|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vilka oringar är att föredra vid genomgång av vanos? Original, eller viton typ Besian? Vart köps delarna smidigast? Något mer man bör byta i samma veva? | |
| Är det inte bättre att satsa på en helrenoverad Vanos från Länk ? Jag har hört både gott och ont om o-ringar i Viton, skillnaden kontra original är inte såååå stor. | |
|
Om ni syftar på o-ringarna till magnetventilerna så rekommenderar jag dom till BMW M5 E39 dvs S62B50, då det är en X-ring och inte n O-ring. Jag har renoverat min vanos själv med delar från Beisansystems! jag gick hela vägen och åtgärdade även det klassiska rattleljudet genom att shimsa om frihjulslagrerna och bytte det som kallas "diaphragm spring". Jag har sammanställt alla delar och verktyg som behövs för att utföra en komplett renovering av vanos på S50 främst B32. Du kan ta del av det på min google drive som du når via denna länk Länk . Mycket taget ifrån beisansystem men sammanställt på ett och samma ställe. Jag har även alla specialverktyg som behövs, hyr för tillfälligt ut dom vilket går att hitta bland 'delar säljes' här på forumet. |
|
|
Tack för snabb respons:) Bilen har inte mycket missljud och får inte på något sätt dåligt, tänkte bara sköta om den lite och byta ut o-ringarna till magnetventilerna. |
|
|
Aha, ja de är ju ganska långt ifrån en vanosrenovering :) Men då beställer du 4st av varje 11-36-7-830-828 , 11-36-7-830-829 . Sen om även vill byta packningen till locken så är det en av varje 11-36-1-402-659 11-36-1-404-154 , beställ på bmw! |
|
| Är det ide att byta skruvarna till locken också? Hört att dessa kan gå sönder och tömma motorn på olja. Bör o-ringarna till tryckregulatorn bytas också? | |
|
Jag har inte bytt mina. Har dom inte gått sönder hittills så varför skulle de gå sönder nu? Det är knappast så att dom dras till sträckgränsen när det monteras och på så vis mattas ut. Det måste ha varit på 3.0:an de hände att locket flög av, eller så fick dom en dålig batch med skruvar, troligen de senare.. Ska mycket till innan 4st M5 skruv dras av axiellt , av vad jag tror är 8.8 kvalitet. Byt dom om det får dig sova bättre! Ja, Jag tycker du även passa på och packa om regulatorn. Ska du inte löda om magnetventilerna också, så har du gjort en riktig autopower-renovering :D sägs ge 20hp hehe |
|
|
Tror jag byter de iaf, blir bara några kr extra. Tanken har slagit mig att löda om, men ser kontakterna fräscha ut är det ingen vits. Är det 9 volt man provklickar med? Läste i nån tråd här på AP för något år sedan att någon knäckt sina mv med 12 volt. |
|
| Jag har alltid testat alla mina egna och "kunders" magnetventiler med ett strömbegränsade labbaggregat. Det är strömmen som är skadlig, om ett 9v batteri är tillräckligt strömstark för att skada en ventil kan jag dessvärre inte svara på. Det beror på spolens resistans och batteriet inre resistans ! | |
|
Eftersom bilen går bra så skippar jag "klicktest" om kontakterna ser ok ut. Hur länge kan man förvänta sig att X-ringarna ska hålla? Borde hålla bra mkt längre så de "glider" och inte "rullar". |
|
| Hur långt är ett snöre?? :D Hur kan vi vara säkra på att dina o-ringar inte håller tätt än idag? | |
| Jag testade mina med ett 9V batteri från Biltema, kan inte tänka mig att ett sådant batteri skulle kunna leverera en skadlig ström styrka...Iaf, de klickade fin-fint, alla 4. På själva magnetventilerna sitter det ett "filter" i form av en "plastring med sil-nät". Detta sil-nät är vääääldigt ömtåligt, o går sönder lätt, om det nu inte redan gått sönder förståss...Silnätet på ena magnet-ventilen var lite skadat i ett av de fyra (tror jag det var!) "sil fönstrena" så att säg. Först trodde jag att silnätet var nån form av beläggning...Iaf, det kan inte vara av godo att det lossnar väldigt fina flagor, flagor som kan sätta sig "var de vill", förvisso är de väldigt porösa men ändå. Så jag demonterade filtrena från samtliga fyra magnetventiler o avlägsnade "sil-materialet", därefter satte jag tillbaka filtrena, som numera inte är filter. Jag googlade innan o dessa silar verkar inte finnas att köpa löst, utan då får man köpa nya magnetventiler för dyyyra pengar. Flertalet har gjort som jag, dvs avlägsnat sil-materialet. Jag märker ingen skillnad i vare sig gång eller funktion. Skall tilläggas att jag förnyade följande delar: o-ringar (original E36, låt de ligga i motorolja i nån timme innan montering...), lockens skruvar, nya lock-packningar, nytt vanosfilter samt ny tryckregulator. Arbetet tar max 2 timmar och är basic. Ett tecken på kassa oringar är att det fuktar olja från locken, o när man väl får bort locken o det rinner ut olja, ja då kan man vara säker på att de yttre (stora!) o-ringarna gjort sitt. Just läckande yttre o-ringar är en bidragande orsak till att lockets skruvar kan gå av... | |
