
Bmw Z4 2003 manuell 2.5L
Ok får lämna in den hos en vän som har verkstad. Tack för ett bra svar!

Danne

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hick! Här multipliceras svaren!
Vad tusan har du för telefon som gör sådana otyg!?!

Jag tror (men är långt ifrån säker) att denna felkod mer syftar på att kretsen inte är hel vilket kan indikera på ett lite "enklare fel" såsom trasig solenoid eller fel på kablaget till solenoiden.
Vill minnas att det fanns en annan felkod som anger om styrenheten sagt åt solenoiden att vrida kamaxeln men att detta inte gick som förväntat (kamaxelns position detekeras av en sensor).

Men är långt ifrån säker.

Oavsett så är det bra första steg att lämna in den till verkstad för en genomgång - förhoppningsvis är det ett enkelt fel (fast allt är ju enklare att göra när man har de rätta prylarna och förutsättningarna).
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Danne Z4, vad har du för motor i din X5?

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det bör vara en X5 E53 3.0i med M54B30-motor, men det är bäst Danne Z4 ger definitivt besked.
Visa användare
ProPro-medlem
5.119
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Väldigt vanligt är ju att kamaxelpositionssensorerna går på dessa M54-motorer, Jag har bytt insugsgivare 2 gånger på 10000 mil på min 530. Har för mig att jag också hade lite konstiga följdfelkoder som försvann efter att jag bytte sensorn och nollade felkoderna.
Bytte faktiskt på min 540 i veckan också. Felkod på bank 1.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Visa användare
ProPro-medlem
13.415
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brukar man inte försöka separera sensorerna med en annan felkod?

Fast å andra sidan, om feldetekteringssystemet inte är så intelligent så kan den missuppfatta att avsaknaden av rörelse inte beror på felaktigt styrdon utan att sensorn inte ger någonting tillbaka.

Men normalt sett brukar de försöka övervaka späning/ström till manöverdon och på så sätt kunna detektera om de slås på eller inte. Och därmed kan de detektera att det är just manöverdonet (eller dess kablage och styrsignaler) det är fel på - och inte sensorn.

Men kan ju ha BÅDE fel i sensorn och manöverdonet. Finns som sagt flera dimensioner här att laborera med.

Oavsett så gör man detta i en felsökning. Man kan tex köra VANOS-manöverdonet manuellt. Rör det sig, då vet man att det fungerar. Samtidigt kollar man på signalen från sensorn, får man signal vet man att den sensorn fungerar.

Enklast är att felsöka så vet man vad som är fel.
Da
28
Danne Z4
Bmw Z4 2003 manuell 2.5L
Min bmw är en 3.0i 2005 jag får kolla med min polare som har verkstad. Jag återkommer med vad som var problemet.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
På min fick jag hela floran med koder. Efter att jag hade bytt o-ringar i vanos så blev allt frid och fröjd.
Iofs mina hade hela tiden vanos med i koden så......
Byta ringar var superlätt för en hobbymeckare som mig. Tog bara lite tid men det var inte svårt på något sätt. Finns gott om diy och Beisans beskrivning.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.