| Nä det är klart jag känner ju ingen effektförlust. | |
| Tillägg: Det är viktig att man får tillbaka magnetventilerna korrekt, de skall "klicka fast". I mitt fall så hade jag inga läckage från de yttre magnetventilerna. Jag rekommenderar byte av lockets bultar, det är ingen större kostnad. Det finns ett antal o-ringar i Vanos som kan läcka, vet inte vilka som är de mest kritiska men jag gissar att magnetventilernas o-ringar är de som lever det lättaste livet, lite värre för o-ringarna vilka skall se till att trycket "vrider kamaxeln". Om en magnetventil skulle vara kass så finns det likadana (nåja lite lödningsarbete lär behövas) i diverse ABS-ventilhus eller vad det heter... | |
|
Ja de är klart att man kan konstatera att o-ringarna är dåliga om de läcker ut på utsidan av motorn. Men jag förstår inte hur du kan få de till att om den yttre o-ringen är dålig så kan skruvarna till locket gå av, de får du förklara för mig. Det är locket som håller inne magnetventilerna, och ventilerna sätter tryck på locket, vid en läcka utåt så borde de då bli ett lägre tryck på locket. Att kabelgenomföringen skulle stå pall för ett oljetryck innanför locket känns rätt otroligt.. Locket i säg är bara damm och spolskyddat. |
|
| Så här: En läckande o-ring som fallerar plötsligt gör att alla de där typ 100 Bar skall tas upp av locket/skruvarna, en liten "chock" som kan få bultskallarna att "poppa". En annan bidragande orsak är vibrationer vilka försvagar skruvarna med tiden, men kan även få den dåligt tätade soleoniden att "vibrera en aning". Det är inget jag hittat på utan detta har en mekaniker som jobbat hos BMW i ca 20 år berättar för mig, dvs varför det är viktigt att det inte läcker ut olja i utrymmet mellan yttreo-ring och locket. Det finns ju några exempel då lockets skruvar "ploppat". En högst ytlig bekant råkade ut för just detta vid ca 8000 mil (bilen var en -98), motorn tömdes på olja på "nolltid" | |
| Dessutom, har man friska prylar så får man ta i rätt ordentligt för att "klicka i" soleoniderna igen, hur många Bar den ansträngningen motsvarar vet jag dock inte. Jag fick ta riktigt mycket för att "klicka i" soleoniderna. Ta ut de var inte helt lätt det heller, speciellt eftersom man inte vill skada något....Som jag förstår passerar "oljan med 100 Bars tryck" genom ventilen, dvs in genom "silarna" o ut i "toppen". Oljan har liten yta att utöva tryck emot, tippar på att det krävs ett antal 10-tal bar för att få soleoniderna att "ploppa ur", dock inget jag vill testa*haha* | |
|
Tack ska ni ha för alla goda råd:) Var sitter vanosfiltret? Hittar inte det i sprängskissen. |
|
|
Det är inget filter utan ett en sil. Behövs inte bytas om de inte är trasigt, spola bara rent de med quickleen eller bräkleen! Nr 23 i denna länk! Länk |
|
| Köp nytt Vanosfilter, har för mig att det kostar ca 100 kr, inte mycket att bråka om... | |
|
Eller så lägger man alla pengar som man spenderar på att byta onödiga saker till att byta något väsentligt istället. Varför inte ta dom två andra o-ringarna i vanos framkant som aldrig eller sällan nämns, varför är de bara magnetventilerna som får omvårdnad?? Varför byta en grovmaskig sil i metall, som man med ögat kan enkelt kan inspektera, som man rensar enkelt genom att spola de bakvänt..?? I min värd finns det få saker man vill byta i förebyggande syfte. Ta och studera badkarskurvan istället. Alla gör självklart som man vill, men jag kommer aldrig rekommendera någon att byta saker av en så dålig anledning, äh den kostar bara 100kr.. En sådan person måste vara säljare på bmw. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.